Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill undvika att ha pengar på banken, hur?  (läst 14431 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Vill undvika att ha pengar på banken, hur?
« Svar #40 skrivet: 15 dec-12 kl 12:05 »
Hajjar jag rätt ang. JAK att man under amorteringstiden måste spara lika mycket som man amorterar? Dvs. man måste ha ca dubbelt så mycket pengar över varje månad jämfört med ett vanligt banklån under tiden som man betalar tillbaka? Sen får man tillbaka pengarna man sparade under tiden? *förvirrad* :p

Ja, för att bli lite mer öppna för alla så slopade man kravet på att spara innan man lånade, och man kan nu låna direkt, och man börjar spara när lånet amorteras, så ja, det blir dubbel kostnad.. med den trösten då att du har ett sparat kapital när lånet är betalt.

men vi har i flera trådar under årens lopp konstaterat att JAK är en bank för höginkomsttagare som har råd att spara i den omfattningen, samt att det inte fungerar nåt vidare för företagare. Sparande i all ära, men det är inte alltid det bästa att börja med det från dag 1.  Att t.ex köpa en gård och starta upp en rörelse som kräver massor av investeringar i början, så är det ju rätt tufft att sätta igång och spara till pensionen direkt man börjar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 15 dec-12 kl 12:07 »
Bästa investeringen inför samhällets kollaps är väll kunskap. Vet man hur man överlever på små medel och eget arbete så har man en stor fördel.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 15 dec-12 kl 12:08 »
Tyckte det lät så exotiskt att ha sitt sparkapital som guldmynt i kista nedgrävd nånstans istället för som massa ettor och nollor på en internetsida så jag trålade runt på internet för att hitta någon som kunde övertyga mig om att det är en bra ide, men ju mer jag hittade, desto mer skeptisk blev jag. Det var något fanatiskt, nästan sekteristiskt över det hela, och alla grafer och diagram som de visade fram som "bevis" för att ädelmetaller är det enda rätta, de tolkade jag som motsatsen.

Förutom det som take skrev så är arbetsförhållandena i dessa gruvor ofta förkastliga. Om man försöker undvika det hela genom att köpa begagnat guld istället, så ökar risken att man blir utsatt för bedrägeri och förfalskningar. Man vet aldrig säkert varifrån guldet kommer, vilken väg det har tatt innan det hamnar i ens egna händer. Fysiskt guld är och har alltid varit ett sätt för kriminella att hålla sig undan ljuset, så man får tänka sig lite för. Med kriminella menar jag nu inte bara aktivister som håller på med civil olydnad, utan terrorister, maffia, etc, RIKTIGA brottslingar.

Dessutom är det dyrt och långsamt att handla med guld. Man ska hitta en köpare och sen så ska guldet rent fysiskt förflyttas. Det är opraktiskt med guld om man vill kunna göra snabba affärer.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #43 skrivet: 15 dec-12 kl 12:20 »
En sparform som antagligen inte slår så högt i tak på det här forumet är aktier. Enligt min mening mer etiskt än att spara i en vanlig bank, därför att man kan själv välja och välja bort de företag som passar eller inte passar med ens egna etiska krav.

Men det har sina sidor. Det är mer riskabelt, kräver att man sätter sig in ordentligt vilket tar tid, och man måste följa med kontinuerligt så man kan köpa/sälja vid rätt tillfällen. Dessutom kostar det ju, massa avgifter till mäklarhus och banker för att få möjligheten att pyssla med det. Tror det kan löna sig om man verkligen har intresse, annars inte.

Jag har länge försökt komma på en etisk sparform som inte sakta men säkert förminskar värdet av besparingarna, men har inte kommit på något.  :(  Egendom kan iofs. bli etiskt om man väljer att förvalta den etiskt, men hur lätt är det för en småsparare?

"Hallå, jag fick en tusenlapp över den här månaden, jag skulle vilja klöpa 3 kvadratdecimeter skog! Va, går inte det? Jamen en millimeter lägenhet, då?"
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #44 skrivet: 15 dec-12 kl 21:23 »
Förutom det som take skrev så är arbetsförhållandena i dessa gruvor ofta förkastliga.

...

Dessutom är det dyrt och långsamt att handla med guld. Man ska hitta en köpare och sen så ska guldet rent fysiskt förflyttas. Det är opraktiskt med guld om man vill kunna göra snabba affärer.

Köper man guld producerat av Perth Mint i Australien tror jag inte att arbetsförhållandena är något problem. Hur det står till med miljöhänsynen har jag däremot ingen uppfattning om.

Nja, det är möjligt att köpa guld både på postorder och - åtminstone i Stockholm - över disk. De köper tillbaka guldet också, givetvis till lägre pris.  ::)

Som sagt är det svårt att spara om man inte vill vara med i det ekonomiska systemet så jag tror det måste bli saker - som andra sagt. Tänk sån't du kommer att ha nytta av, sådant andra kan ha nytta av som har bra andrahandsvärde. Problemet i TS fall är väl (om jag minns rätt) att han inte har någonstans att ha grejerna.

Nä, slut på idéer.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #45 skrivet: 15 dec-12 kl 22:14 »
Citera
Köper man guld producerat av Perth Mint i Australien tror jag inte att arbetsförhållandena är något problem. Hur det står till med miljöhänsynen har jag däremot ingen uppfattning om.
Än Canadian Maple då? Kanske också hör till de mindre suspekta?

Men jag har för mig att det endast finns en miljöcertifierad guldgruva i världen och den ligger i sydamerika och de producerar väl mest för smyckestillverkning. Men kan ha fel.

Citera
Nja, det är möjligt att köpa guld både på postorder och - åtminstone i Stockholm - över disk. De köper tillbaka guldet också, givetvis till lägre pris.  ::)

Jo, men det var det jag menade. Du får ett lägre pris, ska betala porto och guldet ska åka den fysiska resan från dig till guldhandlaren. Antagligen vill de också kontrollera att det är äkta innan de betalar. Det blir opraktiskt om det inte handlar om en väldigt långsiktig sparing, eller om drömstället dyker upp väldigt oväntat. Nu är Norge inte Sverige men i alla fall i bostadsmarknaden här kan du glömma att hinna med den processen innan det intressanta objektet går under klubban. Eller hur är det, kan man använda ädelmetaller som finansieringsbevis?
Dessutom om det handlar om långsiktig sparing, hur kan man veta att dessa postorderguldhandlare kommer att finnas kvar om 5-10-20-30 år? Iofs. har väl guld alltid gått att sälja på ett eller annat vänster.

Nej, jag menar inte att det alltid i alla lägen för alla personer är fel att spara i guld och silver, kan säkert vara ett förnuftigt alternativ för endel, men jag är inte så säker på att det är så otroligt fantastiskt revolutionerande och säkert som det framställs som av ädelmetallhandlarna och på en del andra ställen på nätet.

Problemet som TS har med saker är nog inte unikt. Ju mer man vill spara, ju mer plats behöver man, men ju mer plats man har, ju större blir utgifterna och ju mindre får man kvar att spara. Är man dessutom ikke-bofast kan det nog bli lite småjobbigt att släpa med sig ett sparkapital i form av toapapper, verktyg, etc.

Äsch, nu känner jag mig negativ och pessimistisk igen, det var inte meningen, men det är väl för att jag är så bitter just över att bli tvingad in i ett system som jag inte vill. :(

padus

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 15 dec-12 kl 22:21 »

Som sagt är det svårt att spara om man inte vill vara med i det ekonomiska systemet så jag tror det måste bli saker - som andra sagt. Tänk sån't du kommer att ha nytta av, sådant andra kan ha nytta av som har bra andrahandsvärde. Problemet i TS fall är väl (om jag minns rätt) att han inte har någonstans att ha grejerna.

Nä, slut på idéer.

Vänligen
Jens

Det stämmer bra det! Inte mycket till plats att ha grejorna på! Men jag har gjort stora (gigantiska) framsteg i mina vagns-byggar-planer! Jag har en plats att bygga på och dessutom gratis lastpallar att bygga panel och en del inredning av! Fast... det betyder ju, i detta fallet, att jag har mindre saker att lägga pengar på :P haha, skämt åsido! Det betyder ju faktiskt att jag kan investera i bättre och fler verktyg! Och får jag till det som jag vill så kommer jag ha ganska bra förvaringsmöjligheter i vagnen. Men det är bara på skisstadiet ännu, så tiden får avgöra vad som sker. Jag tänker nog börja spara lite i JAK, det känns rätt efter hur min moral funkar. Och ska jag någon gång låna pengar så vill jag kunna göra det där. Kanske kan underlätta en del om man, för det första har full koll på hur JAK funkar, och har en del sparat där!

padus

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 15 dec-12 kl 22:27 »

Problemet som TS har med saker är nog inte unikt. Ju mer man vill spara, ju mer plats behöver man, men ju mer plats man har, ju större blir utgifterna och ju mindre får man kvar att spara. Är man dessutom ikke-bofast kan det nog bli lite småjobbigt att släpa med sig ett sparkapital i form av toapapper, verktyg, etc.

Nej, det är nog inte alls unikt!
Det här med plats... Låt säga att jag uppfyller den första delen av min dröm. Att bygga en vagn, jobba/spara pengar, köpa mark och börja snickra på ett förvaringsutrymme av något slag. Alltså, en obebyggd mark där jag ställer min vagn och bor i den till ett hus står klart att flytta in i. Vilka kostnader är det då som blir så stora? Om man kan leva billigt i en vagn, borde man inte då kunna leva billigt i en vagn på mark man köpt för kapital man redan har? Eller missar jag något? Detta är en snabb och antagligen naiv tanke som slog mig precis, känns som jag missar något?

Existens!

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 15 dec-12 kl 22:33 »
Om det största bekymret man har är hur man ska få plats med sina besparingar så måste jag ju säga att man har ett rätt bekymmersfritt liv.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #49 skrivet: 15 dec-12 kl 22:36 »
Men mark kostar ju, det är ju inte så att man kan köpa en kvadratmeter mark åt gången allt eftersom. Någonstans måste man ju lagra sin köpkraft innan den är tillräckligt stor att slå till. Det blir bra många balar med toapapper innan det räcker till att köpa en liten snutt jord. Eller så är det bara jag som är alldeles för insnöad i den sjuka bostadsmarknaden här. 1650 000NOK blev ettan som jag kollade på såld för  :o  :o  :o

Men sparar man i saker kan det nog hända att man vill ha en rejäl hemförsäkring. Lite småjobbigt om alltihop skulle försvinna i eldsvåda eller översvämning tex.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 15 dec-12 kl 22:39 »
Citera
1650 000NOK blev ettan som jag kollade på såld för  :o  :o  :o
Och då behövde redan badrummet renoveras och dessutom saknades det dokumentation på att elsystemet var godkändt.

padus

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 15 dec-12 kl 22:41 »
Om det största bekymret man har är hur man ska få plats med sina besparingar så måste jag ju säga att man har ett rätt bekymmersfritt liv.

Touché!
Det kan du ge dig på att jag har. Och det har jag medvetet strävat efter och nu uppnått. Inga abonnemang, inga räkningar, inget ordentligt hem visserligen... men jag är helnöjd! Tanken är att detta ska vara en bra plattform att utgå ifrån, så det är inte så att jag "haft det enkelt för mig". Det är ju faktiskt inte hållbart att leva såhär hela livet, om man vill ha en flock får och familj, så bekymmer kommer jag säkerligen dra på mig.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #52 skrivet: 15 dec-12 kl 22:46 »
Känner att jag bara måste citera min bror från en gång när jag och mamma diskuterade vart som är bäst att placera sparkapital:

"Den bästa investeringen är att använda pengarna"

Existens!

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 15 dec-12 kl 22:49 »
Men mark kostar ju, det är ju inte så att man kan köpa en kvadratmeter mark åt gången allt eftersom. Någonstans måste man ju lagra sin köpkraft innan den är tillräckligt stor att slå till. Det blir bra många balar med toapapper innan det räcker till att köpa en liten snutt jord. Eller så är det bara jag som är alldeles för insnöad i den sjuka bostadsmarknaden här. 1650 000NOK blev ettan som jag kollade på såld för  :o  :o  :o

Men sparar man i saker kan det nog hända att man vill ha en rejäl hemförsäkring. Lite småjobbigt om alltihop skulle försvinna i eldsvåda eller översvämning tex.

Man får ju in rätt många 500-lappar i en portfölj..ser ni aldrig filmer?  :)  Och tja.. om man nu är så rädd för att ha pengar på banken.. så får man väl då ta risken att dom brinner upp.. Har väl hänt envisa gubbar förr, när dom fyllt trossbottnar med sedlar.. :)

padus

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 15 dec-12 kl 22:56 »

¨

Helvete! Inte ofta jag svär i skrift, men fan vilket jävla överpris! Det är väl nästan 2 miljoner svenska? Tänk vad mycket mark man skulle kunna köpa för det!

Visst kostar mark, och hade jag kunnat köpa en kvm åt gången så hade jag nog gjort det. Men så är det ju inte, vilket är den stora anledningen till tråden från början. Var ska jag ha mina pengar tills jag kan köpa min bit på jorden är frågan?

Det ska ju inte bara handla om mig denna diskussionen, det vill jag starkt poängtera! Men om vi förbiser den närmsta framtiden då jag faktiskt nu har klart för mig var mina pengar kommer hamna, vagn, verktyg och uppehälle, och blickar fram när jag ska spara ihop detta kapital för att köpa marken.

Jag har fått jätte mycket bra feedback här och vill ta passa på att tacka er alla!

Man får ju in rätt många 500-lappar i en portfölj..ser ni aldrig filmer?  :)  Och tja.. om man nu är så rädd för att ha pengar på banken.. så får man väl då ta risken att dom brinner upp.. Har väl hänt envisa gubbar förr, när dom fyllt trossbottnar med sedlar.. :)

Rädd för att ha pengar på banken är jag inte! Det vill jag lova. Ärligt talat så har jag en backup plan som går ut på att mjölka räntesystemet så mycket som möjligt innan jag försöker dra mig ur så mycket som möjligt. Men som jag sagt innan så handlar det mest om att lyssna efter min egen moral. Det känns helt enkelt inte rätt att veta att räntan jag får kommer från någon som betalar sin. Då får jag betalt för att ha mina pengar på banken... märkligt.

Existens!

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 15 dec-12 kl 22:59 »
Problemet är att ni ser automatiskt den som lånar ut pengar som en som har fått dom från ingenstans.

Om vi säger att en vanlig människa har slitit ett helt liv med ett företag och byggt upp en förmögenhet och nu börjar låna ut pengarna till nyföretagare.
Är det fortfarande fel att han då tar betalt för att låna ut dom?

padus

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 15 dec-12 kl 23:23 »
Problemet är att ni ser automatiskt den som lånar ut pengar som en som har fått dom från ingenstans.

Om vi säger att en vanlig människa har slitit ett helt liv med ett företag och byggt upp en förmögenhet och nu börjar låna ut pengarna till nyföretagare.
Är det fortfarande fel att han då tar betalt för att låna ut dom?

Hmm, intressant det där. Jag tycker det beror helt på situationen. Någon som lånar ut pengar till nyföretagare gör en god gärning samtidigt som denne själv vinner på det. Så det är ju ett väldigt lyckat koncept. Men om man istället tar ett exempel med någon som får ihop en förmögenhet utan att direkt gynna någon annan och sedan låter räntan skapa månadsinkomsten så känns det ju... mindre bra. Det är nära stöld enligt mig, laglig stöld. Men samtidigt spelar det stor roll vad man är ute efter när man "pengahamstrar". Har man en fast plan att investera pengarna i något och sedan vara nöjd så är det väll inte lika fel att låta pengarna växa på en bank. Jag vet att pengarna man låser hos banken lånas ut till exempelvis nyföretagare. Men sitter man inne med mentaliteten 'mest pengar vinner' så är man helt fel ute och kan enligt mig lägga dom pengarna hos någon som behöver det. Ett överskott är inte fel, men vet man att man kan klara sig på det överskott man har så behöver man ju inte sträva efter att utöka det överskottet, tycker jag.

Det känns som att vi går in på etik och moral här. Inte något direkt fel, men det är ett oerhört relativt ämne. Jag kanske tycker en sak är moraliskt åt helvete, som någon annan tycker är korrekt. Jag vet vad jag själv tycker är rätt och fel, vilket ni andra antagligen med vet. Missförstå mig inte, jag tar gärna diskussionen. Men den är något OT.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #57 skrivet: 15 dec-12 kl 23:29 »
Ja jag ville bara höra om du var emot ränta som princip. Eller om det beror på situation.

padus

• Skåne
SV: (Ämne saknas)
« Svar #58 skrivet: 15 dec-12 kl 23:33 »
Ja jag ville bara höra om du var emot ränta som princip. Eller om det beror på situation.

Att som princip vara emot något som kan gynna andra känns lite skevt. Det känns som att folk häver ur sig att saker och ting är enligt princip för att slippa diskussionen och förtydligandet av var roten till problemet ligger. Jag står alltid för att allting är relativ och går att vända och vrida på hur som helst.

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 16 dec-12 kl 08:22 »
Men om man istället tar ett exempel med någon som får ihop en förmögenhet utan att direkt gynna någon annan och sedan låter räntan skapa månadsinkomsten så känns det ju... mindre bra. Det är nära stöld enligt mig, laglig stöld.

Vad har man sysslat med om man får ihop pengar på det sättet ???

Dom som jag känner som har fått ihop pengarn har använt dom till olika saker som har gynnat andra i slutändan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser