Jag har haft elnät til mina höns sedan -09 och det funkar, inga höns rymmer och inget rovdjur eller hund har tagit sig in till dom. Jag har "gethöjd" på det , har för mig att det är 1.15. I början så gjorde jag en liten fålla och slänge ett bärnät över för att dom skulle lära sig vad det är och få respekt. Annars är det risk att dom glatt flyger över med en gång, och sedan fortsätter med det än fast dom kommit på att nätet är farligt... Nu har jag ny tupp och tre nya höns som dessutom är rätt skygga av sig så jag ska göra så igen då jag börjar släppa ut dom. Ett alternativ är att vingklippa dom så att dom helt enkelt inte kan flyga ut i början men har inte lust med det. Jag såg en annons här på alternativ för ett tag sedan, någon som sålde billiga elnät och elstägselgrejor. Leta och kolla upp det.
Jag har aldrig haft problem med rovfåglar, men finns sådana så fixa ett par berguvs-siluetter med riktigt knallgula ögon och sätt upp dom! Berguvar tar alla fåglar som är mindre än dom själva, även rovfåglar. Därför har till och med duvhöken respekt för dom.