Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytt till landet, men vilken traktor ska man ha?  (läst 10763 gånger)

Markus

• -
Flytt till landet, men vilken traktor ska man ha?
« skrivet: 04 dec-12 kl 19:16 »
Tjena ja och sambon ska eventuellt inom ett-två år ta över svärmors hus en bra bit ifrån stan. Då är ju det viktigaste av allt självklart traktorn!

Den ska framför allt användas för lite enklare skogskörning och något tuffare snöröjning. Jordbruks redskap kommer så småningom att användas på hobby nivå.

Budget: runt 100000 men om man får väldigt mycket mer traktor för 200000 så spar jag hellre pengar och lejar bort snöröjningen under den tiden, tills jag har pengar för en dyrare traktor.

Är det någon som har något tips på vad som kan passa på en gård ca 10ha brukmark, 20ha skog och ca 2km väg.

vindensbonig

• Gäst
SV: Flytt till landet, men vilken traktor ska man ha?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 19:32 »
Va menas med tuff snöröjning? . Ja klara mig bättre med min gamla DB och front blad än bonden med sin fyrhjulsdrivna Valmet och bak monterat snöblad . 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 19:43 »
Buster 400-600, Fergusson, Ford eller vilken annan traktor som helst under 60 hkr. 4-WD är för amatörer, bättre att satsa på hyggliga små redskap till så litet ställe. Se till att ha drivhjulsoberoende kraftuttag också, viktigt t.ex. när du pressar.
För en del av pengarna som blir över kan du köpa en Dexta, Fergusson-35:a el. liknande, så slipper du byta redskap stup i ett. Jisses vad du kommer att uppskatta det i höskörden!

Glöm inte att ett stort ekipage i skogen tar en hälvittes massa mer plats.

Varför pytsa ut hundratusentals kronor på ett lokomotiv för lite hobbykörning?  Vad kostar reparationerna? Att däcken måste matcha varandra? De stora tillbehören? Å du, vill du tanka 3 eller 7 liter i timman?

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 20:03 »
Med en 60-70s traktor klarar du dig mer änn fint med.

Gute-96

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 dec-12 kl 20:32 »
Tycker du ska köpa något med frontlastare och 4wd. Det finns sådana traktorer för runt 100000-150000. Det är stor skillnad på 4wd lid lastar körning plus att det alltid är skönt att ha det.

Markus

• -
« Svar #5 skrivet: 04 dec-12 kl 20:45 »
Här i mitt område så är det "tuff" snöröjning för det driver rätt bra där 70-100cm är inte så ovanligt just där. medan gårdarna längre bord får max 50cm drivor. mf 35 verkar vara prisvärd för bruket och smidig i skogen men med en frontlastare så ser den lite klen ut.

http://www.blocket.se/alvsborg/Traktor_Volvo_BM_500_44043394.htm?ca=13&w=3

Skulle en sån här kunna vara något? Då har jag blad i fram för snön och en någorlunda smidig traktor i skogen.

Jag har även blivit erbjuden att få köpa en ford 5000. Hur är kvaliten på ford traktorer? Har haft 2 ford bilar i namnet ford är inget som känns bra i mina öron :-\. Skulle det vara överjäkligt att montera ett blad i fram på en sådan traktor? Jag har inte hållt på så mycket med traktorer :P

Eller kanske en lm 218 eller liknande och en mf 35. Lite roligt med manskiner i samlingen :D

Markus

• -
« Svar #6 skrivet: 04 dec-12 kl 21:16 »
volvo krabat in Norway.

En sån vore ball

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 04 dec-12 kl 21:32 »
BM 500 har sina egenheter men den skulle du klara dig med mer än väl. Visst är 4-wd bättre när du lastar men man kan ju ha en tyngd i 3-punkten också. Och i bakhjulen, eller vätska i däcken. Och du ska väl göra annat än lasta?
De stora extra kostnaderna för 4-hjulsdrift på ett litet jordbruk mer för "tuffa" pojkar än för tuff snöröjning. Det finns ju de som lär sig köra också.  ;)
"Olof i Merhult" skötte hela sitt hemman med skog + plöjde åt hela nejden med en Dexta. Hans son Åke har 3 ford 3000-3600 och en gammal MF. Han byter sällan redskap utan har mest ett på varje traktor.  ;D
"Hilding på Glasholmen" hade aldrig något annat än en grålle, varken i skog eller på åker.
Östen har en Dexta och en Buster 400. Alla har större eller mycke större arealer än du.

Det är inte alltid så lyckat med snöblad i lastaren, det går rätt illa åt grejerna ibland.
En BM 218 är väl kul att ha men inte rätt som 2:a-"traktor".

Ford/Fordson är mycke bättre som traktor än som bil! Finns fortfarande några rätt friska Major från 50-talet. Dock hade någon motormodell ofta mankemang med fodrena men jag tror alla är fixade vid dethär laget.

Ja hittar du något med halvband så är det läge för affär, men då ska det va friska grejer!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 dec-12 kl 21:47 »
BM 500 har sina egenheter men den skulle du klara dig med mer än väl. Visst är 4-wd bättre när du lastar men man kan ju ha en tyngd i 3-punkten också. Och i bakhjulen, eller vätska i däcken. Och du ska väl göra annat än lasta?
De stora extra kostnaderna för 4-hjulsdrift på ett litet jordbruk mer för "tuffa" pojkar än för tuff snöröjning. Det finns ju de som lär sig köra också.  ;)
"Olof i Merhult" skötte hela sitt hemman med skog + plöjde åt hela nejden med en Dexta. Hans son Åke har 3 ford 3000-3600 och en gammal MF. Han byter sällan redskap utan har mest ett på varje traktor.  ;D
"Hilding på Glasholmen" hade aldrig något annat än en grålle, varken i skog eller på åker.
Östen har en Dexta och en Buster 400. Alla har större eller mycke större arealer än du.

Det är inte alltid så lyckat med snöblad i lastaren, det går rätt illa åt grejerna ibland.
En BM 218 är väl kul att ha men inte rätt som 2:a-"traktor".

Ford/Fordson är mycke bättre som traktor än som bil! Finns fortfarande några rätt friska Major från 50-talet. Dock hade någon motormodell ofta mankemang med fodrena men jag tror alla är fixade vid dethär laget.

Ja hittar du något med halvband så är det läge för affär, men då ska det va friska grejer!
Tror det är 70 -80 tale som är riktiga råtte bo i motorerna  Hade en 77  en 6700 var den sämsta traktor ja haft på vintern dessutom  totalt värdelös när det var halt  till skillnad mot DB som driver som en häst :) Vilket fall   blev det  jonisering så det gick hål i ett foder på Forden  och det är vist ett vanligt fel på dessa årsmodeller har ja hört  av en motor renoverare . 
« Senast ändrad: 04 dec-12 kl 22:19 av mummrick »

Vasa81

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 dec-12 kl 22:15 »
Frontlastare, men inte för att snö röja normalt, är trevlig. Fyrhjulsdrift är trevligt, men bara bonus.
50-60papp kommer räcka för själva traktorn.
Bättre lägga undan resten av pengarna för att kunna köpa en till traktor, som back up gamla gräjer kan krångla, plus att du kanske vill kunna lasta en kärra.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 04 dec-12 kl 22:53 »
50-60 räcker till två bra traktorer, varav en med drivhjulsoberoende kraftutag, Och då menar jag inga skrothögar utan i full funktion, hela och riktiga.

Vargerik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 dec-12 kl 22:57 »
En hygglig traktor är ett njutningsmedel också. Dessutom tappar de knappt något värde alls så länge man håller dem i skick. Jag rekommenderar utan tvekan att lägga lite med kulor på en 4WD med frontlastare. Gammalt rat är inte så roligt att jävlas med mitt i vintern och en hytt med värme har en viss charm!

Kolla efter Fiat eller Zetor som ofta har fungerat som "andratraktor" och inte har en förtvivlat massa timmar!

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 dec-12 kl 12:32 »
Tycker nog att tvåhjulsdrift är fullt tillräckligt. Klart hittar man en bra fyrhjulare till rätt pris så är det inte fel att slå till, men behovet ser TS inte ut att ha. Själv har jag precis införskaffat en BM 430 till gården. 10 hektar totalt, hälften skog och hälften åker, varav åkern är utlejd närmsta tiden. Det är mer än tillräckligt för mina behov. Jag prioriterar dock en riktig hytt framför galoninklädnad och att ha ett vettigt utbyggt hydralsystem och därför fick det bli en relativt 'modern' traktor. Ska du köra en del i skogen så kan det vara uppskattat med en ordentlig markfrigång, vilket alla BM-modeller erbjuder. Kan jämföras med Ferguson som generellt sett är väldigt låg. En Ford blir du sjuk av bara du sätter dig i den. Fick ge 30 för min traktor vilket jag tycker är ganska OK.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 dec-12 kl 12:46 »
Här i mitt område så är det "tuff" snöröjning för det driver rätt bra där 70-100cm är inte så ovanligt just där.
När det är så mycket snö så rekommenderar ja spetts plog  istället för schakt blad  eller en slunga .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 05 dec-12 kl 12:53 »
BM 400 har två hjuldimensioner bak. Se till att hitta en med de stora hjulen. Bättre driv och bättre markfrigång i skogen.
Grattis till 430:an! Priset är OK om den är hel och fin.

Vargerik

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 dec-12 kl 12:58 »
Jag har haft en BM 500 - en IH med Volvodekaler. För att göra en lång historia kort - stay out!

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 dec-12 kl 13:06 »
Tvåhjulsdrivet med lastare tycker jag är värdelöst på vintern, blir alldeles för framtungt.

Köp någon fyrhjulsdriven utan lastare och så en liten, äldre, 2-hjulsdriven med lastare för lyft och som dragare vid höskörden.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 dec-12 kl 13:08 »
Går ju faktiskt att ställa av lastaren om man inte är för bekväm :)

Halte

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 dec-12 kl 13:22 »
Valmet 605 borde man kunna hitta för runt 100 000 utan lastare, bra traktorer tycker jag även för skogskörning. Sedan skulle jag som sagt lägga 30 000 på en äldre traktor med en enkel lastare för att kunna göra lite lyft och som dragare.. Men den kan man ju köpa in efter en tid i så fall..

Jag skulle inte enbart ha en liten traktor om du nu ska köra hö också.. Min lilla Ford 2600 går väl skapligt att köra en balpress och vagn med om det inte är några uppförsbackar i fältet eller för mjukt i marken.. Här går den bara köra på 3 av 4 fält, det andra måste jag ha stora traktorn till

Markus

• -
« Svar #19 skrivet: 05 dec-12 kl 19:36 »
Många åsikter, alla verkar ha olika behov :)
Hur många timmar är långt för en traktor? Ska man köpa en på max 4000h eller kanske 8000h?

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (1 dolda)
uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser