Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kan en höna ruva ihjäl sig själv?  (läst 12849 gånger)

blåkullaprinsessan

• Östergötland
Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« skrivet: 29 mar-13 kl 10:42 »
Hej!

Min ena höna har nu ruvat bortåt två månader. Hennes första ägg dog. Antagligen pga av kylan. Då hon inte reste sig trots att jag tog bort äggen så fick hon nya. Nu tror jag tyvärr de också är döda. Har försökt lysa och ser inget foster... och det har ju varit KALLT!

Hon ser väldigt blek och rufsig ut och jag oroar mig. Det kan ju näppeligen vara bra för henne att ligga blick stilla i två månader (utan tecken på att vilja gå upp...).

Kan en höna ruva ihjäl sig om det aldrig blir några kycklingar? Jag matar henne i redet då och då.

Tar jag bort äggen ruvar hon på halmen tills hennes systrar lagt nya ägg i redet.

Tips någon? Det är en Kindahöna.
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

flindra

• -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-13 kl 13:10 »
Kan du inte ringa Bengt och höra om någon har en liten kyckling den kan avvara? Eller du kanske kan få ett nästan färdigruvat ägg av någon?

Jag har ju satt lite restriktioner på mina hönor nu så jag har bara tre ägg på ruvning, så jag kan tyvärr inte avvara dem, känner jag...

Och sen; Har du lyst med en riktigt stark lampa? Jag trodde äggen var döda när jag lyste med en svag lampa. Ska du inte låta äggen vara kvar till dag 25-26 i alla fall, bara för säkerhets skull?

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 29 mar-13 kl 13:12 »
Ja och så får man ju inte handla med ägg eller nykläckta kycklingar egentligen. Men om du hör med Bengt så har han kanske nån bra lösning!

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-13 kl 15:49 »
Äggen hon har nu är bara en dryg vecka gamla. Hon fick först inga ägg då jag skulle resa bort. Idag var hon uppe och såg pigg ut så det är kanske ingen fara... Äggen var ju dock kalla... :-S Känns som att hon borde ha väntat in värmen lite min dam. Inte bara solljuset :)

Jag har också restriktioner så hon har bara tre ägg och hennes syster två. Känns bara SÅ krångligt med kycklingar och minusgrader så att äggen dör gör mig inget egentligen men jag vill gärna att min fina höna överlever detta mastodontruvande!

Jag hade en ganska stark lampa. Jämförde med bilder på nätet och det såg helt klart ut som en sen fosterdöd därinne... :)

Verkar hönan må sämre/dåligt ska jag ringa Bengt.

Har du fått små än flindra? Hur löste du det med kylan?
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

hildegard

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-13 kl 16:36 »
Kylan borde inte vara något problem. Jag har kycklingar som är 6 veckor nu, alltså kläckta i värsta kylan.
Sedan finns det höns som gärna ligger kvar när ruvningen inte fungerade. Hade en sådan för 2 år sedan. Hon hade 2 ägg, det blev bara en kyckling som dog första dagen (på sommaren), sedan låg hon kvar i flera veckor utan ägg. Jag tog henne och bar iväg med henne några dagar i sträck, så hon fick promenera tillbaka till hönshuset. Då slutade hon med "tomruvningen".

Jonte76

• -
« Svar #5 skrivet: 29 mar-13 kl 16:44 »
 hade hönan fått ett par nykläckta dunbollar så hade hon tagit hand om dom o börjat äta själv direkt  oxå  6 veckor senare börjat värpa som vanligt igen  :)  . Vill inte att ,mina höns ruvar  på ägg som inte blir nått dom blir ju så magra då  :(   . Jag har kycklingar som är en vecka gamla kanske för stora ?

hildegard

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 29 mar-13 kl 16:47 »
Jag har en höna som ruvar nu och äggen ska kläckas kring den 6 april. Om du vill ha 2 så kolla med Bengt om man får göra så. Men det är frågan om det är värt att åka ända till Rimforsa.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 29 mar-13 kl 17:42 »
Vet inte så mycket om kycklingar, om de är för gamla att "byta" mor vid en veckas ålder... Kanske dumt att experimentera när jag är nybörjare! Detta är min första ruvning! :)

De ägg hon har nu borde kläckas runt den 7:e om de lever. Så om det inte blir ngt då kanske en tur till Rimforsa kunde vara något... Åldern på de små passar ju då. Är det Kindahöns?

Jonte76

• -
« Svar #8 skrivet: 29 mar-13 kl 18:02 »
  Precis gör så vänta o se om det blir några kycklingar av äggen  :)  det borde det bli om du har en bra tupp , o hönan ligger i ett rede med halm eller hö under äggen som isolerar bra .. lycka till

hildegard

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 mar-13 kl 10:22 »
Vet inte så mycket om kycklingar, om de är för gamla att "byta" mor vid en veckas ålder... Kanske dumt att experimentera när jag är nybörjare! Detta är min första ruvning! :)

De ägg hon har nu borde kläckas runt den 7:e om de lever. Så om det inte blir ngt då kanske en tur till Rimforsa kunde vara något... Åldern på de små passar ju då. Är det Kindahöns?
Visst, det är Kindahöns.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 mar-13 kl 12:05 »
Vet inte om tuppen är bra. Han är knappa året, precis som hönan. Vacker är han dock! :) Och snäll och mycket mån om sina flickor.

De har halm men hon lyckas alltid pilla ner äggen så de ligger mot golvet i redet ändå. Jag försöker "bygga upp" det hela så gott det går då och då.

Idag försökte jag flytta henne till ett bättre rede på marken för de små men se det ville hon inte. Jag som gjort i ordning en fin kaninbur med rede i och allt. Får hoppas det går att flytta dem efter att de har kläckts då... Nu är det annars lite väl hög fallhöjd och ingen bra kant som håller de små inne. :-S

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 30 mar-13 kl 12:22 »
Har du fått små än flindra? Hur löste du det med kylan?

Ja. Höna 1 ruvade fram fyra fina kycklingar som nu är två månader, tama och fina!
Höna 2 ruvade också fram fyra kycklingar, men två frös ihjäl tyvärr. Vet inte om hon stötte bort dem själv, slarvade eller vad som hände. Jag glömde också höja värmen i hönshuset, attans! Trodde +5 var tillräckligt, men med första kullen höll jag +10.

Ruvhöna nr 3 ligger nu på ett enda ägg, hon hade två först men har nog ätit upp det ena. Det kanske var dåligt.
Ruvhöna nr 4 är platt som en hel pannkaka och ligger på två ägg.

Jag har ett (nästan) godkänt element. Det var jättedyrt, men jag resonerar som så att det är istället för äggkläckningsmaskin. Mina hönor puttar också bort all halm runt äggen, men det verkar bli kycklingar ändå.

Hoppas din stackars höna får nån kyckling!

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 mar-13 kl 12:54 »
Javisst kan de ruva ihjäl sej. En sådan höna borde du ta in, och verkligen inte låta ruva just nu. Går de inte upp o äter/dricker så dör de ju.. Så blir det inga kycklingar nu, så skulle jag verkligen inte låta henne ruva mer!

Smajsan

• -
« Svar #13 skrivet: 30 mar-13 kl 13:59 »
Men, kan de verkligen det? ruva sig till döds? Mina pannkakor  ;) Gick upp och åt o drack när jag inte såg, annars hade dom varit döda på en vecka. Tror ni inte att de smyger upp o tar sig en liten matbit o dricker o bajsar sina jätte skitar när ni inte ser?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 30 mar-13 kl 17:25 »
Jag har spionerat på mina hönor med en webbkamera, och visst går de upp och äter och dricker ibland. Det verkar som att de går upp nästan varje dag ibörjan, för att sedan bli alltmer stilla mot slutet. När det är så nära kläck att det piper i äggen verkar mina hönor helt ointresserade av både mat och vatten. Visst magrar de av, men äter och dricker gör det.

Om du är orolig kan du ju börja ge henne mat och vatten i redet. Det bästa (tycker jag) är en nippelflaska för kaniner. Men då måste man ha en liten uppsamlingsskål under pipen, hönan har ju näbb och spiller lite. Annars kan man klippa ner ett mjölkpaket eller liknande så att det blir 2 cm högt, och fylla det med vatten. Om det är långt kvar till kläck kan man ju ha en högre kant än 2 cm förstås. Men är det kycklingar på gång får man ju se upp så de inte kan drunkna!

Smajsan

• -
« Svar #15 skrivet: 30 mar-13 kl 18:13 »
Vad smart att ha en webkamera i hönshuset! Hur funkar det? Trådlöst förstås, tänkte mer när det är mörkt tex.? Kanske inte rätt tråd men ett riktigt bra tips om man är rädd att hönan inte äter. En sån ska jag banne mig fixa  :P är det krångligt? Dyrt?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #16 skrivet: 31 mar-13 kl 07:43 »
Här står allt:
www.alternativ.nu/index.php?topic=134727.0

Det är hyffsat enkelt att få upp kameran på en fast nätverkskabel, trådlöst däremot klarade jag inte. Mina kunskapsnivåer är höga, jag jobbar till och med med IT, men här gick jag bet. Å andra sidan är kabel stabilare.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 31 mar-13 kl 10:36 »
Hon verkar faktiskt må ok. Har haft superspan på henne nu när jag varit hemma. Hon är liksom blek men verkar stark och nu får hon mat i redet som hon glatt pickar i sig. När jag försökte flytta henne drack hon också och bajsade en rejäl klump! ;) vågar inte lämna vatten i redet om hon spiller ut det men hon har druckit ur en skål jag hållt fram till henne.

Jag har en liten frostvakt därinne på nätterna nu när de ruvar, men det blir ju kallt dagtid när luckan är öppen även om det är rätt varmt i vår söderbacke! Jag är verkligen skitsnål med elen så jag vill helst inte ha ett dyrt element stå på hela tiden... (Förbrukade 186 kwh el i februari. Rätt nöjd med det! :))

Men hur har ni era reden? Mina totalvägrar reden på golvet... Brukar det funka bra att flytta familjen efter att kycklingarna kläckts? Och hur många reden har ni? Jag har fyra till sex hönor men nu har en höna lagt ett ägg på golvet. Dock ej i redet på golvet utan direkt på golvströet. De som ruvar morrar vilt när någon vanlig äggläggerska närmar sig! :-S Så om alla ska börja ruva behövs kanske fler...

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 31 mar-13 kl 10:40 »
Hihi... Mina ruvhönor brukar snarare se till att äggen därunder blir FLER inte färre... Mystiskt nog! Tror de får hjälp någonstans ifrån... Nästan varje dag ligger det några extra därunder. Varma och goa! ;)

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 31 mar-13 kl 12:20 »
Jag har försökt flytta ruvande hönor och det har inte funkat.

Däremot dan innan kläcket har det gått bra att flytta. Jag sätter hönan i en katt-transportbur (finns för 199 kr på Granngården om man inte hittar begagnat) och lyssnar på varje ägg att det piper därinne. Hönan är så inne i att få bäbisar att hon inte bryr sig i att bli flyttat. En nippelflaska hänger jag på nätet, med en liten uppsamlingskopp på insidan. Har en liten keramikmatskål därinne också åt hönan. Efter några dagar får mamma + bäbisar flytta in i kycklingburen.

Jag har fyra plastreden i en egenbyggd bokhylla. Jag inser att jag nog måste dubblera antalet reden eftersom 100% av hönorna vill ruva! Det kan bli trångt nästa vår annars när vi har fler hönor än nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
Trollsmultron, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser