Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snälla, hjälp mig.  (läst 2077 gånger)

sockervadd

• Värmland
snälla, hjälp mig.
« skrivet: 04 okt-12 kl 15:50 »
vi har 3 st 10 dagars gamla japanska vaktlar hemma hos oss. nu har två börjat halta! en av dom kan inte ens stå och vill bara sova i handen.
vad har hänt? vad kan jag göra? jag mår så fruktansvärt dåligt över detta. detta började igår. en av dom har blivit väldigt mkt värre.
nån som har varit med om detta?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: snälla, hjälp mig.
« Svar #1 skrivet: 04 okt-12 kl 16:13 »
Coccidios?

Hur varmt är det hos dem? Hur serveras mat och vatten? Vad får de för mat?

(flyttar tråden till "Vaktlar" så att den hamnar där vaktelerfarna läser)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sockervadd

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 okt-12 kl 16:28 »
Vi har en värmelampa. Dom får mald papegojafder & vatten i en vattenhållare. Det är mammas första kycklingar.
Vi har haft en kyckling innan, fast inte en vaktel. Hon var lite stor när vi fick henne. Så detta är jättenytt för oss.
Eftersom mamma är på jobbet hela dagarna, så är det jag som har hand om dom.
Är det mitt fel att detta har hänt? Då dör jag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 04 okt-12 kl 16:39 »
Kolla temperaturen under värmelampan.

Står vattnet långt från värmen? Det ska det göra, annars blir det snabbt bakterier i vattnet.

Papegojfoder är inte särskilt bra foder till vaktlar, ge dem gärna startfoder till kycklingar istället.

Små vaktlar är känsliga, mycket kan gå fel. Man lär sig efterhand att minimera riskerna, men det kan ändå gå fel.

Hoppas det löser sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sockervadd

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 16:58 »
ja, nu står den i deras "bur" precis framför värmelampan.
men vart ska jag ha vattengrejen? för en lampa ska väl lysa över hela stället?
nehej, men vi läste det här på forumet att papegojfoder skulle vara bra. usch.
nu har min bror varit iväg och köpt vetekli & filmjölk. stod att det skulle vara bra för dom.

hur gör du när dom ska sova på kvällarna? är värmelampan på?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 okt-12 kl 17:13 »
Jag har värmetak numera. När jag hade värmelampa hade jag den över buren i ena änden. Den hissas upp efterhand, i början ska de ha ca 37oC, sedan när de växer och håller värmen bättre höjer man lampan så att temperaturen sjunker. Man ser om de håller sig nära lampan eller om de håller sig en bit ifrån. När de helst är en bit ifrån lampan kan man höja den.

Man ska helst inte ha en infraröd lampa, den lyser ju, förutom att ge värme. Jag använder keramiklampa, som bara ger värme, inte ljus, och har en vanlig lysrörslampa på timer för att ge ljus på dagen. De måste ha värme dygnet runt.

Jag tramsar inte med en massa annat foder, mina får bara kycklingstart eller kalkonstart. Det innehåller allt de behöver och man slipper lägga tid på att rengöra en massa matskålar som man haft konstigheter i.

sockervadd

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 okt-12 kl 20:25 »
det är ju bra typiskt. helt plötsligt small det till i värmelampan o den gick o strömmen gick med.

finns det någon chans att dom kan bli bra efter detta?
nu ligger hon som mår sämst på mig o sover, har hon gjort i 6 h timmar nu. jag har matat henne.
men plågas hon? jag gråter och gråter.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 okt-12 kl 20:31 »
Om den ena vakteln har legat på dig i 6timmar nu så förutsätter jag att du också ligger under värmelampa? ::)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 04 okt-12 kl 20:36 »
Placera dem så varmt som möjligt, helst ca 30-35oC. Köp en keramiklampa i morgon.

Det är bäst att ha vaktlarna tillsammans.

Om vaktlarna lider eller ej går ju inte att svara på när man inte ser dem, det får du avgöra.

sockervadd

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 okt-12 kl 20:36 »
första två timmarna satt jag med handen under värmelampan, sen lindade jag in henne i en filt. så nu ligger hon med en filt runt sig. är jag dum?
nu har vi inte ens en värmelampa. vi fick gå ut o hämta ett element typ.. vad ska jag göra? har jättepanik.

sockervadd

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 04 okt-12 kl 20:38 »
vi ska köpa en keramiklampa imorgon. så du tycker att det är bättre att hon ligger där utan att  kunna röra på sig än på mig?
dom pickar på henne ibland. det här är det värsta jag har varit med om. jag är vegan och djurvän. jag känner mig så hjälplös.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 04 okt-12 kl 20:41 »
Placera dem så varmt som möjligt, helst ca 30-35oC. Köp en keramiklampa i morgon.

Det är bäst att ha vaktlarna tillsammans.

Om vaktlarna lider eller ej går ju inte att svara på när man inte ser dem, det får du avgöra.
Jag skrev hur jag tycker att du ska göra.

Ta det lugnt och hoppas på det bästa.

sockervadd

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 04 okt-12 kl 20:42 »
vart kan man köpa keramiklampa?

sockervadd

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 04 okt-12 kl 20:43 »
jag är så himla tacksam över era svar

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 04 okt-12 kl 20:47 »
Keramiklampa finns på t ex lantmännen eller andra foderaffärer. Passa på att köpa en säck startfoder samtidigt.

sockervadd

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 04 okt-12 kl 21:19 »
nu ligger dom allihopa bredvid varandra och sover. har en värmefläkt på. den ena försöker ibland röra på sig o hamnar snett på rygg o viftar med klorna. gud, vilken hemsk dag. tack snälla för hjälpen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Odlargubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser