haha..Det eviga problemmet med att sätta ihop höns..Ibland går det lätt som en plätt, och andra gånger blir det problem..Jag är inte förvånad över att lohmanhönsen "tog över", det berodde nog på att de är flera till antalet..Och visst vill vi ibland ändra om i flocken, skaffa fler höns och liknande, men varför blir det inte som vi människor vill för??.Varför beteer sig inte djuren som vi vill??.Fåglar är rätt besvärliga vad gäller detta, att ändra om i flocken, om det är nån tröst?.Antingen fortsätter du som du gjort, jättebra att du sätter ut mat och vattenplatser till de uppskrämda..Då går det ingen omedelbar nöd på dom, och du kan avvakta och se hur allt utvecklar sig..Troligen är det precis som du säger, att lohmanhönsen eggas igång, när de ser att blandrashönsen blir rädda, och då blir allt extra kul..Du skrev att en av hönsen inte var lika rädd, och att hon därför blev rätt ointressant att jaga..Om det inte är värre än såhär, kan du nog avvakta lite..Det är värre om de andra hönsen blir fysiska mot blandraserna, börjar hacka på dom..Är tuppen snäll mot blandraserna?.Hur reagerar han, när någon av de andra försöker ta sig ner på golvet?.
Ett annat alternativ, är ju att dela på gruppen..Om du har möjlighet och utrymme, och tycker att det blir enklare så..
Själv har jag inte många höns, men jag har många hönshus ( jag har en liten stugmani, samlar på stugor), jag har bara några höns i varje stuga och 1-2 tuppar ( genom stugorna kan jag med behålla fler tuppar, och slipper fundera över, vad jag ska göra med alla tuppar, som kommer till varje sommar..) stugorna löser snabbt problem, med att sätta in nya höns i ny grupp, jag bara flyttar runt de nya, tills jag hittar en stuga, där de blir accepterade..