Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)  (läst 8682 gånger)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #40 skrivet: 07 feb-13 kl 09:24 »
Om det är just jordskepp man vill bygga så finns det ju annat att stampa jord i än just bildäck.

parpen

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #41 skrivet: 07 feb-13 kl 11:55 »
Tiki skrev

"jag kan tänka mig att man kan bygga på ett jordskepsprincip som både är anpassad till klimat och gjord av enbart naturmaterial . en idee i jordskep är att bygga in flasker , burkar , petflasker mm. (med cement)- och använder återvunnen material- det behöver inte vara däck- ideen bygger ochså på vad finns på plads (ont om däk i skogen ) - alternativ material skulle kunna vara sten . sen kan man även timmra eller använda brädor . ideen bygger på att en del av bygget ligger i jorden och en del fångar lys och värme."

Intressant tråd detta! Jag skulle vilja fråga Tiki (och andra) om en annan aspekt än just bildäcken.

Jag har sett filmklipp och bilder då man just gjuter in flaskor i väggarna. Det kan mycket väl vara så att det är från andra klimatzoner än vi har i Sverige och då kanske frågan är helt orelevant, men jag frågar ändå: Varför?

Jag tänker så här:

Om vi utgår från vanliga 33 cl glasflaskor och bygger en vägg genom att gjuta in dem i t.ex. betong, då betingar flaskorna ett ekonomiskt värde av ca. 1500 sek/m3 byggmaterial. Jag har uppskattat flaskans volym till 40 cl då den rymmer 33 cl. vätska. Då går det 2500 flaskor på en kubikmeter. 60 öre i pant ger 1500 sek.

Motsvarande kostnad för isolering av glasull är 283 sek/m3. Glasflaskorna är alltså 5,3 ggr så dyra.

Nu kan man ju i och för sig bygga av flaskor som det inte är pant på. Men likväl så har man ju betalt en slant för flaskan när man köpte sin dricka.

Kostnaden är trots allt inte det stora problemet, utan isolerförmågan. Jag vet inte vad glasflaskor har för lambdavärde (det skulle vara intressant att veta av någon som är mer insatt i byggmetoden än jag) men det måste vara långt från isolerskivans lambda 37, som för övrigt är föreskrivet högsta lambdavärde av Boverket när det gäller ytterväggar.

Slutligen miljösynpunkten. De isolerskivor (Knaufs spaceslab) som jag använt i räkneexemplet ovan, är tillverkade av återvunnet glas. I mitt tycke verkar det även miljömässigt klokt att använda "vanlig" isolering tillverkad av returglas. Dessutom måste även miljöbelastningen av uppvärmningen räknas in. Jag har inte räknat på det, men jag är övertygad om att (per m3 byggmaterial) så blir uppvärmningsbehoven skyhögt större med glasflaskor än med ordinär isolering.

Rätt mig om jag har fel, eller missat något gott skäl till varför man skall gjuta in glasflaskor i väggar!

MVH Pär

parpen

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #42 skrivet: 10 feb-13 kl 18:10 »
Ingen som har en förklaring till varför man murar med flaskor ???

Pär

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #43 skrivet: 10 feb-13 kl 18:11 »
I USA har väl inte insamlingen kommit igång. Det är för att det finns helt enkelt.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #44 skrivet: 10 feb-13 kl 19:05 »
Ingen som har en förklaring till varför man murar med flaskor ???

Pär
Jag tror den primära orsaken är att man ej kan gjuta utan en form! Att bygga former av trä, gjuta väggarna med halmblandad jord och sedan riva formarna är mycket mera jobb än att mura med flaskor. Kubbhus är ett exempel på samma princip, likaså tegelhus om vi ska dra det till det extrema.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

tiki

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #45 skrivet: 19 feb-13 kl 12:42 »
som jag förstår det bygger man in material som flaskor dels för att stabilisera väggen , som en mursten gör, en annan aspekt är isoleringsförmågan , dvs. att luften i flaskan håller värmen, samt att väggen möjligvis blir lättare .
sen kan det tillkomma estetiska variationer där man med hjälp av glasflaskor bygger in ljus.
jag såg att man även i moderna bygg har börjad gjuta in plastbollar i cementgolv och tak för att , spara cement och göra byggett lättare- man kan på det vis skapa större ytor utan att stödja upp dessa med pelare .

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #46 skrivet: 20 feb-13 kl 07:27 »
Kubbhus är ett exempel på samma princip, likaså tegelhus om vi ska dra det till det extrema.

Dom materialen tål inte fukt lika bra som glas. I princip skulle man kunna bygga en grundmur och tippa ut ett lass glasflaskor på marken innanför, breda ut dom till ett tjockt lager och sedan gjuta lergolv på, bara sådär. Glas är kapillärbrytande, och formen är isolerande mot marken.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #47 skrivet: 20 feb-13 kl 11:40 »
Dom materialen tål inte fukt lika bra som glas. I princip skulle man kunna bygga en grundmur och tippa ut ett lass glasflaskor på marken innanför, breda ut dom till ett tjockt lager och sedan gjuta lergolv på, bara sådär. Glas är kapillärbrytande, och formen är isolerande mot marken.

Jodu, när jag planerade tomten så tog jag hem många skottkärror glaskross från bruket och fyllde med. Tur det är nerförbacke hela vägen. Mycke billigare än makadam!  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #48 skrivet: 20 feb-13 kl 11:51 »
Men glas kan man väl återvinna till nytt glas?

tiki

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #49 skrivet: 20 feb-13 kl 12:56 »
Men glas kan man väl återvinna till nytt glas?
eller nya hus  :)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #50 skrivet: 20 feb-13 kl 12:56 »
Tiki, ska man bila ur flaskorna från betongen då?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #51 skrivet: 20 feb-13 kl 12:58 »
Men glas kan man väl återvinna till nytt glas?
Ja, i viss mån.
Förr tippades allt utanför knuten, glasskärv men även det som inte var smält till glas utan olika kemikalier var i obunden form. Det vill en del sanera bort nu.

Men glas-skärv är kemiskt stabilt. Det som är rent från sten, järn och annat går att smälta om men det som är förorenat vill man inte ha i deglarna. Det kan man återvinna men dethär hände på 70-talet, innan man tyckte det lönade sig att återvinna "små" mängder.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tiki

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #52 skrivet: 20 feb-13 kl 17:45 »
Tiki, ska man bila ur flaskorna från betongen då?
-nej- och fram för allt avänder man ingen bila på betongen- den har vi till skrädning av timmer och timmerknyter

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #53 skrivet: 20 feb-13 kl 20:23 »
Citera
Men glas kan man väl återvinna till nytt glas?

Det finns kommersiellt tillgängliga isoleringsmaterial tillverkade av returglas, vanligen skummade varianter med betydligt bättre isolerförmåga än att lägga glaskross under ett lergolv.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #54 skrivet: 21 feb-13 kl 03:54 »
Det finns kommersiellt tillgängliga isoleringsmaterial tillverkade av returglas, vanligen skummade varianter med betydligt bättre isolerförmåga än att lägga glaskross under ett lergolv.

Intressant, vad heter det?
Glas/porslinskross kan nog vara gratis (om man hämtar själv), men flaskor som diskuterades i tråden, har nog bättre isolervärde, och är mindre otrevligt den dagen huset ska bort.

tiki

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #55 skrivet: 21 feb-13 kl 08:52 »
jordskepps miljötänk handlar givetvis ochså om att hoppa av eller över kommerciell producerad material- och vad vi är finner på att produchera kommer det finnas naturliga alternativ , eller restavfall- i bergsslagen byggde man hus med slaggsten (ochså en återvinning)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #56 skrivet: 21 feb-13 kl 09:04 »
Berätta gärna igen vad det finns för miljöfördelar med att bygga av material som vi har ett väl fungerande återvinningssystem för.

Existens!

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #57 skrivet: 21 feb-13 kl 09:46 »
Jag tror jordskeppsfantasterna har suttit så länge och grunnat på sina konstruktioner, så omvärlden har sprungit ifrån dom.. :)

tiki

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #58 skrivet: 21 feb-13 kl 10:36 »
Jag tror jordskeppsfantasterna har suttit så länge och grunnat på sina konstruktioner, så omvärlden har sprungit ifrån dom.. :)

snarare är dom pionjärar- finner på nya enkla självgående boende och levnadsformer- inte minst social / kulturell- peace

tiki

  • Gäst
SV: Miljöaspekter på jordskepp (avknoppat från annons)
« Svar #59 skrivet: 21 feb-13 kl 10:41 »
Berätta gärna igen vad det finns för miljöfördelar med att bygga av material som vi har ett väl fungerande återvinningssystem för.

rekomenderar filmen garbich warrior - dom bygger hus i amerika


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare
Hans Hultén, von tratt, ojoj

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser