Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?  (läst 37305 gånger)

_panelhönan_

• Börjar med en Tupp och en höna. Sen vette fåglarna
    • Skåne
Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?
« skrivet: 02 dec-12 kl 21:01 »
Nu har det blivit minus även i skåne och hönsens vatten fryser, så imorgon blir det inhandling.

Ska man ha värmelampa ovanför hönsen och ovanför vattnet eller vad sägs?

Funderade på att köpa ett element på biltema som är godkänt med termostat och sätta det på en liten egenbyggd hylla och snickra en ram av hönsnät så de inte an riva ner den?

Frågan är... värmelampa eller element?

Vad tycker ni här?
Det ska vara effektivt, smidigt och relativt billigt. Arbetar långa dagar och kvällar inom vården och min lilla samling på 5 st vill jag ska ha det bra.
/panelhönan

Xoot

• Gäst
SV: Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-12 kl 21:23 »
Hej. Hur kallt har ni i Ängelholm? Vi har omkring -6grader utanför Båstad.

Jag har två värmelampor som startas från och till nu beroende på när det sjunker under nollan.
En ovanför sittpinnarna och en ovanför vattnet. Men dragfritt hönshus är minst lika viktigt.

In med massa hö eller halm på golvet. Jag vet inte hur du bor, men jag har en filt som hänger över dörren också.
Allt som är plusgrader är godkänt hos mig, så länge inte vattnet fryser.

Element känns vanskligt men det finns förstås godkända.

_panelhönan_

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 dec-12 kl 21:32 »
Här är det -10. Första kvällen vattnet har frusit. =(

De har dragfritt, tjockt med strö och sen halm. Filt framför dörren satte jag upp ikväll och en matta framför hönsaluckan.

Huset är isolerat och jag hängde upp granris ovanför pinnarna (e litta julaglöttig).
Det lutar åt värmelampa, men nu har jag bara ekonomi till en lampa.

Får kolla granngården imorgon.
/panelhönan

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 dec-12 kl 21:40 »
Låter som ett toppenhönshus! :)
Bättre än mitt.

Stor mängd djur hjälper till att värma upp ytan.
Om det bara är tillfälligt så fungerar det fint att låna en värmelampa av mig om det är intressant.

_panelhönan_

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 dec-12 kl 21:55 »
Tackar för erbjudandet, men det är inte så stort och jag måste ändå införskaffa en värmelampa.
/panelhönan

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #5 skrivet: 03 dec-12 kl 04:42 »
Blev nyfiken. Vilket element på Biltema är godkänt för hönshus ?

I detta nu så är det -25 grader ute. I hönshuset i det kallaste hörnet är det -0,2. Värmelampan är på hela tiden. Har kört in en kloss på 25 cm frigolit innanför hönsluckan som sluter tätt.
Vore trist om det blev en vargavinter och hönsen inte kan/vill gå ut förrän i april. Kan inte vara kul att vara instängda så länge oavsett god och rikligt med mat, värme och dragfritt.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 03 dec-12 kl 08:28 »
Troligen finns inget element som är godkänt för hönshus på biltema, fanns inte när jag kollade med en högt uppsatt ansvarig för elinköp på biltema.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144393.0

det här är några av de regler som finns i pärmen "Handbok för elinstallationer i lantbruk" från Lantbrukets Brandskyddskommité
* Den materiel som används ska vara CE-märkt
* i hönshus ska det vara IP 54
* Armaturer som monteras på brännbart underlag ska vara godkända för detta (F-märkning)
* Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta (D-märkning)
* Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta
* Värmelampor och värmetak ska monteras så att stickproppen dras ur och spänningen bryts om de faller ned. Eluttagen ska därför monteras nedåtriktade ovanför den plats där lampan eller värmetaket hängs upp
* Enligt Elinstallationsreglerna ska jordfelsbrytare installeras som generellt
brandskydd för installationer i lantbruk (I lantbruk ska jordfelsbrytare, max 300 mA, installeras som generellt brandskydd, Samtliga uttag oavsett märkström ska föregås av jordfelsbrytare, max 30 mA)
* I lantbrukets ekonomibyggnader får enligt LBK endast metallmantlade eller metallskärmade kablar installeras
* Kapslingar till kopplingsutrustningar får endast vara tillverkade i metall eller i särskilt brandtåligt plastmaterial. Plastkapslingar för apparater med högst 16 A märkström ska vara provade och godkända enligt UL 94-V0, -V1, UL 746C- 16 eller IEC 60695-11-10. Övriga plastkapslingar ska vara provade och godkända enligt UL 94-5V, UL 746C-17 eller IEC 60695-11-20.
* Kopplingsutrustning får dock inte placeras i utrymme med förhöjd brandrisk. Den utrustning som trots allt krävs i sådant utrymme (del av fabricerad maskin), ska minst uppfylla kapslingsklass IP 54

Så jag antar att jula inte säljer EKPK/FKPK-kabel, och det är mycket möjligt att deras vägguttag/kopplingsdosor inte uppfyller rätt märkningar och att armaturerna inte är rätt märkta... men det känns fortfarande fel av försäkringsbolaget att inte att det är fel märkning på produkterna utan att de istället hänger ut leverantören...

om jag nu tolkar dessa regler rätt "Eluttagen ska därför monteras nedåtriktade ovanför den plats där lampan eller värmetaket hängs upp" samt "Kopplingsutrustning får dock inte placeras i utrymme med förhöjd brandrisk"... så säger de i kombination att man inte får ha en värmelampa i ett hönshus om man vill följa alla regler... (och tittar man hos ex nordpost så hittar man inga värmelampor under sektionen för fjäderfä, utan de återfinns under sektionen svin... och ett svinstall räknas inte som brandfarligt, men det gör ett fjäderfästall)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #7 skrivet: 03 dec-12 kl 09:43 »
Hejsan! ag har frågor på samma ämne så jag inflikar lite =

Hade -7 i hönshuset i morse! -14 ute.
Säkert beror det på de stora fönstren som inte är några isolerande moderna 3-glasfönster... Faverollerna o Brahmorna såg inte ut att gå nån nöd på, jag hade trott att jag skulle komma in till en kurande hög med höns under värmelampan men de krafsade runt i den nya stöet och halmen de fick igår.
Vattnet hade dock frusit och jag har funderat på en sån här: http://www.lantbutiken.se/butik/varmeplatta-till-vattenautomat-for-fjaderfan-som-hons/700-varmeplatta-till-vattenautomat-for-hons-7393609012075.html
Är det nån som har erfarenhet av dem?
Störs inte hönsen av ljuset från värmelapma?
Jag får täcka över fönstren med frigolit eller nåt för det här går ju inte i längden.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #8 skrivet: 03 dec-12 kl 12:59 »
Jag har en liknande.. fungerar mycket bra.. enda problemet är att vattenautomaten vill glida av när hönsen går emot den..  det ska finnas en liknande som är lite upphöjd i mitten , passar i gropen under vattenautomaten..
funderar på en sån nästa gång..

Ang. värmelampan så finns det "keramik" lampor som bara avger värme och ingen ljus..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #9 skrivet: 03 dec-12 kl 19:11 »

Ang. keramik lampor så var jag inne på Granngården idag.. och de tycks inte säljas längre..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Jogar

• Gäst

_panelhönan_

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 dec-12 kl 21:04 »
Lite klantig formulering av mig. Finns inget "hönssäkert" element.
Men det jag menade är ett slutet element som de säljer på Biltema som jag tänkt placera på en måttanpassad hylla och snickra en ram runt med god marginal klätt med hönsnät så att hönsen inte kan flaxa och riva ner den.

Men.... det blev en värmelampa idag, eller en spotight kallar jag det! Frågade på granngården om jag skulle ha en röd eller vad. Vill bara ha värme, en nu lyser det upp i hela lilla hönshuset. Sen att lampan var sönder när jag kom hem så jag fick köra tillbaka och byta var ingen höjdare heller. =(

Jag köpte granngårdens värmelampa. Vågar man ha den tänd på natten? Nu är det + 3 här så inatt är det nog ingen risk att vattnet fryser.

Vad anser ni?
/panelhönan

skogsbonne

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 03 dec-12 kl 21:30 »
varför skulle du inte våga ha den tänd på natten? det lyser bara lite åt hönsen

_panelhönan_

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 03 dec-12 kl 21:32 »
Jag vet inte. Är väl bara mesig. Man är väl lite så när man är ny hönsägare. Man vill inte göra fel.  ::)
/panelhönan

challe:)

• Småland
« Svar #14 skrivet: 03 dec-12 kl 21:42 »
Det finns godkända element med ip65 Elon säljer dessa. Ett element på 500w kostade 1900kr.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

LasseDalom

• -
« Svar #15 skrivet: 03 dec-12 kl 22:18 »
Skit i paragraferna. Men tänk på följande. Det dammar i hönshuset, så det är bra om du har en värmekälla där glödtråden inte är öppen så att dammet kan komma in. Placera värmekällan så inget brandfarligt kan värmas upp.

Mina värmekällor:
1. Värmelampa.
2. PET-flaskor som fylls med varmvatten.
3. Oljefyllt element.

Det är inte så ofta man behöver värme åt hönsen!

The Poacher

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 03 dec-12 kl 22:37 »
Oljefyllt element på Blocket, eller  Rusta....  Det kostar inte  många kronor. Det borde inte vara någon större brandrisk med.

Själv har jag hängt en 150w värmelampa bredvid vattenautomaten som hänger från taken. Vi har ca 15 minus just nu och det är väldigt skönt att komma in i hönshuset när man skall hämta äggen  ;D
Har ingen termometer där inne men vattnet har aldrig frusit. Har bara  remsor med byggplast för  hönsluckan, remsor på en sju åtta cm för att minska draget. Det funkar, men jag rekommenderar att sätta upp ett par remsor i taget. Med remsor som täckte hela luckan vågade de inte gå in första kvällen. Hittade alla  i växthuset efter ångest att alla var borta  :o
Nu funkar  det finfint, och trots kylan är de ute på dagarna.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 04 dec-12 kl 07:14 »
Det finns godkända element med ip65 Elon säljer dessa. Ett element på 500w kostade 1900kr.
De måste vara D- pch F-märkta också. Reglerna är faktiskt inte till för att göra det svårt. Hönshus är bland det brandfarligaste som finns, med både fukt och väldigt mycket damm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

« Svar #18 skrivet: 04 dec-12 kl 08:32 »
Oljefyllt element på Blocket, eller  Rusta....  Det kostar inte  många kronor. Det borde inte vara någon större brandrisk med.

problemet är oftast inte damm på elementet, problemet är damm som tränger in i termostater etc och börjar brinna pga elektriciteten.... därav kravet på ip-klassning

LasseDalom

• -
« Svar #19 skrivet: 04 dec-12 kl 09:28 »
Skit i reglerna. Fryser hönsen ställ ut ett oljefyllt element.

Vi lever i ett på tok överreglerat samhälle. Sannoolikheten för att det tar eld av damm i nån termostat eller så är lika stor som att tar eld i den dator du sitter vid nu. Det finns näst intill inte en enda människa i detta land som tillser att deras datorer är dammfria. Datorn är fylld med spänningsförande detaljer, betydligt mer än i ett element!

Tänk på att skotta upp snö omkring hönshuset, tar bort mycket av golvdraget för dem. Ochså mitt gamla stadartips. Fyll PET-flaskor med varmvatten och lägg ut som element! (bytes med jämna mellanrum).

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser