Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elnät  (läst 1086 gånger)

kvibille

• Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
Elnät
« skrivet: 24 mar-13 kl 17:34 »
Orkar inte gå igenom alla sidor, någon som kan hjälpa. ::) kanske finns en tidigare tråd om detta. Hade tänkt att skaffa el nät runt utehönsgården, mest för att hålla hundarna väck ifrån hönsen. Erfarenheter från det, tack. Är det dyrt, var köper man det billigast? ??? :)
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

flindra

• -
SV: Elnät
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 11:00 »
Jag hittar inte den gamla tråden där jag lärde mig allt om detta.

Jag köpte detta lilla aggregat:
http://se.lgprodukter.se/product.html/rutland-esm-402?category_id=45

Jag har järntråd, eftersom det ska vara effektivast. Jag har satt isolatorerna utanpå stolparna till hönsgården. Jordningen är viktig också! Så här har jag dragit stängslet:

Nina W

• Värmland
SV: Elnät
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 15:16 »
Jag har haft elnät til mina höns sedan -09 och det funkar, inga höns rymmer och inget rovdjur eller hund har tagit sig in till dom. Jag har "gethöjd" på det , har för mig att det är 1.15. I början så gjorde jag en liten fålla och slänge ett bärnät över för att dom skulle lära sig vad det är och få respekt. Annars är det risk att dom glatt flyger över med en gång, och sedan fortsätter med det än fast dom kommit på att nätet är farligt... Nu har jag ny tupp och tre nya höns som dessutom är rätt skygga av sig så jag ska göra så igen då jag börjar släppa ut dom. Ett alternativ är att vingklippa dom så att dom helt enkelt inte kan flyga ut i början men har inte lust med det. Jag såg en annons här på alternativ för ett tag sedan, någon som sålde billiga elnät och elstägselgrejor. Leta och kolla upp det.

Jag har aldrig haft problem med rovfåglar, men finns sådana så fixa ett par berguvs-siluetter med riktigt knallgula ögon och sätt upp dom! Berguvar tar alla fåglar som är mindre än dom själva, även rovfåglar. Därför har till och med duvhöken respekt för dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser