Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vafan?!  (läst 3161 gånger)

mel_m

• Närke
Vafan?!
« skrivet: 16 aug-12 kl 21:41 »
Jag skulle gå ner och stänga för mina ankor ikväll, som vanligt. Jag har dock en anka som samlat och lagt sig på ägg ute i logen utan att jag märkt det. (vill gärna att dom lägger sig i ladugården annars så jag kan stänga om dem, då vi har lite rävar och dyl runt omkring)
Men jag hade inte hjärta att mota bort henne när hon redan lagt sig så hon fick ligga där. Hon hade legat ca 3 veckor nu. Men när jag kom ner nu så var hon borta, tänkte inte så mycket på det då utan trodde väl hon var och sträckte på benen bara. Men nu har jag tagit in alla ankor och räknat dem. Och hon finns inte någonstans. Jag tänkte att jag skulle känna på äggen och se om dem var varma eller om hon varit borta länge. Det såg ut som hon bäddat över dem och gått. Men där fanns inga ägg! Så både anka och ca 20-25ägg är spårlöst borta! Inga spår av ägg eller skal eller dyl.... Vad har hänt? En anka kan ju räven ha tagit, men inte bär han med sig 20 hela ägg också??? Man borde ju ha sett skalspår om något djur varit framme?
Någon som har svar på min obehagliga upptäckt? :/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vafan?!
« Svar #1 skrivet: 16 aug-12 kl 22:04 »
Räv grävling mård iller eller kråkfåglar kan ha varit framme,ibland händer det att ankan själv äter äggen,.
Fjäderfän och kaniner

Squig

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-12 kl 06:07 »
Jag tror nog att vissa djur äter äggen hela. Trist med ankan. Vi förlorade själva 4 fullvuxna ankor en natt. Det enda som vi hittade var någon liten fjäder och någon bloddroppe.
Eftersom alla ägg är helt borta skulle jag nog tippa på ett större rovdjur, tex räv. Äggen kan ju ha blivit tagna efteråt också.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 17 aug-12 kl 20:27 »
Räven torde kanppast ha tagit ankan för att sedan gå tillbaka och ta äggen ett och ett (utan spill). Finns det några andra rovdjur i närhetenn, typ hundar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 17 aug-12 kl 20:33 »
Räven torde kanppast ha tagit ankan för att sedan gå tillbaka och ta äggen ett och ett (utan spill). Finns det några andra rovdjur i närhetenn, typ hundar?
Varför skulle räven inte ha gjort så? Så gjorde den häromåret, när den åt upp mina ankor, och härom månaden då den åt några av mina höns. Ett typiskt beteende för en räv, den bär iväg med bytet till något gömställe och återkommer tills det inte finns mer att hämta, eller tills det blir ljust, eller tills något stör den. Fullständigt normalt beteende för en räv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 17 aug-12 kl 20:42 »
Citat från: ieenilorac
Varför skulle räven inte ha gjort så? Så gjorde den häromåret, när den åt upp mina ankor, och härom månaden då den åt några av mina höns. Ett typiskt beteende för en räv, den bär iväg med bytet till något gömställe och återkommer tills det inte finns mer att hämta, eller tills det blir ljust, eller tills något stör den. Fullständigt normalt beteende för en räv.

Så säger inte min erfarenhet. Tar den anka, tar den anka, inte ägg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 17 aug-12 kl 20:51 »
Så säger inte min erfarenhet. Tar den anka, tar den anka, inte ägg.
Hmm... Och den tar bara en anka då, även om det finns fler tillgängliga? För då skiljer sig din erfarenhet rätt rejält från min, och från många lantbrukares erfarenhet. Jag känner många småbrukare/hobbybönder och den samlade erfarenheten är att hittar räven ätbart, så tar den allt den hinner ta. Sedan gäller det att göra det omöjligt för den att ta något som helst mer, under lång tid, för att den ska sluta komma ofta och leta efter mat. Eller bota den permanent med bly.

Här hittade jag spår flera gånger i veckan i typ 2 månader efter det att jag glömt stänga en dörr till hönshuset, och räven fick jackpot. Och den tog ägg också, om den hittade några, oftast utan att lämna några rester av ägget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 17 aug-12 kl 21:15 »
Citat från: ieenilorac
För då skiljer sig din erfarenhet rätt rejält från min, och från många lantbrukares erfarenhet. Jag känner många småbrukare/hobbybönder och den samlade erfarenheten är att hittar räven ätbart, så tar den allt den hinner ta. Sedan gäller det att göra det omöjligt för den att ta något som helst mer, under lång tid, för att den ska sluta komma ofta och leta efter mat. Eller bota den permanent med bly.

Bly ja. Skulle man tro allt som skrivs här om rävens farlighet så blir man så uppskrämd att man knappt vågar ha höns. Rävens farlighet är något som nästan har mytisk framtoning på sina håll på landsbygden i vårt land. Även jag hör historier om detta hela tiden, men det är nästan alltid någon som "har hört" och inte någon som upplevt själv. Historen om äggen är från närmasta grannen, som blev av med flera ruvhönor men inte äggen. Grannen hade dock aldrig någon riktig inhängnad, men kunde trots det ha sina höns i flera år. Även en annan granne hade dvärghöns ett par år frigående i ett par åt, innan de tröttnade, men aldrig några problem med räv, fast det var lite si och så med kvällsinstängningarna. Räven finns här dock. Vi har kollat in gryt och ungar flera gånger. Och även kollat in rävens förehavanden. På vintern syns det bäst. Då ser man spåren i snön. Och räven är visst fram till hönsgården ibland, kanske en gång i månaden. Men kommer den inte in så är det inte så intressant. Räven är ingen hönsterrorist, trots att många vill att det skall vara så.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 17 aug-12 kl 21:52 »
Om du läste vad jag skrev, så ser du att jag förespråkar att se till att det inte finns något som är intressant för räven. Men hittar han något, så kommer han att komma tillbaka, ofta, så länge han tror att det finns en chans att hitta något.

Och jag talar inte enbart om andras berättelser, jag har själv förlorat djur till räven. Och ägg, många gånger. Har provat att lägga ägg där det är bra mark för att se spår, och det är definitivt räv som varit där. Bekräftat av folk som kan spår mycket bra, och som jagat i hela sitt liv.

Så försiktighet är bra om man ska ha djur, vilka som helst. De ska, enligt min mening, vara instängda rävsäkert på natten. Jag har extremt dåligt samvete för att jag missade den där dörren för några månader sedan, nu dubbelkollar jag alla dörrar varje kväll. Att ha djur ute, där rovdjur kan komma åt, på natten, det är djurplågeri, enligt min mening, och borde bestraffas.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-12 kl 22:56 »
Rävar bär med lätthet bort ägg,de hämtar och lämnar en bit bort i närmsta dunge,finns det 20ägg så tar den det om inget skrämmer eller gör den misstänksam,räven är ingen terrorist den följer för rävar ett naturligt beteende,att på enklast sätt skaffa föda för överlevnad. Är det svårt att komma åt nåt så ger den så småningom upp,är bordet dukat komer den var dag.
Fjäderfän och kaniner

hajens

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 sep-12 kl 08:44 »
Det är alltid väldigt sorgligt när man förlorar djur, och inte sällan känner man sig maktlös och är orolig över att man inte kan skydda sina djur.
För egen del har jag haft fåglar i ca 1 år och har under den tiden råkat ut för tre rovdjursattacker. Med all säkerhet räv varje gång.

Jag måste nog tillstå att det i samtliga fall varit den mänskliga faktorn som felat. Den första gången hade vi inte stängt dörren till hönshuset på natten. Då tog räven med sig EN anka och gick, de andra fårglarna rörde han inte. I min naivitet hade jag varit slarvig att stänga för natten, och hade nog låtit bli med det i säkert en månad innan min fina anka straffades för det.
Kort därefter hände samma sak igen, visserligen var dörren stängd, men räven hittade ett hål i gaveln att ta sig in genom. Detta hål åtgärdades, sen ingen attack på flera månader. (även om räven förmodligen varit här fler ggr)

Den sista gången så måste den ha fått upp en slarvigt stängd dörr och tagit sig in. Men denna gången nöjde den sig inte med en fågel, den fick med sig två som försvann, dödade en tupp som den lämnade, skadade en anka lindrigt, och skrämde ytterligare skiten ur en tupp.  (jag var dock ej hemma när det hände)

Därefter byggde jag nya dörrar till hönshuset samt en inhägnad utegård.
Vi har inte haft några nya besök efter det och jag hoppas huset är tryggt nu för dem. Skulle det däremot leta sig hit mård så sitter jag nog i skiten rejält, för här finns helt klart mindra springor lite varstans att glida in igenom för ett mindre rovdjur.

Jag tror nog att vissa djur äter äggen hela. Trist med ankan. Vi förlorade själva 4 fullvuxna ankor en natt. Det enda som vi hittade var någon liten fjäder och någon bloddroppe.
Eftersom alla ägg är helt borta skulle jag nog tippa på ett större rovdjur, tex räv. Äggen kan ju ha blivit tagna efteråt också.

tråkigt att höra med ankorna, var det pgv eget slarv eller pga av en räv som tog sig in trotts att ni gjort vad ni kunnat?

« Senast ändrad: 19 sep-12 kl 08:50 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #11 skrivet: 19 sep-12 kl 08:55 »
Jag har själv vid två tillfällen blivit av med ruvande kalkoner och alla deras ägg, spårlöst försvunna. Jag vet att det var räven som var framme. Jag trodde de låg skyddade, mycket väl gömda långt in under buskar nära huset. Nu flyttar jag alltid in dem i en box där de får vara instängda tills ungarna har kläckts och börjat bli stora. Inga fjäderfä får vara ute på natten för räven hittar dem alltid förr eller senare..
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

hajens

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 sep-12 kl 09:00 »
Jag har själv vid två tillfällen blivit av med ruvande kalkoner och alla deras ägg, spårlöst försvunna. Jag vet att det var räven som var framme. Jag trodde de låg skyddade, mycket väl gömda långt in under buskar nära huset. Nu flyttar jag alltid in dem i en box där de får vara instängda tills ungarna har kläckts och börjat bli stora. Inga fjäderfä får vara ute på natten för räven hittar dem alltid förr eller senare..

lätt att man känner sig trygg i när det funkar några nätter, men förr eller senare så straffas man. Jag tror som någon skrev, att det i slutändan nästan alltid är den mänskliga faktorn som ligger bakom när räven tar några fåglar. Jag vet att det varit så i mitt fall, och jag är nog inte den ende.

hajens

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 sep-12 kl 09:08 »
vill i och med ämnet fråga om ett allmänt råd.
Jag  har ett liten rastgård i anknytning till mitt hönshus, den används inte nämnvärt då fåglarna går fritt ute på dagarna, men dock. Rastgården är inklädd med hönsnät runt om samt som tak, och har utvikta nätkanter runt hela.
Mellan hönshuset och rastgården är en lucka som fåglarna kan gå ut och in igenom, denna lucka är alltid öppen, även nattetid.

Vågar jag ha denna lucka öppen fortsatt, eller finns det risk att en räv kan ta sig igenom hönsnätet och därmed även in i hönshuset genom den öppna luckan?
Jag har haft hönsgården i ca 5 månader, och ännu har ingen tagit sig in. Men vd säger ni, är hönsnät starkt nog, eller kan rävar forcera ett sådant om den verkligen vill?
« Senast ändrad: 19 sep-12 kl 09:11 av hajens »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 19 sep-12 kl 09:44 »
Hönsnät är inte starkt nog för räv, grävling, lo, mårddjur, tamhundar osv. Hönsnät är knappt starkt nog till höns, om de verkligen vill ta sig igenom.

Jag skulle omedelbart börja stänga luckan om jag vore du. Själv litar jag inte ens på svetsat putsnät, ej heller björnnät, eftersom mink och liknande lätt tar sig igenom det. Mina djur ska vara instängda i byggnader som är rovdjurstäta (åtminstone så gott det går, kommer råttor in så kommer mink, iller och vessla in) varje natt. Näten är till för att skydda dem dagtid, men ger inte tillräckligt skydd nattetid, är min uppfattning.

hajens

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 sep-12 kl 10:20 »
Hönsnät är inte starkt nog för räv, grävling, lo, mårddjur, tamhundar osv.

var det jag var rädd för, aja, bara att börja stänga luckan på nätterna då.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #16 skrivet: 19 sep-12 kl 21:43 »
Typ 1 mm starkt nät behövs nog för att göra det lite svårare för elakingarna. Har haft rävbesök alldeles utanför mina hägn men klarat mig hitintills de senaste åren. Ett par närboende grannar blev dock av med sina kaniner då något(troligtvis mård) tuggat sig igenom deras "nätburar". Bortsett från nätets kaliber spelar höjden roll samt om det finns möjlighet att ta sig under det eller inte. Men som sagt, ett svetsat nät med minst 1 mm diameter borde öka chanserna för de/det flaxande som lever på insidan av detsamma.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 20 sep-12 kl 15:04 »
Räven tog mina ankor i tisdags och vi hittade honan uppe i skogen utan hals och huvud... varför äter han inte upp den? och vart är min hane? inget spår av honom, inte en dunboll inte nått.. =(

Hur skyddar jag mina (i framtiden) ankor och mina (nu kvarvarande vid liv) Höns från räven och andra hungriga monster?

Hjälp, det gjorde så ont i hjärtat att jag vet inte om jag vågar mej på detta igen... sorgen blev så stor!
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Stålarm

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 sep-12 kl 20:44 »
tråkigt att läsa om allt elände, sjukt mycket räv iår verkar det som.
Vi har extremt mycket runt ikring där vi bor också, dock har vi peppar peppar klarat oss från angrepp hittills.

Vi låter dock våra ankor endast gå fritt dagtid och stänger in dom på kvällen i en ytterhage som har 1,5 m.m svetsat fyrkantsnät runt om med dockat ankhus.

Som bot mot räven tipsar jag förrutom tåligare nät i ytterhagar om fällor och jakt. Jagar man inte själv så prata med markägare/jaktarrendator runt er.
Vi har själva skjutit 3 rävar hittils iår och fler springer det runt här, stora områden som det inte jagas mycket räv på så stammen är rätt stor tycks det....

Besättning av svenska Gul ankor.(genbank)

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser