Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvariefiskar  (läst 21324 gånger)

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
Akvariefiskar
« skrivet: 29 nov-12 kl 11:25 »
Håller på att starta upp ett akvarium. Har aldrig gjort det förut... Tar gärna emot tips och råd. Har fått höra att man inte ska mata ihjäl dem och det är bättre  med mycket växter. Var får man tag i växter? Vad ska man ha? Ett par malar ska jag få av en kompis och neontetror står på önskelistan hos både mig och barnen. Finns andra roliga tåliga fiskar??
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #1 skrivet: 29 nov-12 kl 11:59 »
Jag har misslyckats två gånger... Kan dela med mig av de erfarenheterna.

Det verkar vara lättare ju större vattenmängd man har. Alltså ju större akvarie man har. Med lite vatten blir temperaturväxlingarna stora (om man bor i ett vedeldat hus till exempel, som jag, där inte inomhustempen ligger konstant) och föroreningarna (om man till exempel råkar övermata, doppa fingrarna i vattnet eller ngt annat) blir stora per dl vatten.

Man börjar med att "bygga" akvariet, med bottenmaterial, växter, pump, värmare och vatten. Sen låter man det stå minst en vecka. När det stått kollar man vattnet (detta fick jag hjälp med i djuraffären så jag vet inte hur man gör själv) så att det håller rätt ph och så för fiskarna.
 
Om allt är ok slänger man i fisken.

 

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #2 skrivet: 29 nov-12 kl 13:52 »
Neontetra och sebrafisk är trevliga fiskar att börja med. Det är stim-fiskar så man bör ha några stycken i grupp. Sebrafisk håller till mycket i överdelen, neontetra i mellandelen och malarna i botten, så det blir väldigt bra. Hellre större stim än många olika sorters fisk.

Malarna vill kunna gömma sig bakom och under stenar.

Det kan ta rätt lång tid innan ett nytt akvarie stabiliserar sig. Det skall byggas upp en bakterieflora i sanden och/eller filter som kan hantera avföring och urin från fiskarna. Ammonium->nitrit->nitrat. Ammonium och nitrit är giftigt för fiskarna. Det är nitrat också, men inte lika mycket. Vattenbyte och växter håller nere nitrathalten. Det är därför bra att börja med bara några få fiskar och låta växter och bakteriefloran etablera sig några veckor, innan man skaffar fler. En nackdel med det är att man varje gång man skaffar nya fiskar och växter riskerar att få in sjukdomar...

Skaffa flera olika växter, med lite tur är det någon som trivs bra. Ta sticklingar/skott och försöka föröka upp så mycket som möjligt. Att få växterna att trivas är den största utmaningen med ett nytt akvarie. Det kräver bra ljus. Lysrör. Helst med timer. Trivs växterna trivs oftast även fiskarna. Om man misslyckas med växterna så riskerar man att äckliga alger tar över. Vattenbyten kan hjälpa. Man bör helst inte skaffa fler fiskar förrän man ser att växterna trivs bra.

Känner du någon som har ett fint akvarie så har de troligen växter att ge bort ibland. När växterna trivs så måste man gallra ibland. Det är då också chans att du kan få med lite "grums" från botten som kan hjälpa till att bygga upp en bra bakterieflora i ditt akvarie.

Låna en bok på biblioteket och läs på mer den vägen. Eller be om hjälp från någon som redan har ett fint akvarie.

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #3 skrivet: 29 nov-12 kl 14:23 »
Ett varningens  litet ord, undvik att skaffa mollys fiskar, har prövat i omgångar och dom blir alltid sjuka..  Det är lite tråkigt då man tvingas medicinera och får stå ut med gult vatten ett par dagar ,så har jag i köksakvariet just nu. Har inte hjärta att spola ner mina black and silver molly men vem tusan vill ha vitluddiga fiskar ens gratis  :-\ Men annars må jag säga att akvarium är riktigt trevlig, jag har tre igång just nu för de fisk arter jag vill ha går inte att ha i samma akvarium, några olika levandefödare i köket, scalarceklider i tv rummet och koikarpar på övervåningen och det är så avslappnande att ta en paus i livet och bara studera akvarierna stund..

/Mia
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #4 skrivet: 29 nov-12 kl 15:24 »
Har haft akvarier av olika slag i ca 12 år. Det är mycket trevligt.
Ju större vattenvolym desto lättare att få balans på vattenvärdena = friska växter och fiskar.
Det finns enkla testkit att köpa så att man själv kan hålla koll på värdena, rekommenderas.
Mycket växter är absolut att rekommendera. Växter hittar du oftast i de affärer som säljer akvariefiskar och tillbehör.
Det är bra med någon snabbväxande sort till att börja med, det hämmar alger.
Tex Cerathophyllum demersum / Hornsärv. Lätt att föröka själv, bara klippa sticklingar och sticka ner.
Platy (levandefödare) är en bra nybörjarfisk som finns i många olika färger.
Några fiskråd:
Kolla upp att fiskarna har samma krav på vattenvärden och att de inte är av någon aggressiv sort.
"Överbefolka" inte akvariet. Lätt att falla för frestelsen att köpa fler fisk än vad vattenvolymen klarar och då kommer problemen.
Några växtråd:
Kolla deras krav på vattenvärden och ljus.
Använd särskild växtnäring.

Du kan få mycket hjälp från denna sida (forum, artinfo., artiklar):
http://www.zoopet.com/index.php

Lycka till !
Gotlandskaniner, genbank.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #5 skrivet: 29 nov-12 kl 15:56 »
Ett varningens  litet ord, undvik att skaffa mollys fiskar, har prövat i omgångar och dom blir alltid sjuka..  Det är lite tråkigt då man tvingas medicinera och får stå ut med gult vatten ett par dagar ,så har jag i köksakvariet just nu. Har inte hjärta att spola ner mina black and silver molly men vem tusan vill ha vitluddiga fiskar ens gratis  :-\ Men annars må jag säga att akvarium är riktigt trevlig, jag har tre igång just nu för de fisk arter jag vill ha går inte att ha i samma akvarium, några olika levandefödare i köket, scalarceklider i tv rummet och koikarpar på övervåningen och det är så avslappnande att ta en paus i livet och bara studera akvarierna stund..

/Mia

Har du salt i vattnet till dina molly ? De behöver oftast ha det för att må bra (Obs! alla fisksorter tål inte det).
Gotlandskaniner, genbank.

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #6 skrivet: 29 nov-12 kl 20:07 »
Jo jag har saltat vattnet  ;D Fast nog är jag lite fundersam varför inte jag fick höra de de första 2 gångerna jag köpte dalmartiner Molly på djurbutiken.. Det var min faster som talade om det när jag klagade på mina luddiga fiskar.. Min tyvärr numera avlidna farbror Lidde var en sann akvarist som alltid hade ett gott råd så faster har motvilligt snappat upp en del under åren.. Hon berättade också att hon hade sett en som hade black Molly i rena saltvattensakvarium :-)
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Akvariefiskar
« Svar #7 skrivet: 29 nov-12 kl 20:40 »
Roligt med akvarium, jag hade tre st. igång i fallande storlek från 1000 liter en gång i tiden, har sparat 300 liters karet utifall att tiden någon gång blir tillräcklig ;D Jag hade Malawi ciklider, trevliga fiskar och roliga när de sköter om sina yngel.
Lycka till!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #8 skrivet: 30 nov-12 kl 13:57 »
Jo jag har saltat vattnet  ;D Fast nog är jag lite fundersam varför inte jag fick höra de de första 2 gångerna jag köpte dalmartiner Molly på djurbutiken.. Det var min faster som talade om det när jag klagade på mina luddiga fiskar.. Min tyvärr numera avlidna farbror Lidde var en sann akvarist som alltid hade ett gott råd så faster har motvilligt snappat upp en del under åren.. Hon berättade också att hon hade sett en som hade black Molly i rena saltvattensakvarium :-)
De är inte alltid så kunniga som man skulle önska i djurbutikerna.
Hört att många har samma problem med molly. Hos mig har de alltid varit friska både med och utan salt.
Har funderat på hur det kommer sig, kanske beror på mina vattenvärden ? Högt (basiskt) Ph och hårt, vatten från egen brunn.
De flesta har nog mer neutralt vatten.
Gotlandskaniner, genbank.

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #9 skrivet: 30 nov-12 kl 15:28 »
Jo mitt är ganska neutralt.. Ska nog försöka höja det lite och se om dom blir bättre av det:-)
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Leifem

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #10 skrivet: 30 nov-12 kl 15:36 »
Tänk bara på att INTE använda salt med tillsats av Jod !
Havssalt är perfekt. 

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #11 skrivet: 30 nov-12 kl 15:39 »
Jo det har jag fixat men jag vet inte varför man ska använda salt utan jod?
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Akvariefiskar
« Svar #12 skrivet: 30 nov-12 kl 15:45 »
Jo jag har saltat vattnet  ;D Fast nog är jag lite fundersam varför inte jag fick höra de de första 2 gångerna jag köpte dalmartiner Molly på djurbutiken.. Det var min faster som talade om det när jag klagade på mina luddiga fiskar.. Min tyvärr numera avlidna farbror Lidde var en sann akvarist som alltid hade ett gott råd så faster har motvilligt snappat upp en del under åren.. Hon berättade också att hon hade sett en som hade black Molly i rena saltvattensakvarium :-)

molly lever naturligt i bräckt vatten. Jag hade ett tag bräckvattenakvarium, helt klart roligast fiskar som lever i den miljön. Favoriten var Kulfiskarna, såg ut som små helikoptrar som simmade runt. Även Praktbotian är en bräckvattensfisk som alltid saluförs som sötvattenfisk.

P.S. Har du bräckvatten så är vattenväxter inte att tänka på de, de dör snabbt om du inte köper rätt tåliga. Tersta mangrov om du kan få tag i, det är det natrurliga i bräckvattenmiljöer. Köpa gärna en slamkrypare med om du törs. men glöm inte locket, så du inte vaknar med en slemmig sängkompis mitt i natten.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Leifem

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #13 skrivet: 30 nov-12 kl 16:21 »
Jo det har jag fixat men jag vet inte varför man ska använda salt utan jod?
Jadu.. därom har det tvistats i många år..  Men det anses att när jodhalten överstiger halten som finns i deras naturliga miljö har den en giftig påverkan. Visst varierar den naturliga jodhalten överallt, men med bordssalt i akvariet lär jodhalten bli alldeles För hög.. ???
  o jag har aldrig velat chansa på om det är en myt eller ej ::)

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #14 skrivet: 30 nov-12 kl 16:30 »
Ja då har man fått lära sig något bra i dag också, fast jag har dock lite dåligt samvete över att jg kapade någon annans tråd  :-\ Sorry  o:)
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Akvariefiskar
« Svar #15 skrivet: 30 nov-12 kl 17:19 »
Black molly blir ofta sjuka,.
Fiskar som är lätta för nybörjare är tex zebrafisk, platy, svärdbärare, kuli,neon och kardinaltetror, pansarmalar,hajmal,guppy,
Tigerbarb kan vara ok men de äter gärna fenor på tex guppy och kampfisk,
scalar,gurami,och många ciklider är trevliga, tänk på att mixa arter med samma krav på vattentemperatur,
Ett akvarie bör vara minst 30liter om man ska få nån slags balans,mindre duger bara till guppy,kampfisk och slöjstjärt,.
Låt akvariet stå igång med vatten i ca14dagar innan fisken släpps i, påsen med fisk läggs i vattnet och klipps upp när tempen blivit samma som i övriga akvariet,chockar man fisken blir den lättare sjuk, placera aldrig ett akvarie i solljus då får du problem med gröna alger..
Fjäderfän och kaniner

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #16 skrivet: 30 nov-12 kl 18:09 »
Byt aldrig mer än 1/3 del av vattnet åt gången, gör aldrig rent filtret under kranen utan rent i det gamla vattnet från akveriet, gör aldrig rent gruset i akvariet. Detta för att bevara bakteriefloran. Akvariet är en egen liten biotop där gruset och filter fungerar som en kompost för att bryta ner slaggprodukter till näring för växterna.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #17 skrivet: 30 nov-12 kl 18:38 »
Ett akvarie bör vara minst 30liter om man ska få nån slags balans,mindre duger bara till guppy,kampfisk och slöjstjärt,.

Ha inte slöjstjärt i ett så litet akvarie. De behöver ha över 100 l. De kan bli ganska stora (ca 20 cm), breda och höga. Med rätt skötsel kan de också bli ganska gamla, över 5 år. Mycket trevliga fiskar. Tyvärr har deras tålighet gjort att de ofta hålls i alldeles för små vattenvolymer.
Gotlandskaniner, genbank.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Akvariefiskar
« Svar #18 skrivet: 30 nov-12 kl 18:54 »
Guldfiskar / karpfiskar (de enkla modellerna, inte slöjstjärtar och såna) är enkla att sköta och tål det mesta.

Enda nackdelen är att de bökar omkring, smutsar ner och äter upp alla växter de får tag på....

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #19 skrivet: 30 nov-12 kl 19:12 »
är enkla att sköta och tål det mesta.

Är inte ett argument som håller! En människa överlever ganska länge i en garderob.... och är därför enkla att sköta och tål det mesta... >:D :P ::) 8)

För att även fiskar ska få ett värdigt liv men även för att du skall få ett svårskött akvarium med övergödning, är en ganska bra tumregel en cm (fullvuxen fisk) per liter vatten:

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #20 skrivet: 30 nov-12 kl 19:23 »
Alla Black molly ska inte ha salt i vattnet. Det finns olika stammar. Leta efter svenskodlat i butik, de är mycket friskare.

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #21 skrivet: 30 nov-12 kl 20:15 »
Två akvarieböcker lånade och skumlästa. Mitt akvarium är på 54 liter. Pumpen funkar utmärkt och imorgon ska jag troligen till en kompis och låna en hel doppvärmare. Grus har jag lite och har fått tag på mer som ska hämtas i morgon. Växter o så småningom fisk återstår. Neontetror önskas. Ett par små malar har jag blivit lovad. Så kollar vi vidare i böckerna. Ska bli så spännande med växterna. Älskar att odla  :D
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Akvariefiskar
« Svar #22 skrivet: 30 nov-12 kl 20:27 »
Om du gillar att odla så prova det utbytta akvarievattnet till krukväxter-
Vi fick såga ner monstrean och sålde våra monster till silverkalla när vi
flyttade sist.
Silverkalla är förresten en sumpväxt som gladeligen har rötterna i ett akvarium
eller kan lätt leva några månader helt dränkt i akvariet.
Sen anser jag att det finns lägen då man måste rengöra bottensanden.
Tex, bubblar det sumpgas ur bottnen är det bättre att rengöra.
Mitt stora akvarium får stå cirka tio år mellan gångerna jag rengör sanden.
Men jag har mycket malar och övermatar för att de ska få näring.
Håll koll på att lite mat ramlar ner till malarna på botten för det kan vara kärvt
med mat till dem i ett litet rent akvarium. Eller ge dem foder piller.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #23 skrivet: 30 nov-12 kl 20:37 »
"bubblar det från botten" är det inte i balans, precis som du skriver.. Men sköts akvariet optimalt och du får balans skall inte botten rengöras.......

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #24 skrivet: 30 nov-12 kl 22:26 »
Ska bli så spännande med växterna. Älskar att odla  :D

Akvarie är utmärkt för att få utlopp för odlardriften vintertid. Men man får vara försiktig så man inte river och härjar för mycket.  ;D

54 liter är ett ganska litet akvarie. Var försiktig med fiskarna så det inte blir för många. Det borde vara billigt att förse ett sånt litet akvarie med riktigt bra belysning till växterna. Och det behöver inte bytas så mycket vatten varje gång. En spann åt gången borde fungera fint. Bättre att byta lite vatten ofta än mycket mera sällan.

Istället för neontetra kan du överväga kardinaltetra. Liknar neontetran men är lite större och ändå mera lysande färgad. Ett litet stim kardinaltetror och några malar borde vara lagom i det akvariet. Och massor med växter. Och kanske två små kuliålar. Spännande att försöka lista ut om de fortfarande lever. Gömmer sig mycket men är väldigt trevliga när man väl ser dem.

https://www.youtube.com/watch?v=L5lBUqSLgTc

Skulle du tröttna eller misslyckas så är ett gammalt akvarie fantastiskt bra för att driva upp småplantor tidigt på våren.  ;)

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #25 skrivet: 30 nov-12 kl 22:33 »

Istället för neontetra kan du överväga kardinaltetra. Liknar neontetran men är lite större och ändå mera lysande färgad. Ett litet stim kardinaltetror och några malar borde vara lagom i det akvariet. Och massor med växter. Och kanske två små kuliålar. Spännande att försöka lista ut om de fortfarande lever. Gömmer sig mycket men är väldigt trevliga när man väl ser dem.

https://www.youtube.com/watch?v=L5lBUqSLgTc

Skulle du tröttna eller misslyckas så är ett gammalt akvarie fantastiskt bra för att driva upp småplantor tidigt på våren.  ;)

Har antecknat kardinaltetra :)

Men huvva vad läskigt... ser ju ut som en ORM!!!  :-\
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #26 skrivet: 30 nov-12 kl 23:15 »
Nån som vet ungefär vad akvarieväxter kostar i en djuraffär? Eller nån som säljer själv?
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #27 skrivet: 30 nov-12 kl 23:30 »
Det är olika.. Flytande växter kan man ibland köpa en liten gren för 7-15 kr  annars brukar väll de flesta kosta runt 40-60 kr
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Akvariefiskar
« Svar #28 skrivet: 01 dec-12 kl 04:46 »
IKEA har haft vattenväxter för en billig penning, men det var ett tag sedan jag köpte sånt så jag vet inte om dom finns kvar.
Annars är tradera en bra plats att få tag på sådant, dock bör du nog vänta till i vår (om säljaren inte finns lokalt) så dom inte fryser.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #29 skrivet: 14 jan-13 kl 09:34 »
Generellt bra råd.

Angående växer, kolla upp lätta arter, om du köper i butik strunta i hur de ser ut där, växter kan ändra utseende väldigt mycket beroende på miljön de växer i, och "butiksväxter" är ofta odlade i luft i växthus eller på friland i tropiskt klimat.  Många butiker säljer landväxter som akvarieväxter. En frisk och frodig växt utan spektakulära färger är snyggare än en ruttnande växt som haft spektakulära färger.

Jag säljer själv akvarieväxter på tradera, det beror på säljaren och postgången hos dig om det funkar att skicka med vanlig post mitt i vintern. Normalt funkar det alldeles utmärkt ner till 10 till 15 minusgrader så länge säljaren lämnar in på serviceställe och brevet inte blir liggandes utomhus eller brevbäraren cyklar omkring med posten länge innan brevet får komma in i värmen.

Även på tradera säljs växter som kan vara väldigt svåra att få att ens överleva om man inte har extra stark belysning, göder växterna med CO2 osv. Rena landväxter som är omöjliga att få att överleva i akvarium är dock mer ovanliga på tradera än i butiker.         Man kan göra "fynd" på tradera, men det finns även "skitsäljare" och vissa auktioner drar iväg något helt otroligt i pris, vilket sällan är värt att hänga på eftersom samma art ofta säljs något senare mycket billigare.

IKEAs vattenväxter har jag inte sett att de sålt på ett tag, de hade en blandning av arter som innefattade sådana arter som visserligen var vattenväxter men som anses nära nog omöjliga att få att överleva i akvarium.

Det bästa rådet är att läsa på först, framförallt innan man skaffar nya fiskar, men även växter och om man tänker göra något mer omfattande.

Vetenskapliga (latinska) namn kan verka skrämmande, men de kan vara bra att ha när man googlar, man kan hitta artiklar om arten på de språk man behärskar.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #30 skrivet: 14 jan-13 kl 11:07 »
och sen, om du har möjlighet så titta noga i akvarierna där du köper fiskar/växter, så att du inte drar in nå skit i ditt akvarium.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #31 skrivet: 22 jan-13 kl 21:56 »
Jag är också på väg att skaffa akvarium  :D
Jag vill ha sötvattensräkor! Men vad vill de ha sällskap av för fisk?
Kuliålen äter tydligen räkor...

I ett 60 liters akvarium, hur stort stim med neontetror (eller kardinal-) får plats?

Vad heter de där bruna fiskarna som äter alger på glaset? Kan de samsas med räkor?
Landsflykting i storstan...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #32 skrivet: 22 jan-13 kl 22:14 »
När det gäller små fiskar, som neontetror eller kardinaltetror, brukar man säga att det behövs ca 5-10 liter per fisk.

Det betyder att du kanske skulle kunna ha ett stim på 5-6 neontetror och ett par små pansarmalar i ett 60-liters akvarium.

Räkor vet jag inget om....

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #33 skrivet: 22 jan-13 kl 22:34 »
Jag är också på väg att skaffa akvarium  :D
Jag vill ha sötvattensräkor! Men vad vill de ha sällskap av för fisk?
Kuliålen äter tydligen räkor...

I ett 60 liters akvarium, hur stort stim med neontetror (eller kardinal-) får plats?

Vad heter de där bruna fiskarna som äter alger på glaset? Kan de samsas med räkor?


Något man kan tänka på när det gäller att kombinera räkor + fisk, förutom att firrarna inte ska käka själva räkorna, är att många räkor och fiskar äter varandras ägg och yngel. I ett litet akvarium kommer dom garanterat hitta allt gott. Så vill man att dom ska reproducera sig själva (och det vill man nog när det gäller akvarieräkor, för de blir ju inte så gamla) kanske man får välja endera, verkligen förhöra sig på räkforum om hur kombinationerna har funkat i längden, eller hålla sig med avelsakvarium om man orkar det.

Ancistrusmal? Dom blir rätt stora, lite för stora för ditt akvarium, tyvärr. Ett stim med neontetra till ditt akvarium är kanske 5-7 st, men då blir det mycket att klämma in en flock räkor också. Tetor lär nog käka räkyngel, i vilket fall.

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #34 skrivet: 23 jan-13 kl 04:33 »
tycker 5-6 kardinaltetror plus någon mal låter lite. räkna en fisk som är en centimeter behöver en liter,två centimeter två liter osv.. beror förstås på hur mycket växter, grus, rötter osv. men 10 kardinal plus mal, bör du få in. dom flesta fiskar ser små bebis räkor som godis ;)
Ska du skaffa räkor: www.redbee.se

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #35 skrivet: 23 jan-13 kl 07:27 »
1 liter per centimeter fisk, det skulle innebära att man skulle kunna ha 2 st halvkilos påfågelsciklider på 30 centimeter vardera i ett 60-liters, det funkar inte riktigt så.

Å andra sidan är 5-7  neon eller kardinaltetror plus någon eller några små malar inte särskilt mycket.

Räkor får mest yngel som klarar sig om de inte går med fisk alls, sen beror det lite på vilka fiskar man har med dom, hur mycket växter man har och hur man matar om man får mycket eller inga avkommor alls från räkorna som klarar sig.

Skaffar du väldigt exklusiva räkor som du vill att så många yngel som möjligt ska växa upp så är rådet att inte ha några fiskar alls. Men skaffar du vanliga körsbärsräkor och mycket växter kan du ha lite små fiskar med dom och ändå få ungar från räkorna.

Neon och kardinaltetror är väl lite väl duktiga på att ta små räkungar, så det är väl inte optimala val om du vill ha mycket räkungar.

Släktena Microrasbora och Boraras innehåller en del snygga små stimfiskar som kan gå att hålla med räkor även om man vill att en del yngel ska klara sig, och i stället för ancistrus finns Otocinclus som är mycket mer lämplig i små akvarier, Otocinclus måste man dock se till att de får ordentligt mat första tiden.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #36 skrivet: 23 jan-13 kl 08:24 »
nu antog jag bara att vi pratade små vanliga fiskar, inga giganter, men som antalet småfiskar i ett mindre akvarium så tycker jag att det stämmer hyffsat. hon bör ju kunna ha 15 stycken mindre, platy, tetror malar totalt osv. Sen ska man ju ta hänsyn till hur fisken vill ha det,var den vill vara i vattennivån, stimfisk, ensam, rivir m.m.  Sen så bör man ju ha vett att se själv om det börjar bli för mycket och trångt.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #37 skrivet: 23 jan-13 kl 08:56 »
nu antog jag bara att vi pratade små vanliga fiskar, inga giganter, men som antalet småfiskar i ett mindre akvarium så tycker jag att det stämmer hyffsat. hon bör ju kunna ha 15 stycken mindre, platy, tetror malar totalt osv. Sen ska man ju ta hänsyn till hur fisken vill ha det,var den vill vara i vattennivån, stimfisk, ensam, rivir m.m.  Sen så bör man ju ha vett att se själv om det börjar bli för mycket och trångt.

Jag tog till ett extremt exempel för att du skulle förstå, men jag kan berätta att det är en väldig skillnad i belastning om man har 15 st platys på 4 cm jämfört med 30 st dvärgrasboror på 2 cm vardera.  Även om det kan bli bra om man följer "din" tumregel så beror det inte på att regeln är bra, det beror bara på slump.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

duvalill

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Akvariefiskar
« Svar #38 skrivet: 23 jan-13 kl 09:51 »
i ett såpass litet akvarium skulle jag ha otocinclusar i en liten grupp för att hjälpa till med algerna. gärna en grupp på 3-5 stycken. kardinal eller neon funkar, men har du sett dom små vackra galaxy fiskarna? passar nog lite bättre om du ska ha räkor. ska du ha räkor ska du egentligen försöka satsa på en större mängd. gärna minst 8 stycken, däremot brukar dom yngla av sig ganska bra. vattenkvaliten är viktig både för otocinclusarna och räkorna så ta det lugnt medans du bygger upp akvariet så du inte får en stor belastning på en gång.

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #39 skrivet: 23 jan-13 kl 10:01 »
Skitsamma, det stämmer inte i mitt akvarium heller. Skall icke föra den regeln vidare då folk uppenbarligen hade tänkt följa den slaviskt. Någon annan skrev 5-10 liter per fisk. och då funkar det ju inte heller om man ska blanda in ciklider, discus om man nu ska hårddra det hela.
Aja, skit samma!

Potatisblomma: gör du ett rikigt snyggt räk-kar, så behöver du inga fiskar ;) finns inget vackare än ett välskött akvarium! :)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #40 skrivet: 23 jan-13 kl 10:09 »
Till att börja med är det nog bäst att vara försiktig med antalet fiskar. Det tar några veckor innan det bildas en bakteriekultur som kan hantera föroreningar.

Ett akvarium med många fiskar blir känsligare och kräver mer skötsel än ett med lite fisk. 5-6 neontetror och ett par malar kan vara vad som är lämpligt att börja med.

När akvariet varit igång en tid, och man fått fart på växterna och fått rutin på vattenbyten en gång i veckan, kan man nog utan problem dubbla antalet neontetror.

5-10 liter per fisk kan vara en bra tumregel för små fiskar, som neontetror.
« Senast ändrad: 23 jan-13 kl 10:12 av sɹǝpuɐ »

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #41 skrivet: 23 jan-13 kl 11:00 »
Oj oj vad mycket tips!  :D

Det är inte helt nödvändigt att alla räkyngel överlever, men någon får gärna göra det...

Ett litet stim med galaxyrasbora, några små otocinclusmalar plus lite färgglada räkor, tror jag blir bra!

Kan man klämma in en posthornssnäcka eller två, också?

Om man har räkor i olika färg/sort, korsar de sig med varandra?

Håller rasbororna till i övre delen av akvariet? Blir lite tråkigt (och trångt?) om alla håller till vid botten.
Landsflykting i storstan...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #42 skrivet: 23 jan-13 kl 20:01 »
Man ser nedre halvan av ett akvarium mycket mer än övre halvan (om inte akvariet är placerat extremt högt). Därför är det oftast ingen nackdel med fiskar som håller till på lägre nivåer.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #43 skrivet: 24 jan-13 kl 07:50 »
Oj oj vad mycket tips!  :D

Det är inte helt nödvändigt att alla räkyngel överlever, men någon får gärna göra det...

Ett litet stim med galaxyrasbora, några små otocinclusmalar plus lite färgglada räkor, tror jag blir bra!

Kan man klämma in en posthornssnäcka eller två, också?

Om man har räkor i olika färg/sort, korsar de sig med varandra?

Håller rasbororna till i övre delen av akvariet? Blir lite tråkigt (och trångt?) om alla håller till vid botten.


Det blir nog bra det där. En del räkor korsar sig hej vilt med varandra, andra är helt eller nästan helt korsningssäkra, det finns scheman för det bland annat på www.redbee.se som det redan tipsats om. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #44 skrivet: 24 jan-13 kl 08:16 »
Bättre rikvisare: max 1 kubikcentimeter fisk per liter vatten.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #45 skrivet: 24 jan-13 kl 09:22 »
Betyder det ungefär 1 g fisk/L?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #46 skrivet: 24 jan-13 kl 09:25 »
Det blir nog bra det där. En del räkor korsar sig hej vilt med varandra, andra är helt eller nästan helt korsningssäkra, det finns scheman för det bland annat på www.redbee.se som det redan tipsats om.


Kollade mest in bilder och annonser, men jag får väl ge mig in och läsa i forumet  :-[
Landsflykting i storstan...

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #47 skrivet: 24 jan-13 kl 16:46 »
Betyder det ungefär 1 g fisk/L?

Ja, och regeln är bättre än en centimeter per liter, men lite svårare att bedöma utan att väga fisken. För vanliga akvariefiskar finns oftast bara uppgift om hur långa de normalt sett blir, inte hur mycket de kommer att väga som vuxna. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #48 skrivet: 24 jan-13 kl 18:02 »
Du sätter fingret på varför man har tumregler. Det går inte att uppskatta vikt utan att man vägt en massa fiskar och fått en referensram för det. Längd däremot är lätt att uppskatta på en fisk. Så istället för att förkasta tumregeln kanske man kan komplettera med vilket storleksintervall på fisk den gäller för. Jag brukar t.ex. säga 1 cm fisk/L vatten för fiskar under 10 cm och 1 cm fisk på 10L för större fiskar. Det är inte exakt, men det fungerar för mig.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #49 skrivet: 15 apr-13 kl 19:51 »
Och nu! Äntligen har jag fått igång akvariet  :D
Visade sig att jag behövde täta och sen köpa till en ny pump.... Nu har iaf de första småfirrarna flyttat in, nio neontetror och en kardinaltetra (som nog kom med av misstag).
På onsdag kommer några småmalar.

Har lite problem med att temperaturen ligger högt. Har stängt av elementet i rummet och har doppvärmaren avstängd ändå ligger det runt 27-28 grader!? Behöver jag byta lysrör till något mindre värmealstrande?
Landsflykting i storstan...

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #50 skrivet: 15 apr-13 kl 20:06 »
Det är väl iofs inte en farlig temperatur för tropiska fiskar, men om det ligger så högt utan extravärme så finns väl en risk att det blir för varmt om du får högre inomhustemp t.ex. till sommaren. Vad har du för inomhustemperatur i rummet nu? När jag har 18-20 grader inne behöver jag ha doppvärmaren i full gång för att få 27-28 grader i akvariet.

Om du inte har väldigt varmt inne tycker jag att ett lysrör inte borde producera så mycket värme, men känns det som att det blir väldigt varmt under lampan alltså? Annars funderar jag nästan på om termometern visar rätt, eller råkar sitta precis vid ett ovanligt varmt ställe. Känns vattnet som att det är 28?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #51 skrivet: 15 apr-13 kl 20:26 »
Termometrar försvinner i detta hushåll (eller så försvinner batterierna om det är en sådan modell)  :-\
På utsidan avakvariet sitter en klistrad termometer.
Tror rumstempen ligger runt 21-22 grader (lägenhet med centralvärme).
När vi provade doppvärmaren på 25 grader så steg tempen över 30 i akvariet vattnet kändes väldigt ljummet ::) Som tur är hade inga fiskar hunnit flytta in då.

Det enda som producerar värme är lysröret, så jag antar att det är det som spökar. Det blir ju varmt, men inte sådär att man reagerar när man lägger handen på... Man kanske måste byta armaturen också?
Landsflykting i storstan...

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #52 skrivet: 16 apr-13 kl 07:50 »
Det är inte helt säkert att termometern visar rätt, påklistrade termometrar brukade vi kalla för engångstermometrar när jag jobbade i butik. Men det är inte säkert att den visar så mycket fel heller. Ska du till butik rekommenderar jag att kolla ut en glastermometer som man har i akvariet, kolla så du hittar en som visar som de andra, särskilt om du köper billigaste alternativet. På postorder i från svenska sidor kan man hitta dom för under en tjuga, men då tillkommer ju frakt, och man förlorar möjligheten att jämföra med andra exemplar, så om de går loss på typ 30:- i butik kan de vara värt det.

I förlängningen kan det vara kul att veta att termometrar går att köpa via ebay för ca 7 kronor för glastermometrar, och digitala termometrar som man fäster inuti kostar från ca 20 kronor, allt inklusive frakt. Men där tar det ju normalt flera veckor att få hem grejerna, och har du ingen termometer att jämföra med vet du ju inte om den visar rätt.   

Normal lysrörsbelysning brukar inte värma akvariet så mycket att det blir ett problem, 27-28 grader är inget egentligt problem för de flesta akvariefiskar, men 25 är ett bättre riktvärde för att vanligt sällskapsakvarium. Och det är bättre att veta vad det är för temperatur, särskilt till sommaren om inomhustemperaturen stiger då.

Helst borde du vänta 3 veckor med att skaffa fler fiskar från det att du stoppade i de första fiskarna, då biofiltreringen kommit igång ordentligt och fått verka lite.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #53 skrivet: 16 apr-13 kl 08:35 »
Du sätter fingret på varför man har tumregler. Det går inte att uppskatta vikt utan att man vägt en massa fiskar och fått en referensram för det. Längd däremot är lätt att uppskatta på en fisk. Så istället för att förkasta tumregeln kanske man kan komplettera med vilket storleksintervall på fisk den gäller för. Jag brukar t.ex. säga 1 cm fisk/L vatten för fiskar under 10 cm och 1 cm fisk på 10L för större fiskar. Det är inte exakt, men det fungerar för mig.

Det är kul att du tycker att det fungerar för dig, din regel innebär dock, om jag tar mitt närmaste exempel, akvariet närmast min dator,  på 222 liter, är fullt utnyttjat av 2 av mina siamesiska algätare på strax över 10cm vardera. Själv skulle jag tycka att det skulle vara rätt tomt och trist, så jag har 5 siamesiska algätare på 10 cm och uppåt, 13 stora blackmollys, ett hundratal blackmolly-yngel i varierande storlek upp till 2 cm, 10 vuxna guppys och ett 50-tal guppy-yngel, 2 vuxna och en halv-vuxen svärdbärare, 5 st kyssguramis på 7-8 cm och 4 st vuxna fjärilsciklider och 3 st Yunnanilus cruciatus, och några vuxna khuliålar.

Enligt din tumregel är ett 500-liters akvarium för litet för min lilla grupp med 5st siamesiska algätare.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #54 skrivet: 16 apr-13 kl 09:32 »
Ok, ska spendera lite pengar både termometer till både akvariet och till lägenheten  :P

...tänkte låta någon liten algätarmal flytta in i morgon, men sen väntar jag ett par veckor för resten av invånarna  :)
Landsflykting i storstan...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #55 skrivet: 16 apr-13 kl 20:00 »
Det är kul att du tycker att det fungerar för dig, din regel innebär dock, om jag tar mitt närmaste exempel, akvariet närmast min dator,  på 222 liter, är fullt utnyttjat av 2 av mina siamesiska algätare på strax över 10cm vardera. Själv skulle jag tycka att det skulle vara rätt tomt och trist, så jag har 5 siamesiska algätare på 10 cm och uppåt, 13 stora blackmollys, ett hundratal blackmolly-yngel i varierande storlek upp till 2 cm, 10 vuxna guppys och ett 50-tal guppy-yngel, 2 vuxna och en halv-vuxen svärdbärare, 5 st kyssguramis på 7-8 cm och 4 st vuxna fjärilsciklider och 3 st Yunnanilus cruciatus, och några vuxna khuliålar.

Enligt din tumregel är ett 500-liters akvarium för litet för min lilla grupp med 5st siamesiska algätare.   
Vad bra att du då ändå hittat ett eget sätt att bedöma vad som är lagom fisktätet i dina akvarium. Dela gärna med dig av hur du bedömer det istället för att bara säga att alla andras sätt är fel.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #56 skrivet: 17 apr-13 kl 08:58 »
Vad bra att du då ändå hittat ett eget sätt att bedöma vad som är lagom fisktätet i dina akvarium. Dela gärna med dig av hur du bedömer det istället för att bara säga att alla andras sätt är fel.

Bra poäng, hoppas du förstår min. Det är just en bedömningsfråga, man skaffar sig information om fiskarna först, och bedömer sen hur mycket som verkar rimligt.  De personer som överbelastar akvarierna allvarligt är i princip uteslutande de som köper fisk efter hur "söta" eller "coola" de är och färg, "och sen en sån där slamfisk för städningens skull."  De som tar sig tid att kolla upp först hur stora fiskarna normalt blir och lite andra grundläggande egenskaper och sen tar sig en funderare över vilka och hur många fiskar som skulle passa köper sig sällan till överbefolkning.

Du får ursäkta mig om min kritik mot din tumregel känns hård, men jag anser att den mest krånglar till saker för de som redan har mycket att lära in, de behöver knappast mer krångel. 10 tetror á 5cm är ju redan max för ett standard 60 liters enligt din regel,   för 50 liter vatten är ungefär vad de rymmer. Du kan väl hålla med om att det även borde gå bra att hålla exempelvis några små malar och några platys i ett standard 60-liters?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #57 skrivet: 17 apr-13 kl 10:04 »
Nu lägger jag mig i ;)

Spelar det nån roll vilka tips man ger, det vilktiga är ju resultatet.. Precis som ni skriver finns mkt att lära, men det stora problemet när många skaffar akvarium är att de skaffat ett för litet akvarium som de sedan överbefolkar snabbt utan att akvariet har skaffat sig en bakterieflora.. Algblommning, gifter och stressade sjuka fiskar blir ofta ett problem..  Om man sedan väljer tätheten efter stora vattenbyten ofta eller skaffar sig mkt växter och stora filter är väl en smaksak.. Jag tror att det är lättare som nybörjare att ta till sig en regel om antal fiskar innan man lärt sig, för att man är ivrig att komma igång och sedan under vägen mer läsa på.. Men absolut är väl det ultimata om man först läser på grundligt.. Upp till nybörjaren att välja, tycker inte det finns mkt att diskutera, bra med valmöjligheter, bara tipsen leder till positiva resultat..

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #58 skrivet: 17 apr-13 kl 13:44 »
Nu lägger jag mig i ;)

Spelar det nån roll vilka tips man ger, det vilktiga är ju resultatet.. Precis som ni skriver finns mkt att lära, men det stora problemet när många skaffar akvarium är att de skaffat ett för litet akvarium som de sedan överbefolkar snabbt utan att akvariet har skaffat sig en bakterieflora.. Algblommning, gifter och stressade sjuka fiskar blir ofta ett problem..  Om man sedan väljer tätheten efter stora vattenbyten ofta eller skaffar sig mkt växter och stora filter är väl en smaksak.. Jag tror att det är lättare som nybörjare att ta till sig en regel om antal fiskar innan man lärt sig, för att man är ivrig att komma igång och sedan under vägen mer läsa på.. Men absolut är väl det ultimata om man först läser på grundligt.. Upp till nybörjaren att välja, tycker inte det finns mkt att diskutera, bra med valmöjligheter, bara tipsen leder till positiva resultat..


Om det spelar någon roll vilka tips man ger? Jag tycker det är uppenbart att det spelar roll, vill man ha kunskap eller förvirring när man ställer en fråga? Om det hade varit en bra tumregel hade jag väl inte reagerat, men den är ju lika bra som en klocka med målade visare, den visar ju rätt 2 minuter av dygnets 1440 minuter. Att följa det tipset blir ju lite trist om det enda man kan ha i ett 60 liters är 10 små tetror och inget mer, resultatet att man ledsnar på akvariet är väl inget positivt?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #59 skrivet: 17 apr-13 kl 13:56 »

Om det spelar någon roll vilka tips man ger? Jag tycker det är uppenbart att det spelar roll, vill man ha kunskap eller förvirring när man ställer en fråga? Om det hade varit en bra tumregel hade jag väl inte reagerat, men den är ju lika bra som en klocka med målade visare, den visar ju rätt 2 minuter av dygnets 1440 minuter. Att följa det tipset blir ju lite trist om det enda man kan ha i ett 60 liters är 10 små tetror och inget mer, resultatet att man ledsnar på akvariet är väl inget positivt?

Nu vet jag inte om du läst mitt inlägg ordentligt, jag upplever inte att du gjorde det.. Läs gärna om texten..

Jag skriver att det finns olika råd att ge beroende på vilken väg nybörjaren vill gå.. Det ena rådet behöver inte vara sämre än det andra.. Om resultat blir ett akvarium som fungerar... Om man börjar med den tumregeln och får ett akvarium som fungerar och därefter kanske fylla på med lite fler fiskar efter att skaffat sig mer kunskap; vad är det då för fel..?

Jag tror att det är större risk att nybörjaren tröttnar när han/hon inte lyckas få akvariet i balans och alla fiskar dör... Detta händer altför ofta hos nybörjare som vill överbefolka ett akvarium..

« Senast ändrad: 17 apr-13 kl 14:12 av jerker_s »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser