Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler som har det knapert..?  (läst 16139 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fler som har det knapert..?
« Svar #60 skrivet: 28 okt-12 kl 18:37 »
här kostar det 250kr.alltså från vinterdäck till sommardäck. färdiga på fälg alltså,om man inte ids göra det själv.
 men vi ska göra det själva på måndag tar max en halvtimme och byta från sommar till vinterdäck runt om.
vad är det du betalar 1200kr för?

I min värld kostar demontering/ montering av däck 150 kr styck dvs 600 för en bil, rimligtvis så kostar då 2 det dubbla.

Det hade du sett om du läst innantill.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tinna.m

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 28 okt-12 kl 18:42 »
Det är hårfint mellan att vara fattig och ha det helt ok - en hundring över i månaden eller om det fattas en hundring är skillnaden mellan att kunna äta eller inte.
Jepp! Och när filen kostar 3:-/L blir det fem L.  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Misse

• nr 9424
« Svar #62 skrivet: 28 okt-12 kl 21:34 »
vart går du då? för det va riktigt hutlöst för att byta 8däck för 1.200kr!!

Normalpris om man bara har en omgång fälgar att använda så man måste kränga över :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens!

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 30 okt-12 kl 17:23 »
Stog vilden och krängde över 8 däck?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #64 skrivet: 30 okt-12 kl 17:53 »
hej,

jag har en tavla i min vardagsrum som jag läser varje dag för att komma ihåg hur bra jag faktiskt har det:

if you have food in your fridge,clothes on your back,aroof over your head and aplace to sleep you are richer than 75% of the world

If you have money in your wallet,in the bank and some spare change you are among the top 8% of the worlds wealthy.

If you woke up this morning with more health than illness you are more blessed than the million people who will not survive this week

if you have never experienced the danger of battle the agony of imprisonment or torture or the horrible pangs of starvation, you are luckier than 5 million people alive and suffering.

if you can read this message you are luckier than the 3 billion people in the world who cannot read at all.

mvh

Jonathan

Så otroligt tänkvärt. Måste spara denna text för min egen påminnelse de gånger jag gnäller över skitsaker.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Hamstern

• jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 11 nov-12 kl 17:01 »
jag har sedan jag flyttade hemmifrån levt relativt billigt...eller snarare tjänat skit lite pengar... men det var ett bra tag sedan jag kände mig fattig! :D

den största glädjen är när man sitter vid matbordet med hela talriken full av egenproducerad mat! Jag blir så lycklig så jag gråter :-[
det är för mig en enorm stoltet, glädje och respekt i de råvaror som jag själv odlat och jag tycker lite synd om de människor som aldrig får möjligheten att odla eller på annat sätt skaffa sin egen mat. jag tycker synd om de som alltid blir itutade att "det är så krångligt" att göra saker själv...vad begränsad man blir...de är synd om de människor som aldrig får uppleva att de med sin egen kunskap och sina egna händers arbete kan förse sig själv med det man behöver. Det tycker jag verkligen ger mig en kännsla av stolthet och mänskligt värde.

och jag håller verkligen med om att media och dagens samhälle på många sätt försöker få oss att tro att vi behöver en massa saker vi inte behöver. Man pratar om välfärd i kronor och öre hela tiden vilket irriterar mig!

Välfärd för mig är inte en Iphone eller en platt-TV, eller en ny gucciväska! eller att alla ska ha tv med boxerpaket, dyra filmkanaler, kunne resa utomlands minst en gång om året osv. Det är så hemskt för alla de barn vars föräldrar inte har råd att köpa julklappar, men så blir det ju bara för att "normen" ser ut så...och så ska det vara säger samhället för annars är man fattig! vill man hällre ha/vara en frånvarande förälder som köper jätte dyra prylar åt en eller vill man ha en/vara en förälder som finns tillgänglig när man behöver och som hinner bry sig och ge massa kärlek?

största aha upplevelsen blev när vi flyttade till mindre och inte kunde ha vår tjock tv längre och samtidigt inte hade råd att köpa nån platt-tv...visserligen har jag ju internet så jag kan titta på typ svt-play men det blir väldigt sällan jag gör det...det enda jag ser just nu är 100% bonde... :P
jag insåg att fan vad meningslöst det är med tv! jusses vad många timmar av samtal jag och min sambo har missat tack vara den där apparaten! det är så mycket som är skit på tv...så mycket hjärndöda program som egentligen inte ger något, men som man tittar på bara för att man inte tror sig orka göra något annat...det känns märkligt nu såhär efteråt...
men sedan märker man att alla andra runt omkring inte riktigt kan begripa att man inte har tv...det går liksom inte in...
nu är vi väldigt skeptiska till om vi ens vill ha tv även om vi skulle kunna köpa en nu...

som jag sa så finner jag väldig glädje och stolthet i att kunna göra saker själv. det finns en stor frihetskännsla och trygghet i att ha de kunskaperna ( trots att jag endast har ringa kunskaper och precis börjat min resa)...därför blir jag lite orolig när jag förstår att man i skolan drar in mer och mer på exempelvis slöjd. detta gör ju att ungar inte kan göra något själva! det är klart att allt blir krånglig och svårt när man inte har den minsta aning om vad eller hur man ska göra...i stort känns det som om vi välfärdsmänniskor är så distansierade från grunderna att det är mycket som känns som helt omöjligt!
skulle man stå helt utan jobb eller om nu systemet skulle gå åt skogen så skulle man ju trots allt klara sig. Borde inte våra barn lära sig att värdet av deras kunskaper och händers arbete är mer värt än en sak med rätt märke på...så ser det inte riktigt ut idag tyvärr...
inget ont i att köpa saker...men det är synd att det man gör själv per automatik värderas sämre eller granskas hårdare än det som är massproducerat och köpt....lite knasigt :P

länge leve den paktiska kunskapen och stoltheten i att praktisera dem!

det är härligt att snurra runt här på alterntiv för här är tänket annorlunda...här ser man möjligheterna...  :D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 11 nov-12 kl 17:18 »
jag har sedan jag flyttade hemmifrån levt relativt billigt...eller snarare tjänat skit lite pengar... men det var ett bra tag sedan jag kände mig fattig! :D

den största glädjen är när man sitter vid matbordet med hela talriken full av egenproducerad mat! Jag blir så lycklig så jag gråter :-[
det är för mig en enorm stoltet, glädje och respekt i de råvaror som jag själv odlat och jag tycker lite synd om de människor som aldrig får möjligheten att odla eller på annat sätt skaffa sin egen mat. jag tycker synd om de som alltid blir itutade att "det är så krångligt" att göra saker själv...vad begränsad man blir...de är synd om de människor som aldrig får uppleva att de med sin egen kunskap och sina egna händers arbete kan förse sig själv med det man behöver. Det tycker jag verkligen ger mig en kännsla av stolthet och mänskligt värde.

och jag håller verkligen med om att media och dagens samhälle på många sätt försöker få oss att tro att vi behöver en massa saker vi inte behöver. Man pratar om välfärd i kronor och öre hela tiden vilket irriterar mig!

Välfärd för mig är inte en Iphone eller en platt-TV, eller en ny gucciväska! eller att alla ska ha tv med boxerpaket, dyra filmkanaler, kunne resa utomlands minst en gång om året osv. Det är så hemskt för alla de barn vars föräldrar inte har råd att köpa julklappar, men så blir det ju bara för att "normen" ser ut så...och så ska det vara säger samhället för annars är man fattig! vill man hällre ha/vara en frånvarande förälder som köper jätte dyra prylar åt en eller vill man ha en/vara en förälder som finns tillgänglig när man behöver och som hinner bry sig och ge massa kärlek?

största aha upplevelsen blev när vi flyttade till mindre och inte kunde ha vår tjock tv längre och samtidigt inte hade råd att köpa nån platt-tv...visserligen har jag ju internet så jag kan titta på typ svt-play men det blir väldigt sällan jag gör det...det enda jag ser just nu är 100% bonde... :P
jag insåg att fan vad meningslöst det är med tv! jusses vad många timmar av samtal jag och min sambo har missat tack vara den där apparaten! det är så mycket som är skit på tv...så mycket hjärndöda program som egentligen inte ger något, men som man tittar på bara för att man inte tror sig orka göra något annat...det känns märkligt nu såhär efteråt...
men sedan märker man att alla andra runt omkring inte riktigt kan begripa att man inte har tv...det går liksom inte in...
nu är vi väldigt skeptiska till om vi ens vill ha tv även om vi skulle kunna köpa en nu...

som jag sa så finner jag väldig glädje och stolthet i att kunna göra saker själv. det finns en stor frihetskännsla och trygghet i att ha de kunskaperna ( trots att jag endast har ringa kunskaper och precis börjat min resa)...därför blir jag lite orolig när jag förstår att man i skolan drar in mer och mer på exempelvis slöjd. detta gör ju att ungar inte kan göra något själva! det är klart att allt blir krånglig och svårt när man inte har den minsta aning om vad eller hur man ska göra...i stort känns det som om vi välfärdsmänniskor är så distansierade från grunderna att det är mycket som känns som helt omöjligt!
skulle man stå helt utan jobb eller om nu systemet skulle gå åt skogen så skulle man ju trots allt klara sig. Borde inte våra barn lära sig att värdet av deras kunskaper och händers arbete är mer värt än en sak med rätt märke på...så ser det inte riktigt ut idag tyvärr...
inget ont i att köpa saker...men det är synd att det man gör själv per automatik värderas sämre eller granskas hårdare än det som är massproducerat och köpt....lite knasigt :P

länge leve den paktiska kunskapen och stoltheten i att praktisera dem!

det är härligt att snurra runt här på alterntiv för här är tänket annorlunda...här ser man möjligheterna...  :D
Håller med i mångt och mycket  Men brakar samhället Och folk inte har hunnit ta till sig   kunskaperna  från alternativ och andra liknade saiter   då gäller det att ha böcker  när Internetet brakar i hop . 

Valmet

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 13 nov-12 kl 10:29 »
Här på min arbetsplats händer det att jag får vissa gliringar över
att jag frivilligt gått ner i arbetstid.
Jag svarar dem som inte anser sig ha råd med lyxen att jobba mindre,
att Anders Borg skickar säkert ett fint julkort åt er å tackar för
eran korkade konsumtion. ::)

Passa på att jobba extra mellan Jul å Nyår oxå,
så kan ni köpa fetare tv än grannen!
Suck

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #68 skrivet: 13 nov-12 kl 10:41 »
Jag har det så knapert att jag måste tillverka mitt eget starka.

För djävligt är det.....      ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Valmet

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 13 nov-12 kl 11:20 »
Jag har det så knapert att jag måste tillverka mitt eget starka.

För djävligt är det.....      ;D

Låter som att du håller liv i en gammal, fin Svensk tradition.
Det kanske du kan få nått slags kultur-bidrag för!

turlar

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 13 nov-12 kl 11:26 »
Håller med i mångt och mycket  Men brakar samhället Och folk inte har hunnit ta till sig   kunskaperna  från alternativ och andra liknade saiter   då gäller det att ha böcker  när Internetet brakar i hop .

Internetet kan väl inte brakar i hop ????
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 13 nov-12 kl 11:29 »
Internetet kan väl inte brakar i hop ????
Jo vist brakar samhället så brakar elen och där med  Internetet

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #72 skrivet: 13 nov-12 kl 14:10 »

jag insåg att fan vad meningslöst det är med tv!

Min sambo nämnde igår vid kvällsmaten att vi ha sparat ca 50 000:- under den tid vi har bott här på gården ( ca 20 år). Detta pga av att vi inte har nån TV. Det är bara att räkna TV licens ggr X 20 plus vad 1-2  nya tv apparater av någotsånär modest kvalitet kostat.  Skulle vi istället köpt TV apparater i prisklass med vad en del i släkt och bekantskapskretsen spenderat så är besparingen ytterligare ett antal tiotusen. Vet en som köpte TV för över 50 000:-.

Det här är pengar som vi istället har använt till annat i hushållet pga av att vi helt enkelt haft mer pengar kvar av löner etc. Tex hobbies, reparationer på huset, biobesök etc.

Och har vi blivit mindre allmänbildade pga av att vi inte har TV? Det tror jag faktiskt inte snarare tvärtom. Detta eftersom vi haft mer tid till faktasök på internet, läsa facklitteratur, diskutera med kollegor etc. För att inte tala om att lyssna på radio- det kan man ju göra medan man samtidigt gör annat- tex kör bil, syr, diskar, städar, jobbar i stallet etc. Och mycket av det som allmänbildar folk om världsläget kommer ju via nyhetssändningarna. Och här går oftast P1 som är späckat av olika faktaprogram.

Men vi har sparat ännu mer pengar genom att ingen av oss röker (eller nyttjar alkohol i större mängder).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #73 skrivet: 13 nov-12 kl 14:18 »
  då gäller det att ha böcker  när Internetet brakar i hop .

Hehe, jorå. BÖCKER det har vi här om allting från knuttimring till om hur man bygger ett teleskop eller en säckpipa av gammalt skräp. Har tom nån gammal pamflett om hur man bygger gengasaggregat nånstans i gömmorna.

Bästa stället är faktiskt när det är loppis, Gamla dammiga och konstiga böcker brukar ju inte medelsvensson att vilja ha. OM de inte råkar vara trendiga av någon anledning. Just nu är det ju trendigt att sticka så böcker om stickning försvinner snabbt från hyllorna och sättes även upp i pris rejält av loppisladorna.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #74 skrivet: 13 nov-12 kl 14:20 »
Hehe, jorå. BÖCKER det har vi här om allting från knuttimring till om hur man bygger ett teleskop eller en säckpipa av gammalt skräp. Har tom nån gammal pamflett om hur man bygger gengasaggregat nånstans i gömmorna.

Bästa stället är faktiskt när det är loppis, Gamla dammiga och konstiga böcker brukar ju inte medelsvensson att vilja ha. OM de inte råkar vara trendiga av någon anledning. Just nu är det ju trendigt att sticka så böcker om stickning försvinner snabbt från hyllorna och sättes även upp i pris rejält av loppisladorna.
ibland kan man hitta guldklimpar bland böckerna som bibloteken ger bort också

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #75 skrivet: 13 nov-12 kl 14:22 »
ibland kan man hitta guldklimpar bland böckerna som bibloteken ger bort också

Nje oftast säljer de väl ut böckerna. Men 5-10 :- som de brukar ta här är ju närmast att skänka bort liksom!
Mörkmårdens Minigrisar

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #76 skrivet: 13 nov-12 kl 14:30 »
Nje oftast säljer de väl ut böckerna. Men 5-10 :- som de brukar ta här är ju närmast att skänka bort liksom!
inte här, dom har en kundvagn med böcker vid dörren som är helt gratis.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 13 nov-12 kl 14:33 »
Där ja bodde förut så kosta en sån  bok på bibblan en krona

U2

• -
« Svar #78 skrivet: 13 nov-12 kl 15:18 »
TILL Kungtulle:
Du sparade licenspengar pga att ni inte har TV men lyssnar mycket på radio.
Det heter Radio och TV-licens....

vindensbonig

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 13 nov-12 kl 15:30 »
TILL Kungtulle:
Du sparade licenspengar pga att ni inte har TV men lyssnar mycket på radio.
Det heter Radio och TV-licens....
Det hette det  Idag behöver man inte betala för radion vad ja vet  i alla fall så har ingen ja känner av krävts några licens pengar för enbart radio .

Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 1 användare
FlygandeJenny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser