Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utfodra med mögligt hö?  (läst 5812 gånger)

sisel

• Småland
utfodra med mögligt hö?
« skrivet: 06 okt-12 kl 20:25 »
Jag köper hö från alla möjliga håll till mina kaniner och när jag öppnar balarna visar det sig att höet luktar svamp och dammar. Jag har en god vän som har får och folk häromkring säger att man kan ge hö av sämre kvalitet till får.

Kan det verkligen vara ok att ge hö som luktar rejält illa?!? Kan fåren själva avgöra om de har alternativ? De går ännu på bete och kan så småningom kan välja mellan höet och ensilage.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: utfodra med mögligt hö?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-12 kl 20:49 »
Jag har en god vän som har får och folk häromkring säger att man kan ge hö av sämre kvalitet till får.

Det är väl så att förr i tiden så fick fåren hålla tillgodo med det som korna ratade. Nånstans läste jag att fåren fick sämre foder än korna, men bättre än getterna. Men självklart ska även får ha bra kvalitet på sitt foder, finns ingen anledning till annat.

Kan det verkligen vara ok att ge hö som luktar rejält illa?!? Kan fåren själva avgöra om de har alternativ?

Nej (!) och ja, det är jag övertygad om.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

lillvilda

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 okt-12 kl 21:16 »
Jag tror får väljer bort dåligt hö om de kan välja men bäst är ju att inte ge dom dåligt hö alls. Jag har ett hus/vindskydd där fåren går ute och har nått hö känts som att det kanske inte ät helt ok så har jag använd de att ströa i deras vindskydd ute. Men är det rent mögligt så jag kan se och att det verkligen luktar dåligt så ratar jag det.

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 okt-12 kl 21:27 »
Det är skillnad på sämre kvalitet och mögligt.
Till sämre kvalitet räknar iaf jag hö med sämre näringsvärde eller hö som är från fjolåret.
Mögligt ska man inte ge till något djur. Använd det istället till att täcka ev trädgårdsland med.

hallstabonden

« Svar #4 skrivet: 06 okt-12 kl 21:35 »
passa dej väldigt noga för mögligt hö till dina kaniner,dessa är extremt känsliga för mögelhö!
Jag hade kaninfarm med Vädur&Belgisk jätte för många år sedan,fick tag på mögligt hö.Kaninerna fick diarre och jag mistade mellan 40-50 kaniner!

sisel

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-12 kl 21:58 »
Tack för omtanken hallstabonden!
Mina kaniner är rena sällskapsdjur och jag är extremt petig med deras hö - ändå hände det att jag var en hårsmån från att mista en av dem häromveckan. Tack vare en duktig veterinär, god grundfysik hos kaninen och framförallt TUR klarade hon sig.
Det jag pratar om är inte mögligt hö i bemärkelsen att man ser mögel utan det är lukten som inte är ok och ibland ser man damm (sporer) som yr i motljus. Det känns konstigt att ge fåren men de lämnar genast sitt frodiga gräs och börjar tugga på höet..(?)

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-12 kl 06:47 »
Har råkat på mögligt hö nån gång - jag brukar slänga det. Mögel är bland det farligatse du kan stoppa i dina djur. Om en bröd eller ostskalk är möglig så vill man ju inte äta av det!?

Förr i tiden gjorde man mkt som man idag har bättre kunskap om - vice versa - men mögel är mögel även om fåren äter mögligt hö
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
"Sämre hö"
« Svar #7 skrivet: 07 okt-12 kl 09:46 »
"Sämre hö" säger man som fräsen påpekar om hö/ens med dåliga näringsvärden. Som seriös bonde, kallar man inte mögligt hö för det sånt gör bara idioter. Mögligt grovfoder ska brännas så riskerar man inte att något djur äter upp det.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

sisel

• Småland
« Svar #8 skrivet: 07 okt-12 kl 11:56 »
Tack för alla synpunkter.
Om någon har behov av 300 kg täckmaterial, så vet ni vem ni ska kontakta...  :D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 okt-12 kl 12:26 »
Hö innehåller väldigt mycket gräsfröer - jag hade inte lagt det på någon täckodling... Been there, done that!! :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 07 okt-12 kl 13:36 »
Man kan slänga ut sättpotatis på marken och lägga sånt hö på, några dm. Vips så får man ren och lättplockad potatis. Fast det hjälper ju inte nu på höstkanten förstås...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser