Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vända  (läst 3522 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
Hur vända
« skrivet: 11 jan-13 kl 18:45 »
Har en hembygd äggkläckningsmaskin som jag undrar hur man vänder äggen?
Ska man vända för hand eller?
Ska ju prova den med 50 ägg från lohmanhöns så det blir ju lite jobbigt att vända för hand!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur vända
« Svar #1 skrivet: 11 jan-13 kl 19:00 »
Antingen har man någon form av vändare med motor som vänder äggen, eller så får man vända för hand. Gärna 3 gånger per dygn.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Valmet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jan-13 kl 19:04 »
Det finns väl maskiner som vippar från ena sidan till den andra?
Så man kan luta maskinen istället för att pilla med äggen
Fast dom blir dom väl aldrig helt vända?

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-13 kl 19:13 »
Jag har en manuell som rymmer ca 60 ägg. Det är litte pilligt att vända 2 gånger/dag men det funkar :)

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-13 kl 18:34 »
Hur mycket ska man vända? På de som har vändare med motor så verkar det som om de mest lutar äggen från sida till sida. Räcker det eller är det bättre att vända dem helt?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-13 kl 19:04 »
Hur mycket ska man vända? På de som har vändare med motor så verkar det som om de mest lutar äggen från sida till sida. Räcker det eller är det bättre att vända dem helt?
Ändra läge på äggen är nog ett korrektare uttryck, av praktiska skäl brukar man göra ett litet blyertsmärke och så vända, det blir självmarkerande, nödvändigt i äldre stora maskiner.
"Kärleken är livets bäste vän"

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-13 kl 21:41 »
dom flesta kläckare ligger äggen som under hönan på sidan och så vänds dom ett half varv

The Poacher

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-13 kl 08:17 »
För att göra det enkelt för dig är det bra om du har äggen i någon form av hållare/back/låda. I mitt hemmabygge har jag  två stycken äggkartonger. Dessa vippar jag åt sidorna så att de lutar höger respektive vänster.
För att ytterligare  underlätta har jag fäst kartongerna på en platta som sitter på en pinne som går genom väggarna på kläckaren. Jag gjorde så att jag limmade fast ett  elrör under plattan och sedan sticker jag pinnen genom väggen och genom röret. Borrade ett hål genom både pinne och rör där jag satte en sprint så att inte pinnen skulle kunna rotera fritt utan låsas.
I ändan på pinnen (utanför kläckaren) satte jag ett slags handtag så att det blir lätt att vända äggen.

Jag postar en bild nedan.

Det finns en hel beskrivning av bygg projektet i tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127285.0

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 15 jan-13 kl 13:06 »
Jag har en kläckare där äggen ligger på sidan och rullas fram och tillbaka vid vändning.Den är jättebra men när jag nu använde en Hova Bator där äggen står upp,med den spetsiga änden neråt.Där vickas äggen sakta fram och tillbaka.Jag fick en mycket bättre kläck % i den.Och alla äggen kläcktes nästan samtidigt.Jag vet inte om det har något att göra med hur äggen står eller ligger,eller om det är så stor skillnad på om de rullas eller vickas.Men jag tror att jag föredrar att de står upp och vickas.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-13 kl 16:41 »
Jag har en kläckare där äggen ligger på sidan och rullas fram och tillbaka vid vändning.Den är jättebra men när jag nu använde en Hova Bator där äggen står upp,med den spetsiga änden neråt.Där vickas äggen sakta fram och tillbaka.Jag fick en mycket bättre kläck % i den.Och alla äggen kläcktes nästan samtidigt.Jag vet inte om det har något att göra med hur äggen står eller ligger,eller om det är så stor skillnad på om de rullas eller vickas.Men jag tror att jag föredrar att de står upp och vickas.

Jag har läst på flera ställen att äggen ska ligga ner, men då kan jag kanske ha dem att stå? Det skulle underlätta en del i den kläckare jag håller på att bygga.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 16 jan-13 kl 17:24 »
Ja jag kommer fortsätta att kläcka med äggen ståendes,för det gick så bra.Min man säger att "ägg ska ligga ner" för det gör de hos hönan,men jag struntar i det och kör mina ståendes.Det är en smaksak  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser