Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprucken takbalk som buktar - taket har sjunkit i mitten  (läst 14933 gånger)

mrpele

• Västerbotten
Hej, har ett hus från 1920 med mansurtak. Det ligger i norr. För 20 år ersattes plåttaket med tegelpannor (keramik). För några år sen började takbalken spricka, säkert av tyngden från snö och tegelpannor. Det är den stora takbalken som ligger längs med nocken. Den har storleken ca 20 X 20 cm och ca 7 meter. Balken har sjunkit ca 20-30 cm i mitten vilket även syns på taken utifrån. Sett från kallvindan buktar balken nedåt p g a tyngden.

Nu frågar jag mig hur detta ska åtgärdas. Eftersom jag tycker att det finns många kunniga här på forumet är jag nyfiken på hur ni skulle göra. Som jag själv tänker ska man spika fast rejäla brädor på varsin sida om balken där sprickorna är SAMT lyfta upp balkens buktning med domkraft. Om detta fungerar kan man få en rak takbalk som håller för framtiden. Eller?

Tacksam för diskussion om detta.

Mvh

Per

Händig Man

• Gäst
SV: Sprucken takbalk som buktar - taket har sjunkit i mitten
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 16:10 »
spika fast brädor och sen använda sig av domkraft kan vara en tillfällig lösning, men tyvärr behöver den nog bytas ut helt för att förhindra takras, svårt att säga då man inte får ett grepp om omfattningen, kan du kanske ta bild/er ?

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 16:38 »
Håll ut till våren och gör då en takrenovering. Efter tjugo år skadar det säkert inte i alla fall att kolla över grejerna. Byt bjälken och förstärk om du vill behålla tegelpannorna, eller byt tillbaka till plåt. Ett jättejobb, men lärorikt också :)

mrpele

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 16:39 »
Här kommer dåliga bilder.

Man ser på huset att det svackar.

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 sep-12 kl 16:42 »
kör med domkraften, dra in pengar och byt sedan takstolarna+ stocken, samt kika över hela taket (skulle jag ha gjort)

Du kan ju även ta in offerter på snickare som kommer och kollar och ger dig pris, de flesta gör en kostansfri offert på plats och då kan man bolla tankar med dem

mrpele

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 02 sep-12 kl 16:43 »
Men jag tycker det är konstigt att balken har spruckit eftersom det är så vanligt med tegel på mansardtak. Balken är ju sannolikt dimensionerad för att klara tegel. Okej att snön är tung och det har varit mycket snö några år nu. Men jag tänker att det kanske kan vara något annat som orsakat sprickan...

mrpele

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 16:46 »
kör med domkraften, dra in pengar och byt sedan takstolarna+ stocken, samt kika över hela taket (skulle jag ha gjort)

Du kan ju även ta in offerter på snickare som kommer och kollar och ger dig pris, de flesta gör en kostansfri offert på plats och då kan man bolla tankar med dem

Men domkraften skulle ju kunna innebära att golvreglarna knäcks istället för att takbalken rätas ut. Känns farligt.
Det är en bra bit ut på landet och inga timmermän i sikte.

Händig Man

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 16:49 »
du kan ju avlasta golvbalkarna med längre och grövre reglar så sprider du ju trycket

gå in på tex www.offerta.se så kan man få in offerter oavsett vart man bor, vet en gubbe på Visingsö som gjorde det och de tag färjan över kom ham till han och gav han offert på plats (Gratis)

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 16:59 »
Har du bott där hela tiden eller så, så du vet att det började ge sig då efter takbytet? Har något ändrats i klimatet på vinden? Mer värme t ex? Det kan göra att gamla bjälkar plötsligt torkar till mer och får rejäla torksprickor.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 17:52 »
Ja, den balken lär inte pli hjälpt av att spika på ett par plankor..

Möjligen om du dels hissar upp den till rätt nivå (och då får man ju såklart stötta undertill där man ställer domkrafter) och sen slår på rejäla 2x8 tum på ömse sidor av takbjälkarna, så du får en A-konstruktion.  Då håller ju dom ihop takstolarna bättre.
Utrymmet där uppe ser ju inte ut att användas, så det gör ju inget om det kommer dit tvärbjälkar.

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 sep-12 kl 18:01 »

Men domkraften skulle ju kunna innebära att golvreglarna knäcks istället för att takbalken rätas ut. Känns farligt.
Det är en bra bit ut på landet och inga timmermän i sikte.
Men det borde ger sig ju om du läger  ut en balk över flera golv reglar så du för delar trycket när du pumpar upp?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 19:04 »
Tycker det ser klent ut för tegeltak. Kan det vara byggt för eternitplattor?

anders50

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 19:17 »

Möjligen om du dels hissar upp den till rätt nivå (och då får man ju såklart stötta undertill där man ställer domkrafter) och sen slår på rejäla 2x8 tum på ömse sidor av takbjälkarna, så du får en A-konstruktion.  Då håller ju dom ihop takstolarna bättre.
Utrymmet där uppe ser ju inte ut att användas, så det gör ju inget om det kommer dit tvärbjälkar.

Håller med!
Sprickorna är vanliga torksprickor och inte så farliga. Har sådana sprickor i mina bjälkar på vinden. Många äldre hus har sviktande tak och de håller ändå.  Men sätt på plank som Ex tipsar om så klarar du dig. Jag gjorde så på lillstugan för 20 år sedan när jag bytte till cementtegel på taket, det var lite svaj då och det har inte blivit värre.

mrpele

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 02 sep-12 kl 20:23 »
Har du bott där hela tiden eller så, så du vet att det började ge sig då efter takbytet? Har något ändrats i klimatet på vinden? Mer värme t ex? Det kan göra att gamla bjälkar plötsligt torkar till mer och får rejäla torksprickor.

Tror inte att något ändrats nämnvärt de senaste åren. Huset är från 1929 så självklart har förändringar skett under åren.
Skulle man kunna säga att sprickorna beror på att bjälkarna torkat till?

mrpele

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 02 sep-12 kl 20:28 »

Här har vi ju en väldigt intressant fråga: Hur hissar man upp den till rätt nivå? Tillvägagångssätt? Anta att jag måste göra detta ensam, hur gör jag då? Balken har ju säkert satt sig i den nya buktade positionen :D Så hur lyfta den? Jag tror det krävs teknik som jag hoppas någon kan upplysa om?

SÅ du menar att jag inte ska spika plankor på balken utan på tvärbjälkarna?

mrpele

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 02 sep-12 kl 20:30 »
Tycker det ser klent ut för tegeltak. Kan det vara byggt för eternitplattor?

Att det ser klent ut, vad grundar du detta på?

Om det var vanligt med eternitplattor 1929 så kan det kanske vara så.

mrpele

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 02 sep-12 kl 20:38 »
Håller med!
Sprickorna är vanliga torksprickor och inte så farliga. Har sådana sprickor i mina bjälkar på vinden. Många äldre hus har sviktande tak och de håller ändå.  Men sätt på plank som Ex tipsar om så klarar du dig. Jag gjorde så på lillstugan för 20 år sedan när jag bytte till cementtegel på taket, det var lite svaj då och det har inte blivit värre.

Problemet är ju att sprickorna är i takbalken och att tvärbjälkarna vilar på den. Ju större tyngd desto större sannolikhet för att takbalken ska fortsätta att bukta tills den helt enkelt går av. Ju mer den sjunker desto mer kommer tvärbjälkarna att trycka mot deras respektive underlag och ev orsaka förskjutningar där. Tvärbjälkarna står på en stock som ligger där mansardtaket bryter. Hoppas ni förstår vad jag menar. Tänk om bjälkarna trycker ner stocken, vad händer då?

Frågan är ju varför man överhuvudtaget har en takbalk? Borde de inte ha kunnat göra takstolar med tillräcklig hållbarhet? Eller var det så man gjorde på den tiden?

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 sep-12 kl 20:40 »
Tror inte att något ändrats nämnvärt de senaste åren. Huset är från 1929 så självklart har förändringar skett under åren.
Skulle man kunna säga att sprickorna beror på att bjälkarna torkat till?

Ja, torksprickor är det, men de ser inte så farliga ut. Har de kommit nu? Brukar vara redan när man bygger med virket. Dränerade ett uthus och på ett år torkade takbjälkarna som fan, med stora sprickor som försvagade kraftigt. Bjälkarna är några hundra år.

En sådan bjälke som du har och som sitter så bara i ändarna blir som en banan bara av sin egen vikt. Därför jag undrade, för det kan mycket väl ha varit så sedan huset bara var något år gammalt och då känns det som överkurs att börja rikta upp och greja.

Men för övrigt håller jag med gubbarna som föreslog "hanbjälkar" som förstärkning. Det kommer att låsa bra mot fortsatt nerbukning.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 20:42 »
Tänk om bjälkarna trycker ner stocken, vad händer då?

En extra hanbjälke kommer att hindra det. Två plank på varje takstol som de skrev.

mrpele

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 20:57 »
Ja, torksprickor är det, men de ser inte så farliga ut. Har de kommit nu? Brukar vara redan när man bygger med virket. Dränerade ett uthus och på ett år torkade takbjälkarna som fan, med stora sprickor som försvagade kraftigt. Bjälkarna är några hundra år.

En sådan bjälke som du har och som sitter så bara i ändarna blir som en banan bara av sin egen vikt. Därför jag undrade, för det kan mycket väl ha varit så sedan huset bara var något år gammalt och då känns det som överkurs att börja rikta upp och greja.

Men för övrigt håller jag med gubbarna som föreslog "hanbjälkar" som förstärkning. Det kommer att låsa bra mot fortsatt nerbukning.

Kolla på bilden på hela huset som jag lagt in ovan. Du ser att det buktar.
Vad tycker du och andra husintresserade? Är det ok att huset ser ut på detta sätt?
Föranleder husets utseende att man måste rikta upp det? Eller är det ok att ha ett bananhus?

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
Naturliv, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser