Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?  (läst 16796 gånger)

Existens!

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #20 skrivet: 02 sep-12 kl 11:21 »
Har man jordfelsbrytare så är det en bättre metod  ::)

Jo.så är det ju.
  Risken är nog att om TS hade en jordfelsbrytare där, så blev hon utan vatten... :)

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #21 skrivet: 02 sep-12 kl 11:22 »
Det där är som sagt inga konstigheter, det var förklaringen för varför lampan lyser starkare när pumpen går som jag inte förstod

hmm...inte jag heller vet riktigt hur jag tänkte där...  :-\ :-\

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #22 skrivet: 02 sep-12 kl 11:34 »
Du krånglar till det så inte ens jag, som kan el, förstår  ;)

Fram till rummet kommer en kabel med tre faser plus jord. Så långt är dom helt 'normala'.

I dosan tar man ström från en av faserna och leder, via strömbrytare, till lampan, och tillbaks till jord.
Kopplar du mellan en fas och jord, så får du 220 volt.
Mellan faserna är det 400 volt.

Det är ju det här som inte är helt optimalt, att koppla lampan till jord, men det är ju en snikvariant om kabeln inte innehåller en nolla. Dvs har fyra ledare, 3 faser,+nolla+ jord.

Nollan och jorden kopplas ändå ihop i gårdens huvudcentral, så det är ju egentligen samma, men man ska undvika att koppla grejer mellan fas och jord, om det går.

( nu hann fåret mellan, och han kopplade ju på det mer korrekta sättet :) )

Tackar och niger ödmjukt, inför både Får och Existens !

Så är det med teoretiker...ska villigt erkänna att det gärna
blir onödigt komplexa tankegångar...

Så därför frågar man ödmjukt praktikerna...och
lyssnar noga och högaktar att man får svar :)

Nissepisse

  • Inlägg: 25
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #23 skrivet: 02 sep-12 kl 11:40 »
Kollade lite Ohms lag...Kan vara så att lampa och hydrofor är parallellkopplade...Den uppdelningen (hur mycket ström som kommer att flyta genom varje motstånd) beror på motståndens resistans. Varje grunka du har inkopplad ger ett visst motstånd, resistans....

Elfel behöver det inte vara, men elektriker hjälp behövs nog :)

Det är inte elektro-ingenjör du läst hoppas jag.

Som nämnts innan så är all el parallellkopplat i huset. Har du en viss spänning U och lastar den med massa parallella laster så kommer inte strömmen ändras genom de olika lasterna iom. att spänningen är konstant (I=U/R). Detta gäller dock bara i teorin då man i praktiken har motstånd i serie med spänningskällan i form av kablar och kontakter från och till din elcentral. Ju mer du lastar ett vägguttag desto mer ström drar du därifrån, ju större ström desto större blir spänningsfallet i serie-resistansen (kablar & kontakter) och desto lägre blir spänningen i vägguttaget. Detta resulterar i att lampan bör lysa svagare!
Troligtvis är något galet kopplet/jordfel, tillkalla kompetent elektriker!

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #24 skrivet: 02 sep-12 kl 11:52 »
Det är inte elektro-ingenjör du läst hoppas jag.

Som nämnts innan så är all el parallellkopplat i huset. Har du en viss spänning U och lastar den med massa parallella laster så kommer inte strömmen ändras genom de olika lasterna iom. att spänningen är konstant (I=U/R). Detta gäller dock bara i teorin då man i praktiken har motstånd i serie med spänningskällan i form av kablar och kontakter från och till din elcentral. Ju mer du lastar ett vägguttag desto mer ström drar du därifrån, ju större ström desto större blir spänningsfallet i serie-resistansen (kablar & kontakter) och desto lägre blir spänningen i vägguttaget. Detta resulterar i att lampan bör lysa svagare!
Troligtvis är något galet kopplet/jordfel, tillkalla kompetent elektriker!

Alltid trevligt med ödmjukhet  ;)

Jag har heller inte påstått att jag är elektriker...

Läs tråden...

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #25 skrivet: 02 sep-12 kl 12:07 »
Oj tack för alla svar! Jag ska försöka svara här, sambon kan det där med el och kan (får) fixa en hel del så el-hjälp har jag. Dock är han förstås inte elektriker.

Det är trefas med en dosa på väggen, i en gammal ladugård (Byggår 1938). Förmodligen handlar det då om en "bonnkoppling" då? Lampan lyser verkligen som bara tusan när pumpen går igång. Alternativt ett jordfel men det torde vara enkelt att ta reda på genom att identifiera vilka kablar som är vilka och vart de egentligen går... Har jag förstått saken rätt? (Jag låter sambon läsa era svar när han kommer hem från jobbet efter helgen förstås men vill passa på att lära mig lite så länge. Det är lääänge sedan jag läste el-lära i fysiken på gymnasiet...).

Byta ut proppskåpet med jordfelsbrytare och automatsäkringar kanske kan vara en idé? Ja och se till att göra kopplingarna rätt då förstås...

« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 12:14 av Vilderness »
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Existens!

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #26 skrivet: 02 sep-12 kl 12:10 »
Håller lampan länge?

Det låter som en ren felkoppling där lampan får en matning från pumpen, så den får 400 volt.. Men då borde den inte hålla tycker jag.

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #27 skrivet: 02 sep-12 kl 12:15 »
Jag har inte behövt byta lampa där en enda gång sedan jag flyttade in i början av juni förra året ;)
Det är det jag också tycker är skumt, att själva lampan inte går sönder. Det sitter en vanlig glödlampa, alltså inte lågenergi eller liknande.

edit: har aldrig bytt alltså, den som satt vid inflytt sitter fortfarande i och fungerar.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #28 skrivet: 02 sep-12 kl 12:26 »
En gissning...


Pumpen är en trefaspump och lampan är kopplad i serie med en av pumpens faser. Det skulle kunna ge den effekt du beskriver.
Edit: Jag är inte elektriker.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #29 skrivet: 02 sep-12 kl 12:28 »
Ja säkert är det så (pumpen går på trefas ja)

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #30 skrivet: 02 sep-12 kl 12:36 »
En gissning...


Pumpen är en trefaspump och lampan är kopplad i serie med en av pumpens faser. Det skulle kunna ge den effekt du beskriver.
Edit: Jag är inte elektriker.

Vänligen
Jens
I såna fall skulle inte lampan lysa alls när pumpen är avslagen. För vart skulle strömmen gå efter att den passerat lampan och gått in i motorn? De båda andra faserna är ju brutna då. Det måste vara en sluten krets för att det skall kunna gå någon ström. Dessutom skulle motorn gå väldigt illa med lampan på ena anslutningen, i princip skulle den få gå på två faser eftersom lampan begränsar strömmen mycket på den tredje.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #31 skrivet: 02 sep-12 kl 12:47 »
I såna fall skulle inte lampan lysa alls när pumpen är avslagen. För vart skulle strömmen gå efter att den passerat lampan och gått in i motorn? De båda andra faserna är ju brutna då. Det måste vara en sluten krets för att det skall kunna gå någon ström. Dessutom skulle motorn gå väldigt illa med lampan på ena anslutningen, i princip skulle den få gå på två faser eftersom lampan begränsar strömmen mycket på den tredje.

Nej, det skulle den ju inte... :-\

...men initiativet att rita ett enkelt krets-schema över idéen gör iallafall jag vågen för :) och sen tycker jag att lärandet här just nu, på tråden, är förbaskat intressant...En passus bara :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #32 skrivet: 02 sep-12 kl 12:57 »
I såna fall skulle inte lampan lysa alls när pumpen är avslagen. För vart skulle strömmen gå efter att den passerat lampan och gått in i motorn?


Jordfel.... Genom lindningen till jord...


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #33 skrivet: 02 sep-12 kl 13:00 »

Jordfel.... Genom lindningen till jord...


Vänligen
Jens
Det framgick inte riktigt av teckningen  ;)

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #34 skrivet: 02 sep-12 kl 13:03 »

Jordfel.... Genom lindningen till jord...


Vänligen
Jens

Hur menar du ?

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #35 skrivet: 02 sep-12 kl 13:12 »
och sen tycker jag att lärandet här just nu, på tråden, är förbaskat intressant...En passus bara :)

Jag håller med! Fortsätt gärna diskutera och berätta hur det funkar, ag tycker det är superintressant!! *gör vågen*
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #36 skrivet: 02 sep-12 kl 13:36 »
Har problemet uppstått nyligen,då kan en rengörning av tryckströmställaren avhjälpa felet. Ta 5 56 eller något liknande och en borste hellst en messingborste och få bort rost o ärg och fukt.
Det är ett alvarligt elfel förutom att du riskerar att å ström i dig kan det uppstå brand.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #37 skrivet: 02 sep-12 kl 14:57 »
Hej!


Farligt att börja svara... Men nu har jag funderat lite till. Hur jag tänker med seriekopplad lampa och jordfel vet jag inte ens själv. Verkar vid närmare eftertanke inte så vettigt.


Mer troligt är att man har kopplat lampan på motorns nolla mellan motorn och brytaren så när motorn kopplas bort kopplas även nollan bort (om den ens är dragen till motorn) och då försvinner nollan även för lampan (se skiss). Om vi då har ett överslag mellan nollan efter brytaren och t.ex. jord (rött streckat i skissen) eller om inte alla faser bryts bort (en av kontakterna i "BRYTARE" slutat fungera) så kan lampan antingen få nolla genom den dåliga (oavsiktliga?) jordningen inne i motorn eller så kan den bli kopplad mellan en fas (R) och någon annan fas (S eller T) men då gå genom motorlindningen - lampan lyser svagt.


När brytaren slås på får den riktiga nollan kontakt (i den händelse den varit bortbruten) och lampan lyser starkt.


Alternativt om nollan inte är indragen så när vi slår på brytaren skapas en falsk nolla i motorn (p.g.a. de symmetriska lasterna mellan motorlindningarna) i mitten av Y-et och lampan lyser starkt.


Hursomhelst så indikerar det du beskriver att något är riktigt fel och jag skulle definitivt undvika att vidröra motorn eller hydroforen tills en elektriker tittat på det.


Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #38 skrivet: 02 sep-12 kl 16:18 »
Hej!


Farligt att börja svara... Men nu har jag funderat lite till. Hur jag tänker med seriekopplad lampa och jordfel vet jag inte ens själv. Verkar vid närmare eftertanke inte så vettigt.


Mer troligt är att man har kopplat lampan på motorns nolla mellan motorn och brytaren så när motorn kopplas bort kopplas även nollan bort (om den ens är dragen till motorn) och då försvinner nollan även för lampan (se skiss). Om vi då har ett överslag mellan nollan efter brytaren och t.ex. jord (rött streckat i skissen) eller om inte alla faser bryts bort (en av kontakterna i "BRYTARE" slutat fungera) så kan lampan antingen få nolla genom den dåliga (oavsiktliga?) jordningen inne i motorn eller så kan den bli kopplad mellan en fas (R) och någon annan fas (S eller T) men då gå genom motorlindningen - lampan lyser svagt.


När brytaren slås på får den riktiga nollan kontakt (i den händelse den varit bortbruten) och lampan lyser starkt.


Alternativt om nollan inte är indragen så när vi slår på brytaren skapas en falsk nolla i motorn (p.g.a. de symmetriska lasterna mellan motorlindningarna) i mitten av Y-et och lampan lyser starkt.


Hursomhelst så indikerar det du beskriver att något är riktigt fel och jag skulle definitivt undvika att vidröra motorn eller hydroforen tills en elektriker tittat på det.


Vänligen
Jens

Kan säga att nu dreglar jag...
Ligger absolut något i en falsk nolla, Kirchhoffs första lag...

men borde inte lampan flimmer då ? Eller är statorhastigheten så
snabb att man inte ser ens ett flimmer...

men, slutsatsen är viktigast...en elektriker !!

Jösses kan en elektriker sånt här...di gamle kan nog...

Existens!

  • Gäst
SV: Finns det någon elektriker här som kan svara på en fråga?
« Svar #39 skrivet: 02 sep-12 kl 16:24 »
Det räcker nog att följa sladden från lampan bakåt, så lär man se vad och hur det är kopplat.. :), ska bli intressant onekligen.. Hade man haft tiden skulle det varit roligt att bara fara dit för att få se det hela :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
Henrik1983

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser