Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höanalys  (läst 3038 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Höanalys
« skrivet: 06 okt-12 kl 15:24 »
Sitter och kikar runt på olika sidor och har fastnat för ett företag. Dessa utför dock höanlalys "för häst", ser att man kan välja mellan häst och idisslare på andra sidor. Är det ok med hästanalys, eller ska det absolut vara för idisslare?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Höanalys
« Svar #1 skrivet: 06 okt-12 kl 17:35 »
har du idisslare så ska det vara för idisslare, för en häst får 80% genom tarmen obearbetat för en idisslare går 20% genom tarmen obearbetat och det är skillnad det  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 06 okt-12 kl 20:53 »
har du idisslare så ska det vara för idisslare, för en häst får 80% genom tarmen obearbetat för en idisslare går 20% genom tarmen obearbetat och det är skillnad det  :-*

Jag hänger inte riktigt med på hur det funkar faktiskt...  ::)
Det är väl höt som analyseras, eller är tex smältbart råprotein beräknat efter djurslaget? I så fall är ju en idisslaranalys helt värdelös för mina kaniner, ska man behöva göra separata analyser för alla djurslag man har?

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Analys
« Svar #3 skrivet: 07 okt-12 kl 09:52 »
Ja olika för idisslare o enkelmagade. Vem sa att det skulle vara enkelt :D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 07 okt-12 kl 10:00 »
Kan detta vara något:
http://www.svenskmjolk.se/Global/Dokument/EPi-trädet/Mjölkgården/Foder/Omräkning%20av%20näringsvärden%20i%20vallfoder%20från%20idisslare%20till%20häst.pdf
Själv "brände jag ut mig" vad det gäller matte när jag gick gymnasiet, får klåda och huvudvärk av att bara tänka på formler.... Men alla är väl inte såna ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-12 kl 12:51 »
Intressant med formler men det måste vara skadligt att läsa sånt  ;)

Jag har lyckats köpa mitt hösilage från samma åker/vall som är slaget/balat 30 juni -12
Vart skickar mitt hösilage om man vill ta en analys för får ?
Har inte gjort det tidigare men jag skulle vilja veta ???
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 07 okt-12 kl 14:09 »
Oki, då riktar jag in mig på en idisslaranalys. Får se om jag orkar räkna om till kaninerna sen  ;D
Tack för svaren!

rangs

• -
« Svar #7 skrivet: 08 okt-12 kl 15:06 »
hit kan du lämna in ditt grovfoder på analys http://www.eurofins.se/tjanster/lantbruk/grovfoder-foder,-lantbrukare.aspx har dock ingen aning om vad det kostar
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 09 okt-12 kl 09:38 »
hit kan du lämna in ditt grovfoder på analys http://www.eurofins.se/tjanster/lantbruk/grovfoder-foder,-lantbrukare.aspx har dock ingen aning om vad det kostar

Tack,har kollat deras hemsida. Verkar vara hundra gånger mer avancerat än när man ska skicka träckprov ??? ::)
Letar vidare efter ett företag som säljer sina tjänster lite lättare... Och ifall någon använt något annat så är jag intresserad
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser