Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrning av grönsaker  (läst 30265 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #40 skrivet: 27 mar-13 kl 15:30 »
Finns väll 2l burkar på Öbvill ja minnas .

Visst finns det, men jag tänkte.. större! Om det kanske kunde funka i en hink av nåt slag... Den sats jag har på gång nu är just i en sån där tvålitersburk. Förra satsen var i en något mindre burk, kanske 1,5 liter... Och det kanske egentligen är bättre att ha många burkar i lagom storlek...

kurt

« Svar #41 skrivet: 27 mar-13 kl 21:00 »
Generellt sett är det bättre med större kärl, eftersom det blir stabilare förhållanden. Enda problemet kan vara när man sedan skall börja äta av det. Om man då konsumerar långsamt, så kommer det in syre och det kan bli en efterfermentering som man inte vill ha. De som pruducerar kommersiellt brukar lösa det genom att pastörisera förpackningarna när de packar om i minder konsumentförpackningar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #42 skrivet: 28 mar-13 kl 06:09 »
Men pastöriserar man så försvinner ju de nyttiga bakterierna.

Jag gör lagom stora burkar från början, så att de går åt på någon vecka. Bättre med många lagom stora burkar tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kurt

« Svar #43 skrivet: 28 mar-13 kl 14:17 »
Men pastöriserar man så försvinner ju de nyttiga bakterierna.

Jag gör lagom stora burkar från början, så att de går åt på någon vecka. Bättre med många lagom stora burkar tycker jag.

Försvinner och försvinner, de dör ja! Men inga av dessa mjölksyrabakterier överlever ju och etablerar sig i tarmen, det är helt andra arter. Och man har i många försök visat att man oftast får samma resultat med levande och döda probiotiska mjölksyrabakterier.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #44 skrivet: 28 mar-13 kl 19:13 »
Jag föredrar kärl med vattenlås. Använder dels ett Höganäskrus med hemgjort lock med vattenlås för vinjäsning, dels köpt kruka med vattenlås i kanten. Jag tycker det blir bäst om man har minst 10-literskärl. Jag följer Annelies Schönecks anvisningar och tycker det blir bra. För eftermognad och lagring är jordkällare jättebra. Jag fyller över i glasburkar efterhand, som förstås förvaras kallt. Ca tre tömningar på ett 10-literskärl.

Dock har mitt behov av syrat avtagit och min tillgängliga tid likaså så på senare år har jag köpt det jag behöver. Man bör ha ett årsbehov av minst ca 10 liter för att det ska va nån vits tycker jag. Kommer väl igång igen tror jag. Min konsumtion av syrat har börjat öka igen.

Opastöriserat smakar oerhört mycket bättre och känns klart nyttigare tycker jag. (Bättre magkänsla.) Det mesta som jag hittar i butikerna är opastöriserat, men det beror kanske på vilka butiker man besöker och vilka hyllor man tittar i.

cyberflo

• -
« Svar #45 skrivet: 14 apr-13 kl 12:30 »
Är nybörjare själv och köpte då en Original Harsch-Gärtopf - dvs vattenlåstekniken.  (Har tidigare syrat i glaskärl under kort tid inne i mitt varma badrum utan salt - vilket funkat bra)

Har aldrig läst eller köpt en bok - följde bara anvisningarna som medföljde kärlet och det tog bara 5 veckor innan allt var klart och jag kunde fylla över på glasburk som var noggrant rengjorda och sköljda med kokande vatten.

Nu är jag inne på min andra kruka och hade sparat ca 1.5-2 dl vätska av föregående syrning som jag tillsatte. Första syrningen hade jag ca 35 gr salt till 5 kg vitkål.
Denna gång tog jag inget salt - endast det som fanns i vätskan från föregående syrning.
Gjorde en sats om ca 6 kg vitkål + 2 kg rödkål och kummin (allt ekologiskt) i som extra smakgivare.
Första tecknet på att jäsningen startat kom mindre än 10 timmar efter att jag ställt krukan varmt ( 20-22 grader).
Det hörs på bubblandet genom vattenlåset.
2-3 dagar i denna temperatur och därefter ca 4-6 veckor på svalt ställe ( 15-18 grader ).

Jag tycker det är bättre att lägga pengarna på ett bra kärl med vattenlås än att köpa massa böcker. Det finns kärl i olika storlekar - från 50 liter ända ner till 7,5.
Det handlar inte om rocket science - det sköter ju sig själv.

Mjölksyrade grönsaker + lite linfröolja är något av det bästa till att återställa tarmfloran och läka ut skador uppkomna av dålig mathållning/penicillin/vaccin etc.
Mjölksyrat skapar ö h t bättre förhållanden för kroppen att gå in i självläkning.
Gynnsamt även för diabetes och viktminskning då det motverkar sockersug.

Jag använder endast ekologiska produkter.

http://agenten.nu.preview.webhosting.telia.com/plantk.html
http://www.harschsteinzeug.de/
Biodynamiska Boden i Gbg har mindre mjölksyrningskrukor ner till några liter.

Just my 2 cents.... ;)

kurt

« Svar #46 skrivet: 14 apr-13 kl 15:38 »
Utan böckerna (som du kan låna i stället för att köpa) så får du lära dig av dina egna misstag, t ex att  ta vätskan från föregående syrning och att inte använda sig av en lämplig salthalt.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 14 maj-13 kl 00:22 »
Vi kom över ett riktigt syrningskärl från Tyskland, och nu står första satsen i det.. Tyckte dock att det ser lite "slemmigt" ur på ytan. Men det jag syrat tidigare, i glasbruk, har ju inte haft nån vätskeyta, otan då trycktes kålen ner i vätskan av en vattenfylld plastpåse. Till syrningskärlet fanns såna här tyngder avsedda för ändamålet. Men de medför ju även att det blir e yta av vätska som exponeras för luften som finns i kärlet.. Ska det se annorlunda ut i ett syrningskärl?

sunflower

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 14 maj-13 kl 06:39 »
det kan hända att det blir lite "slemmigt" på ytan och att man får en massa toppjäst där - så hade jag i min sista sats. Men det är ju ingen större fara, bara skrapa bort allt innan man tar bort tyngden. Och så får man helt enkelt ha lite tålamod och inte öppna locket på kärlet allt för ofta för att undvika för mycket luft just där - mellan lock och vätskeytan...  :)
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 19 jul-13 kl 14:54 »
Så börjar det äntligen finnas lite att skörda. Det som är först ut hos oss tycks vara pak choi, och så en asiatisk kål kallad "pinkär lettucy". Jag funderar på om dessa två är lämpade att syra. Någon som har erfarenhet?

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #50 skrivet: 28 jul-13 kl 17:06 »
kan man syra grönkål och mangold? för jag har överflöd av det just nu
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

hånung

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 28 jul-13 kl 17:18 »
Vad ja vet så går det att syra det mesta  :)

borlotti

• Bohuslän
« Svar #52 skrivet: 28 jul-13 kl 18:26 »
Vet inte om det går. Men varför ska man göra det? Mangolden kan stå i landet tills frosten kommer och lite till och grönkål hela vintern- skyddad för rådjur.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #53 skrivet: 28 jul-13 kl 18:44 »
Det är bara för det är så nyttigt och jag har problem med magen men klarar mig utan mediciner när jag äter syrat annars spar jag grönkål i landet och tar in när jag behöver hela vintern

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #54 skrivet: 28 jul-13 kl 19:13 »
Grönkål borde gå ungefär lika bra som vitkål, men krusbladig grönkål är hårdare, så det kan vara svårt att få den att vätska sig. Det är nog bra att blanda med något som blir mer saftigt, samt att skörda grönkålen efter den har fått frost. Mangold vet jag inte hur det är. Det bör gå men kan nog bli lite väl slaskigt om man tar mycket. Mangold och grönkål är nog tänkbart ihop. Kan det blir lite väl mycket protein och lite socker/kolhydrat? Du kan förslagsvis även blanda i morot och kanske lite lök om du vill ha det.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #55 skrivet: 29 jul-13 kl 15:03 »
Tack Anders det ska jag pröva har både morötter och lök i landen

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 29 jul-13 kl 15:04 »
Så börjar det äntligen finnas lite att skörda. Det som är först ut hos oss tycks vara pak choi, och så en asiatisk kål kallad "pinkär lettucy". Jag funderar på om dessa två är lämpade att syra. Någon som har erfarenhet?

Kan bara meddela att det gick ypperligt! Gott blev det också... Nu har jag ytterligare en syrning på pink lettucy. Denna gången ska det förhoppningsvis bli något som kan liknas vid kimchi. Sååå roligt att kunna syra av det som växer i trädgården! :)

Och den köpta vitkål jag syrade i keramikkrukan blev bra, trots det jag skrev om att det såg lite "slemmigt" ut. Dock blev den inte lika god som tidigare syrningar av vitkål. Kanske för att det den gången var enbart vitkål (och någon lök), och jag tidigare blandat med äpple ena gången, och morot andra. Den med bara ål blev liksom tyngre i smaken...

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #57 skrivet: 05 aug-13 kl 12:46 »
Jag hänger på lite här. Har aldrig syrat förut och egentligen aldrig tänkt tanken förrän jag läst runt lite här. Det är fantastiskt vilken inspirationskälla Alternativ är!

Medan jag väntar på att mina morötter ska bli skördemogna så tänkte jag att man kanske kan göra en test med brytbönor, som är det som finns i överflöd för tillfället. Eller är det ingen bra idé?

Om det är en acceptabel idé, finns det något som är bra att krydda med? Är det gott att lägga med örtkryddor eller känns inte den smaken i den färdiga produkten? Vitlök? Vanlig lök?

Ska man syra bönorna som de är eller skära dem i mindre bitar?

Och hur viktigt är det att sänka temperaturen efter de första dygnen till 15-18 grader? Det är en temperatur som känns mer eller mindre omöjlig att uppnå just nu. Vi har det svalare i "jordkällaren" och varmare i alla rum och uthus. Vilket är värst, att temperaturen blir högre eller lägre?

Många frågor men jag är så tacksam om någon kan ge svar på någon enda av dem. Har förresten beställt en av böckerna men kan inte ge mig till tåls tills den kommer :-[
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #58 skrivet: 05 aug-13 kl 13:03 »
Jag hänger på lite här. Har aldrig syrat förut och egentligen aldrig tänkt tanken förrän jag läst runt lite här. Det är fantastiskt vilken inspirationskälla Alternativ är!

Medan jag väntar på att mina morötter ska bli skördemogna så tänkte jag att man kanske kan göra en test med brytbönor, som är det som finns i överflöd för tillfället. Eller är det ingen bra idé?

Om det är en acceptabel idé, finns det något som är bra att krydda med? Är det gott att lägga med örtkryddor eller känns inte den smaken i den färdiga produkten? Vitlök? Vanlig lök?

Ska man syra bönorna som de är eller skära dem i mindre bitar?

Och hur viktigt är det att sänka temperaturen efter de första dygnen till 15-18 grader? Det är en temperatur som känns mer eller mindre omöjlig att uppnå just nu. Vi har det svalare i "jordkällaren" och varmare i alla rum och uthus. Vilket är värst, att temperaturen blir högre eller lägre?

Många frågor men jag är så tacksam om någon kan ge svar på någon enda av dem. Har förresten beställt en av böckerna men kan inte ge mig till tåls tills den kommer :-[

Det går bra att syra brytbönor. Vi brukar krydda med lök och vitlök. en sak som vi gör är att förvälla dem kort så att giftet som finns i okokta bönor försvinner. Men de får inte vara varma för länge för då blir de sladdriga efter syrningen.
Om du bara syra bönor rekommenderar jag att tillsätta vätska från en tidigare syrning. Det kan avar knepigt att få bönorna att jäsa av sig själv.  I värsta fall får du kanske köpa en burk opastöriserad surkål och pressa ur vätskan.
Själv brukar jag blandar bönor med brocolli då kommer syrningen igång även utan ympning med en mjölksyrekultur.
Vad gäller temperaturen så är det precis som du säger svårt att sänka till 15-18 grader, men det vitkiga är att inte låter det jäsa för länge när det är så här varmt. Nu i värmen låter jag det jäsa i 5-6 dagar, öppnar krukan och smakar om det blivit surt. Om det blivit surt ställer syrningen kallt, typ i kylskåpstemperatur eller jordkällare går också bra.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #59 skrivet: 05 aug-13 kl 15:11 »
.... en sak som vi gör är att förvälla dem kort så att giftet som finns i okokta bönor försvinner. Men de får inte vara varma för länge för då blir de sladdriga efter syrningen.

Förlåt att jag la ut fel information!! :(
det ska inte vara förvälla utan koka upp!! De ska kokas upp en kort stund. Ett bra mått är - om man har - purpurbönor. När de blir gröna så är det bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
nummas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser