Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför dör de?!  (läst 5275 gånger)

Lelin

• Uppland
Varför dör de?!
« skrivet: 30 sep-12 kl 15:47 »
Jag fattar inget, å när man läser om alla virus som finns å som verkar helt allvarliga blir man ju supernojjig!

Så nu beskriver jag allt om mina höns, för att se om nån har ett vettigt svar...

En tupp, tre hönor, jag köpte dem alla tillsammans i somras. Tror att de är 1-2 år gamla ungefär, men det kan jag ju inte veta med säkerhet...
Dvärgkochin.
De var nog lite förkylda när de kom? Nös lite, men aldrig speciellt mycket. Kanske, kanske att de nös ibland fortfarande nu, men njae...
En av hönorna lade ett ägg, dagen efter hon kom, sen inget mer. Hon har varken ruvat eller ruggat. Varit mest kär i tuppen (den jag köpte av hade köpt dem ihop, så de var nog ett tight par från början).
De andra två hönorna (som oxå hade köpt tillsammans av den jag köpte alla fyra av) var inte lika villiga att bli påsatta av tuppen. En av dem "knorrade" hela vägen hem i bilen nör vi hämtade henne, så jag trodde faktiskt hon var sjuk, men sen läste jag att det kan vara ett stressljud. Hon slutade med det där ljudet nästa dag typ. De här två lade ägg regelbundet för att sedan lägga sig att ruva. En först, den andra efter nån dag. De låg tillsammans i redet å jag köpte ägg och lade under dem. Det blev ingen av dessa ägg. Mot slutet av ruvningsperioden så råkade min man rulla in en stock i hönshuset varpå alla blev väldigt stressade en stund! (Var det därför det inte blev några kycklingar?) Men sen var allt frid och fröjd igen. Hönorna lade sig på sina ägg. Vi tog bort dem när det gått typ 26 dagar tror jag. Efter ett par dagar reste dig sig och ruvade inte mer. Detta var för ca 4 veckor sen kanske. En av dessa två ruggar ganska kraftigt. Började oxå mobba den höna som aldrig ruvade. (Inte så att någon blev skadad, men hon blev jagad och satt inte på samma pinne som de andra när de sov.)
Det kan nog vara så att minst en av dem varit mer eller mindre lös i magen under hela tiden jag haft dem. Inte nödvändigtvis samma höna hela tiden, men på slutet nu har nog alla varit lite lösa?

Jag har ett litet hus, de går fritt i trädgården hela dagarna. Har precis hittat kirskålen, vilken de med glädje mumsar i sig, och bajset är ibland grönt.
Jag plockar bort bajs varje dag, ser till att det finns vatten utan skräp i (byter inte alltid ut allt, har en sån där behållare som det rinner ut ur, så jag tömmer en bit, ser till att det är rent, är det dåligt?), snäckskal, allfoder och ett sandbad (som de aldrig använder tror jag...). Ungefär en gång i veckan byter jag ut allt sågspån. Ungefär varannan vecka torkar jag oxå med trasa hela huset. De har halm i redet.

Den som ruggat har ju släppt väldigt mycket fjädrar och de har jag inte alltid tagit bort (är det dåligt?).

En av hönorna, den mobbade, som inte lade ägg och inte heller ruvade, dog för tre dagar sen. Det var min man som hittade henne, hon hade sett hängig ut på kvällen, hon låg på golvet, blundade och flåsade med öppen mun (jag var bortrest, han visste nog inte vad han skulle göra, fast det hade nog inte jag heller vetat å andra sidan... Hon hade inte visat sig hängig tidigare vad vi sett) på morgonen var hon död. Idag hittade vi nästa höna död. Hon hade inte visat några symptom. Kvar är tuppen och den höna som ruggar. Kommer de dö inom en tvåveckorsperiod nu då???  :'(

Idag när jag städade hittade jag små, små kryp, som små svarta prickar på en av pinnarna som håller upp taket när vi öppnar. De har jag inte sett förut. Den andra tak-pinnen hade oxå ganska mycket grått damm på sig?

Vad mer kan jag säga? Jag har hängt upp filt över ingången för att minska draget kring luckan. Den vill de inte gå ut igenom, men de går in där varje kväll. Det är en "packfilt" vi fått med en glasskiva vi köpte hos glasmästaren. (Kan den va dålig?)

Tycker att de två som är kvar ser ut som vanligt, men... de dör nog oxå eller?

Gör jag nåt fel eller har jag bara otur?!! Om alla dör, vad gör jag då? Hur sanerar man ett hönshus så man kan ta dit nya individer, eller, om de som är kvar ska överleva, fnns det något jag kan göra? Jag känner mig så maktlös men har ändå dåligt samvete...  :'(

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
SV: Varför dör de?!
« Svar #1 skrivet: 30 sep-12 kl 21:08 »
Jag tror jag nästan kan ha samma problem här hemma, dör en efter en.
Visar ingen symptom för att vara dåliga förrän dagen innan ungefär.
Dom låg  på golvet och bara flåste  som du sa, har vinröd/knallröd kam  dålig balans och allmänt magra.

Har fem olika burar med höns i samma byggnad, men det är bara i den ena buren som har drabbats, 3 av 5 är nu borta.

Vad kan detta vara egentligen?

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 sep-12 kl 21:25 »
De små svart krypen kan vara loppor/löss som suger blod. Kolla i fjädrarna och du ser liknande på hönsen. Flåsande eller svårt att andas kan vara lungiflamation och en mörk kam åt lila hållet är tecken på syrebrist skrev någon i en annan tråd.

Jag tror jag nästan kan ha samma problem här hemma, dör en efter en.
Visar ingen symptom för att vara dåliga förrän dagen innan ungefär.
Dom låg  på golvet och bara flåste  som du sa, har vinröd/knallröd kam  dålig balans och allmänt magra.

Har fem olika burar med höns i samma byggnad, men det är bara i den ena buren som har drabbats, 3 av 5 är nu borta.

Vad kan detta vara egentligen?
Kan vara förkylning/ virus som gått ner i lungor (lunginflamation) om så så behöver de antibiotika. 
« Senast ändrad: 30 sep-12 kl 21:27 av Nina K »

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 21:40 »
Om du har överdödlighet, så är det klart läge att skicka in djuren för obduktion.

Kolla på www.sva.se

Där hittar du remisser och all info du behöver för att skicka in djur

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 23:23 »
Gör röda höns kvalster fällor och kolla om du har några sådana otäckingar.

Varför hönan dog kan bero på många saker, det behöver inte betyda att du har något hemskt virus som spökar :)

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lelin

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 13:03 »
Tack för svar! =)

Hur gör man röda hönskvalsterfällor?
Är de svarta otäckingarna dåligt då? Hur blir man av med dem? Tycker jag är rätt renlig av mig i det där lilla huset, men det är klart, allt går inte bort...

De två som dött har vi redan begravt, så de kan man nog inte skicka för obduktion förstås... Å kan jag förhindra att de andra dör vill jag ju gärna det! Jag hade bara fyra individer. Två av dem kvar. Det här med lös mage, filmjölk läste jag nånstans, är det en bra idé? (Gillar de filmjölk?)

Det här med vinglig som summerbreeze skrev har jag inte sett hos mina... Inte heller vinröd kam. Jag tror mina är mer osynlig dåliga?

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 okt-12 kl 00:48 »
Proviva nypon är en favvo här ;) Filmjölk tycker dom om, men tror provivan lite bättre för dem. Brukar göra gröt med proviva o hönsfoder och det älskar dom :)

Fällor gör du av wellpapp som du tejpar runt pinnen. På morgonen när rödingarna lämnar hönan kryper dom in i hålen på wellpappen. Ta wellpappen på dagen lägg i plastpåse o in  i frysen, då dör dom. Sedan när kan du kolla dagen därpå om du hittar några rackare. Varför jag tyckte att du skulle kolla om du har röda hönskvalster är för att hönsen kan få blodbrist om dom är hårt attackerade. Även om du håller rent så kan dom finnas där  :-\

Hoppas resterande får ha hälsan i behåll :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-12 kl 04:10 »
Låter helt klart som om TS har just röda hönskvalster i sitt hönshus. Det "vita dammet" hör också ihop med detta lilla odjur och tyder på att det är en hel del. Leta runt här på forumet och på SVA:s hemsida så hittar du mer information, samt botemedel.

Din beskrivning av hönsen tycker jag låter väldigt normal för denna sommarens hönshållning. Jag har också DvK och även här hos mig har det varit ovanligt tunnsått med äggläggningen samt hönorna har varit ovilliga att ruva. De som faktiskt lagt sig har inte lyckats särskilt väl ::) Jag har även äggkläckare, och där har kläckningarna däremot varit riktigt lyckade, så jag vet att det inte är äggen i sig som är problemet. De hönor som dött är mycket svårt att uttala sig om varför. Det behöver inte betyda att resten av flocken kommer dö. Se bara till att få bukt med de röda hönslössen. De kan vara boven i dramat, eller åtmindstånde del i det hela. Skulle något mer djur dö, så lyd Skogsnatt´s råd om att skicka in till SVA för obduktion.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 02 okt-12 kl 09:18 »
Jag kan kommentera det där med den misslyckade ruvningen.  Det är väldigt vanligt att nybörjare på höns lyckas dåligt med hönsens ruvande,  har jag märkt.
Att två hönor ruvar i samma rede är inte idealiskt,  det blir lätt så att en höna plötsligt har alla äggen,  och det blir då för många.  Det blir också mycket flyttande av äggen mellan hönorna,  och något kan lätt komma vid sidan om.
Det är väldigt lätt att det blir kvalster i redeströet under ruvande hönor. De förökar sig snabbt i värmen.  Hönor kan då bli kraftigt försvagade och även dö. Man måste därför kolla redet minst en gång i veckan,  och vid minsta tecken på kryp byta allt strö och spraya i hörn och springor i redet.
Hoppas och tror att du får bättre lycka med kycklingkläckning i vår,  det är en mycket bättre tid att få kycklingar då.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 02 okt-12 kl 09:31 »
Håller med Sonja.
Hade två hönor i samma rede förra året
till sist var det tre ägg kvar.
En kyckling kläcktes och de båda damerna gjorde glatt
sällskap ut och kycklingen dog.
Vad lärde jag av detta jo aldrig två i samma rede.
Kycklingar ska kläckas vår sommar så de får solsken och tillgång till växande grönt.
Hedemorahöns

Lelin

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 14 okt-12 kl 11:15 »
Tänkte uppdatera lite, vågar kanske tro att fler inte dör nu. ;) De resterande två (hade alltså 4 från början) lever fortfarande å verkar pigga, om än något fjäderlösa pga ruggning.  :)

Kvalstren jobbar jag på, jag ser inga längre i alla fall, har rengjort mer noggrant och oftare. Däremot har jag inte testat wellpapp än, men borde kanske göra det nu, för att se hur mkt som finns kvar.

Tack för hjälpen allihop! Känns sjukt att två av mina höns dog pga att jag inte förstod detta... :/ Om det nu var så? Kan man anta att resterande nu inte bär på något latent eller så, eller är det ngt man bör kolla upp? Fått för mig att jag läst om sjukdomar som en del är "immuna" mot men ändå kan smitta andra med? Men det är kanske långsökt?

Och så är ju frågan om jag vågar köpa fler hönor? Stackars tupp och höna, alldeles ensamma! Eller vad tror ni?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 14 okt-12 kl 14:00 »
Inte lätt , men dör flera höns så är det en självklarhet att skicka till SVA.
Många verkar ha problem med löss som nästan inte g¨r att utrota.
Läste att en man tog in ett bastuagregat och värmde upp så att ohyran dog,
kanske inte det lättaste.
prova du med Wellpapp du kanske hade vanliga löss och de kan
göra att en redan förvagad höna dör.
Höns som verkar förkylda verkar i mina ögon/öron alltid skumt.
Hedemorahöns

Lelin

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-12 kl 20:31 »
Ja, de är ju inte förkylda... Däremot de där röda kvalstrena har jag haft problem med. De är ju säkert kvar, eller jag antar det, eftersom de är så svåra att bli av med enligt forumet. Men jag har inte sett några på ett tag, så de är i alla fall inte så många längre!
Menar du att jag ska skicka de friska till SVA?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 15 okt-12 kl 12:36 »
Du skrev att de NOG var fökylda då de kom.
Nej inte ska du skicka till SVA om de är friska
kanske missuppfattade inlägget 8)
Hedemorahöns

Lelin

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 15 okt-12 kl 13:00 »
Tja, alltså... Jag kan ju inte veta om de är friska, eller om de bär på nåt latent? eller ngt som de är smittbärare av men som inte märks på dem? Man blir helt klart nojig av att läsa på forumet ibland... ;)

Jo, det var nog så att en eller två av dem faktiskt nös i början när de kom... Vet inte om de gjorde det hela tiden... Nu nyser ingen. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 15 okt-12 kl 14:18 »
Man kan inte låta bli att undrar lite, varför köpa djur som inte är friska.
Är dom extra billiga kanske?

(Nysande djur med diarre är givetvis inte friska
strunta i att köpa sånt, varför betala för att få problem).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dajen

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 15 okt-12 kl 15:25 »
Jag köpte en dvärgkochinhöna som liksom din lade ett enda, lite blodigt ägg, sedan hände inget mer på flera veckor. En kväll låg hon i redet när jag stängde hönshuset för natten, jag tänkte inte mer på det. Men på morgonen låg hon fortfarande i redet, andades tungt och häftigt med öppen näbb och ögonen bara rullade på henne. Jag trodde på lunginflammation men Linkoso här på forumet berättade att det kunde vara värpnöd, alltså ett ägg som fastnat. Jag rusade upp till hönshuset och kände efter, och mycket riktigt satt ett ägg fast därinne. Men innan jag ens hann fundera på hur jag skulle bära mig åt för att få ut det drog den lilla stackaren sin sista suck. Jag tycker att symtomen liknar de som du beskrev. Men det förklarar ju i och för sig inte varför din andra höna dog... :/

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser