Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krulliga tår!!! För varmt eller för kallt?  (läst 1650 gånger)

Smajsan

• -
Krulliga tår!!! För varmt eller för kallt?
« skrivet: 02 nov-12 kl 12:41 »
Hej!
Jag håller på att kläcka vaktlar för första gången,och jag har 2 kläckare igång.Den ena håller värmen super bra (den har fläkt) men den andra är en still lufts maskin med manuell termostat som är lite svårare att ställa in.

Nu till frågan:Får VAKTLAR krulliga tår om det är för VARMT eller för KALLT i kläckaren?

Det värsta är att jag har varit bomb säker på att de kan få det om det är för kallt,och jag har även med en viktigpettrig ton rättat andra som skrivit att de får det om det är för varmt.
Men nu blir jag osäker.....vilket är det nu?????

Hoppas någon kan svara för nu tror jag att alla kommer komma ut med krulliga tår,jag tänkte ett tag faktiskt avbryta kläckningen för jag blev så osäker.Men min sambo sa att det inte var någon fara så jag lät de ligga kvar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
SV: Krulliga tår!!! För varmt eller för kallt?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-12 kl 11:36 »
Vad konstigt......kanske alla känner som jag,att de igentligen inte vet  ???
Och jag har kollat gamla trådar,på den ena står det för varmt och på den andra för kallt.
Eller så kanske det inte spelar någon roll med värmen.....det kanske är aveln?????
Eller så är jag orolig i onödan????
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-12 kl 11:53 »
Krokiga tår kan tyda på inavel, men det kan också uppkomma av andra orsaker. Enligt vad jag fått lära mig och min erfarenhet, så är det om kycklingarna haft det för varmt som risken finns. Jag kan dock inte uppge någon exakt grad där de får krokiga tår och jag tror också att det handlar om vilket dygn i utvecklingen som de utsätts för för hög värme. Man kan alltså inte säga att dina kycklingar garanterat får missbildningar eftersom de haft det si eller så. Det finns mig veterligen ingen tillgänglig forskning i ämnet, men det kanske någon annan har koll på.

Vanligast om ägg haft alltför felaktiga förhållanden under ruvningstiden är ju att de inte kläcks alls.... alltså dör redan i ägget.

Om det hade varit jag, så hade jag avvaktat och sett när/om de kommer ut.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #3 skrivet: 03 nov-12 kl 12:17 »
En hög andel av mina kycklingar fick krokiga tår förra året. Enligt kläckaren var tempen på ca 37 grader men när jag kontrollerade med en extra termometer inne i kläckaren visade det sig att temperaturen var alldeles för hög. Så hos mig har det berott på för hög temperatur.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 03 nov-12 kl 12:28 »
Tack för att ni svarar  :D Ja jag har bestämt att de som kläcks får kläckas,och så tar jag det därifrån.
Men visst vore det bra om det fanns någon forskning på just detta problem,så skulle det finnas fler friska vaktlar som får leva vidare.
Jag ska leta efter mer info,inte bara på nätet då,så får vi se om jag hittar något.
Men skriv gärna fler svar om ni vet eller vad ni har fått höra hur det är med detta problem.
Mvh Smajsan

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 03 nov-12 kl 12:34 »
ja och så detta med temperatur.......
Jag har köpt 3 olika termometrar + att jag hade en här hemma.Och alla 4 visar olika  :-\
Den enda som står ganska still är den analoga,för det händer något konstigt med dom på batteri när de är i min kläckare.....Förresten har jag provat 5st.
Jag har en Hova bator,och när termostaten hoppar igång då sjunker värmen med nästan en hel grad,och när den stänger av går värmen upp till normal kläckar temp.Det känns som att allt går baklänges eller nåt.

Eller så reagerar den på något når termostaten går igång.Det är därför jag är så orolig.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-12 kl 12:36 »
Enligt min erfarenhet leder bara en för låg temperatur till att ruvningen blir förlängd. Alltså när embryot blir nedkylt stannar det av i utveckling och behöver längre tid på sig att bli färdig. Detta händer ju titt som tätt även vid naturruvningar :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser