Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras köksträdgård  (läst 14564 gånger)

flindra

• -
SV: Flindras köksträdgård
« Svar #20 skrivet: 07 mar-13 kl 06:50 »
Kan man blanda i gödslet obrunnet ihop med köpejorden? Det hade ju varit himla smidigt om det gick att göra. Jag använder lättströ (dvs hampaströ), går det också att blanda i obrunnet?

AK Corall

• Småland
« Svar #21 skrivet: 07 mar-13 kl 07:16 »
Citera
Kan man blanda i gödslet obrunnet ihop med köpejorden?

Så gör vi. Åtminstone till grönsaker ovan jord och det fungerar bra. Jag har fått för mig att det bildas mer grönmassa på tomater och squash t ex på det här viset, men skördarna blir fortfarande stora och smakar bra.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 07 mar-13 kl 08:01 »
Jag skulle också blandat färsk hönsgödsel i köpejorden. Det är en svår balansgång med gödslingen tycker jag, och svårt att ge exakta råd om hur mycket gödsel man ska tillsätta. Köpejorden är troligen grundgödslad och färsk hönsgödsel är ju väldigt kraftigt.

Men till såna näringsslukare som squash och tomater tycker jag du kan blanda i åtminstone 3-4 hinkar med ströblandad hönsgödsel per pallkrage. Se till att det blandas ordentligt bara, och låt det stå och gotta sig ett tag innan du sätter ut plantorna, så att den värsta ammoniaken kan avgå.
Senare på sommaren är det lämpligt att tillsätta extra gödning, men då bör man inte använda färsk gödsel.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

• -
« Svar #23 skrivet: 07 mar-13 kl 11:50 »
Tack för era tips! Har inte hunnit starta någon kompost utav hönsens avfall än nämligen, så det kommer inte hinna brinna innan anläggningen av pallkrageoldingen.

Jag räknade lite på att bygga egna odlingsbäddar och det blir inte billigare än att köpa färdiga pallkragar. I alla fall inte om man hittar pallkragar för 80 kr/styck.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #24 skrivet: 10 mar-13 kl 15:19 »
Ha 2-3 pallkragar med brännässlor också, för hönsens skull. Man torkar de nässlorna och har på vintern.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

JFOT

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 11 mar-13 kl 09:15 »
Om du ändå tänker skaffa jord och kragar till tio odlingsytor så varför inte bara ha dem en krage höga första året så får du det antal som du vill ha?
Sen lägger du i framtiden på bara på en kraghöjd där du ska odla kvävekrävande växter så att du kan tillföra rikligt med ny näring utan att behöva gräva bort något.

Obrunnen gödsel som du blandar ner på våren har brunnit eller brytits ner när du väl ska skörda grönsakerna men se till att antingen ha den en bit ner i jorden eller i alla fall göra gropar för frön och plantor så att de inte får en för hög dos näring i början.

flindra

• -
« Svar #26 skrivet: 11 mar-13 kl 10:53 »
Bra tips, har också tänkt på att man kan göra så. Nu är jag inne på att bygga odlingslådor själv istället, och göra plats för ett framtida växthus "ibörjan" på köksträdgården. Om man inte vill ha växthus kan man bygga fler odlingslådor istället senare.

Kan man gräva ner en trädgårdsslang till köksträdgården så att man kan vattna smidigt? En slangvinda funkar ju men är kanske inte jättesnyggt, och opraktiskt när man klipper gräset.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 12 mar-13 kl 08:27 »
Klart du kan gräva ner trädgårdsslangen men jag tycker det låter ännu mer opraktiskt än att rulla ut slangen när du vattnar. Annars måste du ju gräva upp den igen inför vintern?

Jättefint odlingsland! Tänk på att det kan vara praktiskt med en extra genomgång i ena änden, annars måste du ju springa runt hela landet när du vill greja på utsidan av odlingen  :)
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

• -
« Svar #28 skrivet: 12 mar-13 kl 09:15 »
Klart du kan gräva ner trädgårdsslangen men jag tycker det låter ännu mer opraktiskt än att rulla ut slangen när du vattnar. Annars måste du ju gräva upp den igen inför vintern?

Jättefint odlingsland! Tänk på att det kan vara praktiskt med en extra genomgång i ena änden, annars måste du ju springa runt hela landet när du vill greja på utsidan av odlingen  :)

Men det gör väl inget om slangen fryser på vintern? Bara den inte är påkopplad till husets vatten. Eller tänker jag galet?

Det är stup på alla håll utanför den blivande köksträdgården, utom på den sidan där ingången är... Så man vill nog inte börja klättra på utsidan. ;) Sen hade jag tänkt stängsla in hela odlingen också så att inte hönsen går in och lever rövare. Lådorna blir 80 cm breda, det borde man nå från ett håll tycker jag, eller vad säger ni?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 12 mar-13 kl 09:30 »
Men det gör väl inget om slangen fryser på vintern? Bara den inte är påkopplad till husets vatten. Eller tänker jag galet?

Risken är att slangen fryser sönder. Inte lika stor risk om du tömmer den först.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

flindra

• -
« Svar #30 skrivet: 12 mar-13 kl 10:12 »
Risken är att slangen fryser sönder. Inte lika stor risk om du tömmer den först.

Aha, ja då är det nog bättre att köra med en lös slang istället.

christelle

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 12 mar-13 kl 10:34 »
Eller lägga slangen på frostfritt djup och/eller göra den tömningsbar eller värmekabel parallellt med vattnet i en gemensam slang fast det är en dyr lösning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 12 mar-13 kl 11:22 »
Vi har slangen utrullad jämt och rullar bara in den när det är dax att klippa gräset  :-[

flindra

• -
« Svar #33 skrivet: 12 mar-13 kl 12:03 »
Ja precis, känns som att risken är överhängande att man låter slangen ligga framme hela tiden. Inte för att det är nåt stort problem, egentligen.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #34 skrivet: 12 mar-13 kl 13:03 »
sitter oxå oxå skissar på ett nytt land för grönsakerna, och kikar just nu på stängsel. Men de e ju så dyrt, var först sugen på smålandsstaket, men de skulle ju kosta över 10.000 kr..... så de försvann ur mina tankar. Vad har du tänkt som staket ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

flindra

• -
« Svar #35 skrivet: 12 mar-13 kl 13:16 »
sitter oxå oxå skissar på ett nytt land för grönsakerna, och kikar just nu på stängsel. Men de e ju så dyrt, var först sugen på smålandsstaket, men de skulle ju kosta över 10.000 kr..... så de försvann ur mina tankar. Vad har du tänkt som staket ??

Så här blir mitt staket:

Jag låter alltså hörnreglarna i lådan sticka upp en meter, och på dessa reglar fäster jag nätet. Jag tänkte mig vanligt putsnät från Biltema eller Jula, så passar det i stil med hönsgården.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 12 mar-13 kl 13:57 »
Jag saknar forumets gamla sökfunktion  :'(.

Jag har skrivit många och långa inlägg om växtföljd tidigare, hittar en bra tråd att börja med:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=133462.0

Rotfrukter är absolut inte EN växtfamilj.

Rödbetor, mangold, spenat, mållor hör till en familj.
Tomat, aubergine, potatis hör till en familj.
Kålrot, vitkål, grönkål, ruccola, rädisa, majrova etc hör till en familj.
Gurka, pumpa, squash hör till en familj.
Sallat, havrerot mfl hör till en familj.
Morot, rotselleri, stjälkselleri, palsternacka, persilja hör till en familj.
Lök, vitlök hör till en familj.

Själv har jag tidigare, och kommer i framtiden, kört på 12 ungefär lika stora områden, där vissa växtfamiljer får två områden, och där ingen växtfamilj återkommer oftare än vart 6:e år. Särskilt för kålväxter är detta viktigt, men även tomat/potatis är känsliga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 12 mar-13 kl 14:11 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82771.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82771.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=122066.0

Mycket information finns det, men det viktigaste är att inte ha samma sak på samma ställe för ofta, och att odla det som man tycker är gott och som är roligt att odla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JFOT

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 13 mar-13 kl 09:26 »
Tömmer man slangen så fryser den inte och en vanlig trädgårdsslang som ligger ute håller ett antal år, min mor kör t ex med konstant tömning av vissa vattentunnor och de slangarna ligger ute året om.
Det finns däremot slangar, eller varför inte rör på en gång?, som är avsedda att gräva ner och de håller ännu längre och att ha vatten framdraget är ganska smidigt. Har man höjdskillnad är det bara att öppna i båda ändarna på hösten så rinner vattnet ut.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 13 mar-13 kl 09:33 »
Eller så kan man blåsa slangen med tryckluft .

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser