Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?  (läst 16848 gånger)

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
Jag har frågat alla el-kunniga jag känner och alla står som frågetecken... Jag har hydroforen ute i "mjölkrummet" i ladugården som även tjänar som foderkammare (m.a.o är jag där ute ganska ofta). När hydroforen går igång så lyser taklampan starkare, och så snart vattnet slutar pumpas slocknar taklampan nästan helt.

Hur i hela friden kan det bli så? Och varför? Lampan borde ju lysa svagare när pumpen går om något alls "borde" hända...

Bör jag oroa mig för elfel nånstans? Om jag har element på där inne så går säkringen nästan direkt, och det börjar bli så kyligt att jag måste ha ett element på svag värme nu.  Jag måste nog ringa elektrikern som får komma och titta på det till veckan men hoppas på att någon här kan tipsa om vad problemet kan vara och vad som kan behöva göras åt saken.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 09:12 »
Jag har frågat alla el-kunniga jag känner och alla står som frågetecken... Jag har hydroforen ute i "mjölkrummet" i ladugården som även tjänar som foderkammare (m.a.o är jag där ute ganska ofta). När hydroforen går igång så lyser taklampan starkare, och så snart vattnet slutar pumpas slocknar taklampan nästan helt.

Hur i hela friden kan det bli så? Och varför? Lampan borde ju lysa svagare när pumpen går om något alls "borde" hända...

Bör jag oroa mig för elfel nånstans? Om jag har element på där inne så går säkringen nästan direkt, och det börjar bli så kyligt att jag måste ha ett element på svag värme nu.  Jag måste nog ringa elektrikern som får komma och titta på det till veckan men hoppas på att någon här kan tipsa om vad problemet kan vara och vad som kan behöva göras åt saken.

En bit på väg är :
Att säkringen går beror förmodligen på att sammanlagda Effekten av element, lampa och hydrofor på en säkring blir för stor. P=I*U där effekten P är watt, I är strömmen i Ampere och U är spänningen. Om du kollar sammanlagda effekten i Watt...och vad det står på säkringen Ampere i proppskåpet, och vet att det är en spänning på 220 V, så kan det ge iaf en ledtråd till att säkringen går...

 

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 09:26 »
Jag har frågat alla el-kunniga jag känner och alla står som frågetecken... Jag har hydroforen ute i "mjölkrummet" i ladugården som även tjänar som foderkammare (m.a.o är jag där ute ganska ofta). När hydroforen går igång så lyser taklampan starkare, och så snart vattnet slutar pumpas slocknar taklampan nästan helt.

Hur i hela friden kan det bli så? Och varför? Lampan borde ju lysa svagare när pumpen går om något alls "borde" hända...

Bör jag oroa mig för elfel nånstans? Om jag har element på där inne så går säkringen nästan direkt, och det börjar bli så kyligt att jag måste ha ett element på svag värme nu.  Jag måste nog ringa elektrikern som får komma och titta på det till veckan men hoppas på att någon här kan tipsa om vad problemet kan vara och vad som kan behöva göras åt saken.

Kollade lite Ohms lag...Kan vara så att lampa och hydrofor är parallellkopplade...Den uppdelningen (hur mycket ström som kommer att flyta genom varje motstånd) beror på motståndens resistans. Varje grunka du har inkopplad ger ett visst motstånd, resistans....

Elfel behöver det inte vara, men elektriker hjälp behövs nog :)


mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 09:44 »
Jag har frågat alla el-kunniga jag känner och alla står som frågetecken... Jag har hydroforen ute i "mjölkrummet" i ladugården som även tjänar som foderkammare (m.a.o är jag där ute ganska ofta). När hydroforen går igång så lyser taklampan starkare, och så snart vattnet slutar pumpas slocknar taklampan nästan helt.

Hur i hela friden kan det bli så? Och varför? Lampan borde ju lysa svagare när pumpen går om något alls "borde" hända...

Bör jag oroa mig för elfel nånstans? Om jag har element på där inne så går säkringen nästan direkt, och det börjar bli så kyligt att jag måste ha ett element på svag värme nu.  Jag måste nog ringa elektrikern som får komma och titta på det till veckan men hoppas på att någon här kan tipsa om vad problemet kan vara och vad som kan behöva göras åt saken.

Räknade lite på det...och är tämligen säker. Du har element, hydrofor och lampa ligger parallellt. Samma källa. När hydroforen går och lampan är tänd...så minskar motståndet...Strömmen tar "lättaste" vägen...som vatten...Därför lyser lampan starkare. När elementet är på...minskar motståndet ytterligare...Vilket gör att Strömmen "över" ökar...Ampere blir större än vad säkringen tål...Då går säkringen...
OBS, är ingenjör,INTE elektriker...så jag kan bara lite Fysik och Matematik...

Existens!

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #4 skrivet: 02 sep-12 kl 09:48 »
All ström i ett hus/lagård är parallellkopplad.

Resten av problemet får jag fundera på en stund till..

Det som vore intressant att veta är dels om lampan lyser normalt när pumpen är av och dels hur stor skillnaden är på styrka när pumpen går igång. Är det bara en marginell förändring som knappt syns, eller lyser lampan dubbelt så starkt.?
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 09:54 av Existens! »

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #5 skrivet: 02 sep-12 kl 09:51 »
Ohms lag i all ära men du har jordfel,det bör du åtgärda. När elmotorn startar så fungerar taklampan som indikator på att det är jordfel. Tar du bort jordkabeln den grön gula från lampan så kommer inte lampan att tändas när elmotorn startar,men du har inte avhjälpt själva felet.
Förr så koplade många samman jorden och nollan på trefas,bonnkoppling som det kallades för. Förmodligen är det så i ditt fall om det är en gammal ladugård.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Existens!

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 09:56 »
Ja, jag tror också på ett jordfel, eller helt enkelt en felkoppling så att lampan matas med med mer ström när pumpen går igång.
Men om det är felkopplat på det sättet, så ska lampan börja lysa som tusan.
Skiljer det bara lite, så lär det vara ett jordfel.

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 09:59 »
Räknade lite på det...och är tämligen säker. Du har element, hydrofor och lampa ligger parallellt. Samma källa. När hydroforen går och lampan är tänd...så minskar motståndet...Strömmen tar "lättaste" vägen...som vatten...Därför lyser lampan starkare. När elementet är på...minskar motståndet ytterligare...Vilket gör att Strömmen "över" ökar...Ampere blir större än vad säkringen tål...Då går säkringen...
OBS, är ingenjör,INTE elektriker...så jag kan bara lite Fysik och Matematik...
Nu gör du några rejäla tankevurpor... Att säkringen går för att strömmen ökar när båda är igång stämmer dock naturligtvis

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 10:01 »
Om du har en voltmeter eller provlampa,så kolla om det är ström mellan nollan och jorden,det skall inte vara någon ström där. Många gånger är kabelfärgerna hopblandade så man måste mäta sig fram för att få reda på vilken som är vad.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 10:03 »
För det första, går hydroforen på enfas eller trefas?

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #10 skrivet: 02 sep-12 kl 10:05 »
Nu gör du några rejäla tankevurpor... Att säkringen går för att strömmen ökar när båda är igång stämmer dock naturligtvis

hmm...gör jag... Förklara gärna :) Som sagt...utgick från parallellkoppling på samma strömkälla...som gör att strömmen genom motstånden blir olika...Därav svajet på lampans ljus...När sen elementet slås på...Blir sammanlagda motståndet 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 och desto större blir den totala strömmen som tas ut genom vägguttaget. Kopplar man in för mycket blir strömmen för hög, då går säkringen i proppskåpet.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 10:12 »
Sorry...som sagt jag ÄR ingen elektriker... :-[
Ville bara dra igång kugghjulen, en början till problemlösning...

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 10:12 »
Hydroforen går ej på ström möjligen pumpen (:)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #13 skrivet: 02 sep-12 kl 10:27 »
Hydroforen går ej på ström möjligen pumpen (:)

:) Men varför kopplar man en lampa och element på samma, som en 3-fas elmotor ? Nu är det rörigt i hövve här...

Existens!

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #14 skrivet: 02 sep-12 kl 10:49 »
:) Men varför kopplar man en lampa och element på samma, som en 3-fas elmotor ? Nu är det rörigt i hövve här...

Tja, nu vet vi ju inte om det är en tre-fas, men även om det är det så är det ju inga konstigheter..  Har man dragit fram en tre-fas ledning till rummet där man har pumpen, så kopplar man ju in lampa och element på en av faserna.  Är ju onödigt att dra en extra kabel till rummet bara för de sakerna. Man har ju oftast en dosa där kabeln kommer in, så man kan plocka ut en fas.

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #15 skrivet: 02 sep-12 kl 11:04 »
hmm...gör jag... Förklara gärna :) Som sagt...utgick från parallellkoppling på samma strömkälla...som gör att strömmen genom motstånden blir olika...Därav svajet på lampans ljus...När sen elementet slås på...Blir sammanlagda motståndet 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 och desto större blir den totala strömmen som tas ut genom vägguttaget. Kopplar man in för mycket blir strömmen för hög, då går säkringen i proppskåpet.
Det där är som sagt inga konstigheter, det var förklaringen för varför lampan lyser starkare när pumpen går som jag inte förstod

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #16 skrivet: 02 sep-12 kl 11:06 »
Tja, nu vet vi ju inte om det är en tre-fas, men även om det är det så är det ju inga konstigheter..  Har man dragit fram en tre-fas ledning till rummet där man har pumpen, så kopplar man ju in lampa och element på en av faserna.  Är ju onödigt att dra en extra kabel till rummet bara för de sakerna. Man har ju oftast en dosa där kabeln kommer in, så man kan plocka ut en fas.

Fint att du förklarar, det uppskattar jag ! De är just det som är en teoretikers problem...Man räknar sönder saker, gör det onödigt komplex...

Så...tre vågrörelser, förskjutna 120 grader...Till själva elmotorn om den nu ÄR assynkron med tre magnetfält. För att få ut EN-fas ur detta...

Hur fungerar dosan ? Som liksom "silar bort" de andra faserna...Eller omvandlar man dom ? Förskjuter dom in i samma ? DET lärde man INTE på Civ.Ingen jag gick...  :-\

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #17 skrivet: 02 sep-12 kl 11:12 »
Fint att du förklarar, det uppskattar jag ! De är just det som är en teoretikers problem...Man räknar sönder saker, gör det onödigt komplex...

Så...tre vågrörelser, förskjutna 120 grader...Till själva elmotorn om den nu ÄR assynkron med tre magnetfält. För att få ut EN-fas ur detta...

Hur fungerar dosan ? Som liksom "silar bort" de andra faserna...Eller omvandlar man dom ? Förskjuter dom in i samma ? DET lärde man INTE på Civ.Ingen jag gick...  :-\
Tre faser går in i dosan, och vidare från dosan till pumpen. Från dosan går man även ut med en fas samt nolla, och får då 230V. Du har rätt i att du gör det onödigt komplext ;)

Existens!

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 11:16 »
Fint att du förklarar, det uppskattar jag ! De är just det som är en teoretikers problem...Man räknar sönder saker, gör det onödigt komplex...

Så...tre vågrörelser, förskjutna 120 grader...Till själva elmotorn om den nu ÄR assynkron med tre magnetfält. För att få ut EN-fas ur detta...

Hur fungerar dosan ? Som liksom "silar bort" de andra faserna...Eller omvandlar man dom ? Förskjuter dom in i samma ? DET lärde man INTE på Civ.Ingen jag gick...  :-\

Du krånglar till det så inte ens jag, som kan el, förstår  ;)

Fram till rummet kommer en kabel med tre faser plus jord. Så långt är dom helt 'normala'.

I dosan tar man ström från en av faserna och leder, via strömbrytare, till lampan, och tillbaks till jord.
Kopplar du mellan en fas och jord, så får du 220 volt.
Mellan faserna är det 400 volt.

Det är ju det här som inte är helt optimalt, att koppla lampan till jord, men det är ju en snikvariant om kabeln inte innehåller en nolla. Dvs har fyra ledare, 3 faser,+nolla+ jord.

Nollan och jorden kopplas ändå ihop i gårdens huvudcentral, så det är ju egentligen samma, men man ska undvika att koppla grejer mellan fas och jord, om det går.

( nu hann fåret mellan, och han kopplade ju på det mer korrekta sättet :) )

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 11:19 »
( nu hann fåret mellan, och han kopplade ju på det mer korrekta sättet :) )
Har man jordfelsbrytare så är det en bättre metod  ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser