Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trött på mina Kinda  (läst 4351 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Trött på mina Kinda
« skrivet: 09 jan-13 kl 22:27 »
Jag har haft Kindahöns nu i fem år men är lite trött på deras ruvvillighet...  De ruvar mycket och det blir stora kullar = många tuppar...  Tuppar blir jag inte av med och de är för små för slakt, tycker vi.  Därför letar jag nu en ras som ger lite större ägg, inte ruvar så  frekvent och som ger goda tuppar!!  Finns den????
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
SV: Byter mina Kinda mot annan ras....
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 22:33 »
Ser att du bor i skåne. Kolla med Johan P här. Han har gammal svensk RIR. Stora och bra värpare. Bruna ägg.
Ett tips bara .)

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 22:34 »
Sussex skulle jag säga!
Lägger mycket ägg, ca 65 g, ruvar lagom och det blir matiga tuppar! Perfekta!
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 22:36 »
Wyandotte! Lägger stora rosa ägg, värper hyfsat bra, växer bra och ger stora goda tuppar. Kan ruva om man lämnar kvar ägg på trevligt ställe, men få individer är envisa, vill man inte att de ruvar är det bara att köra ut dem ur redet och plocka äggen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 10 jan-13 kl 14:12 »
Jag skulle säga att de flesta kombiraser passar den beskrivningen  :D Utöver Wyandotte, Sussex, RIR som nämnts tidigare i tråden så finns ju New Hampshire, Maran, Faveroll och flera till. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 11 jan-13 kl 07:57 »
Eller någon silveruddsras som värper mycket  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-13 kl 20:45 »
måste bara rekommendera houdan ;D
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #7 skrivet: 11 jan-13 kl 22:13 »
Tack för alla svar! Undrar hur Houdan är??
Skånsk Blomme - hur är de?
Silveruddsras - vad är det??
Sussex låter intressant oxå!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-13 kl 22:21 »
Prästen Martin Silverudd avlade fram många olika raser och av dem så finns Fifty Five Flovery, Smålandshöns, Queensilvia och Isbar kvar. Johan P har dom raserna. Kolla hans hemsida :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-13 kl 22:26 »
Blommehönsen värper bra, men ruvar väldigt sällan... det blir alltså inte mycket till kycklingar alls. I jämförelse med kombinationsraserna växer de långsamt och blir inte lika mycket kött på överskottstuppar, men det är väl ändå lönt att ta tillvara köttet tycker jag. Så väldigt mycket större än Kinda är de inte ändå.... om du är ute efter mer kött än kinda, bör du nog gå på en kombinationsras :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 22:32 »
Ok! Blomme blir det då inte.  Kombinationsraser - vad menas?
Ska kolla Johan P!!!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 11 jan-13 kl 22:39 »
Kombinationsraser - vad menas?
Kombinationsras är en ras som både är bra till ägg och kött, värpras är en ras som är bra för ägg, men som inte ger nämnvärt med kött, köttras är en ras som växer bra men som ofta lägger färre ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 22:41 »
kombinationsras= både mycket ägg och kött ;) .... men inte JÄTTEmycket kött som köttraser och inte JÄTTEmycket ägg som värpraser :)

många är redan nämnda.... Maran, Sussex, Faverolle, Wyandotte osv....

.... postar trots att annan hann före....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 jan-13 kl 22:54 »
Jag har haft Kindahöns nu i fem år men är lite trött på deras ruvvillighet...  De ruvar mycket och det blir stora kullar = många tuppar...  Tuppar blir jag inte av med och de är för små för slakt, tycker vi.  Därför letar jag nu en ras som ger lite större ägg, inte ruvar så  frekvent och som ger goda tuppar!!  Finns den????
Plymouth Rock. Stora ägg, växer bra, sociala.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #14 skrivet: 28 jan-13 kl 19:02 »
Tack för alla intressanta svar!  Hur är Orpington??

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 28 jan-13 kl 19:28 »
Tack för alla intressanta svar!  Hur är Orpington??
Min åsikt är att det är framför allt en trevlig och vacker hönsras. de värper ok mina värper nu på våren 2 ägg på tre dagar så det är ganska bra, tupparna är bra att äta men växer ganska långsamt. å andra sidan är det en trivsam lugn ras att ha gående på gården.

men jag skulle helt klart välja Maraner eller Bresse.
Maraner har ljuvligt bruna ägg inte super bra värpare men riktigt bra slakt kroppar med fin kvalitet på köttet

Än bättre är Bresse, jag har prövat många raser genom åren men tycker att dessa är klart bäst. Värper riktigt bra 5-7 ägg/ vecka. tupparna växer bra skall gå fritt och beta, plocka med blandsäd som tillskott. men slaktkropparna är perfekta (i mitt tycke) bra bröst och lår. kompakt kropp blir liksom bra samlad när man skall ha in dem i frysen. Köttet det bästa jag smakat bra smaktrikt, fin struktur och mycket kött i förhållande till kroppen. Så klart en subtil känsla men så uppfattar jag det. Det - jag sett är att skinnet varit ganska tjockt och inte lyckats få det sprött och knaprigt vid ungns stekning

/ fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 28 jan-13 kl 19:36 »
Hur bra maraner värper beror på vilken linje man har, som med många andra raser. Min grupp med maraner snittade på över 6 ägg i veckan per höna mellan ca mars och september förra året, lite färre ägg tidigare och senare på året.

Orpington är vackra och lugna, men värper inte så bra och äter massor.

Smajsan

• -
« Svar #17 skrivet: 28 jan-13 kl 20:16 »
Jag har ett hönshus fyllt med orpington, De är super mysiga  :) men dom äter som sagt jätte mycket, och bajsar jätte korvar. Det är det enda negativa med dom, för de är så goa och pratsamma och vackra att se på.Dom är som stora fluff bollar så dom är goa att krama på med  :P
Jag har en maran tupp också och han är helt fenomenal, snäll och mycket förlåtande mot de andra tupparna,och ganska humoristisk med.

Dom är så snälla så de bor tillsammans med vaktlarna och delar på utrymme och vattenmatare.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #18 skrivet: 16 jun-13 kl 14:07 »
Hur har det gått, vad blev det för ras?

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser