Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankkläckning  (läst 2885 gånger)

mohsart

• Blekinge
Ankkläckning
« skrivet: 28 jul-12 kl 07:27 »
Status dag 30
Fem ägg
Två dygn efter hålslag i fyra av äggen har en älling pressat upp sitt och fått ut en vinge, en annan har hackat upp en lika stor skåra som behövdes för den nämnda.
Två ägg med hålslag samtidigt med dem har inget mer hänt med, men jag har sett äggen röra sig.
Det femte ägget fick sitt första hålslag idag.
Förutom att jag tycker att det tar tid och undrar om det är normalt så undrar jag över den som pressat upp sitt ägg: det var sex timmar sedan och den har fortfarande inte kommit ut.
Och om nåt är fel, är det nåt jag kan/bör göra?

Edit: Blekingeankor

/Mats
« Senast ändrad: 28 jul-12 kl 07:29 av mohsart »
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ankkläckning
« Svar #1 skrivet: 28 jul-12 kl 08:01 »
Hur hög är luftfuktigheten? Temperaturen? Eftersom de verkar kläckas fel har troligen temperaturen varit låg i kläckaren, vilket gör ällingarna försvagade och kläckningen försenad. Om temperaturen är lite låg, ställ upp den lite, och se till att luftfuktigheten är hög. Öppna inte kläckaren, det sänker luftfuktigheten och de riskerar att torka fast i hinnorna, så att de inte kan ta sig ut.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mohsart

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 28 jul-12 kl 08:12 »
Tack, termometern visar 102 F, luftfuktigheten kan jag inte ställa in på kläckaren (Covatutto 16)
Första ällingen kom just ut, lite vinglig men det är kanske normalt.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 jul-12 kl 08:50 »
Har du mätt temperaturen med en annan termometer? Inte sällan är termometerin i kläckaren fel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mohsart

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 28 jul-12 kl 09:03 »
Nej.
Så kan det vara, den visade på tok för varmt när jag provade den så jag sänkte tempen enligt instruktionerna.
Och nu kan jag inte kolla utan att öppna... Jag skruvade upp den lite iaf...

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 28 jul-12 kl 09:38 »
Ällingen som kommit ut sitter mest och typ skakar eller darrar, den ställer sig upp ibland men trillar eller sätter sig vingligt ned igen.
Navelsträngen (antar jag) är svart och slemmig, med ett vitt parti där den tjockar på sig, eller hur man ska beskriva det...
De ska stanna i kläckaren 24 timmar, har jag läst, men bör jag ta ur den tidigare; jag tänker att om den är sent född så kanske den behöver mat/vatten innan dess?
Och hur gör jag med de ännu okläckta om jag tar ur den? Fukta äggen för att kompensera för öppningen av kläckaren? Eller är det kört för dem nu när det gått så lång tid?

/Mats

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 28 jul-12 kl 09:44 »
Låt den som är kläckt torka helt. Ev kan man ställa in en liten vattenskål/vattenautomat. När du öppnar för att ta ut ällingar, ta bara ut de som är torra och stabila. Spreja med ljummet vatten på de ägg som inte är kläckta när du tar ut ällingar. Öppna helst max 1 gång per dygn.

mohsart

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 28 jul-12 kl 10:21 »
Tack.
Nu kom tvåan ut. Övriga har inte fått bort minsta skalbit än, men äggen rör på sig ibland så de verkar leva...

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 28 jul-12 kl 22:46 »
Trean och fyran ute, en kvar :-)

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 29 jul-12 kl 23:51 »
Och nu har femman tatt sig ut, alla verkar må bra men fyran var jäkligt hängig i början.

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 30 jul-12 kl 02:41 »
Nu har jag kontrollmätt temperaturen och fick 37 C då den inbyggda termometern visade 100 F .

/Mats

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 30 jul-12 kl 09:47 »
Hur gjorde du när du kontrollmätte, och vad använde du för termometer, dvs vilken noggrannhet är det på den termometern?

mohsart

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 30 jul-12 kl 13:05 »
Det var en vanlig "analog" rumstermometer, vet inte exakt hur noggrann den är men mer än nån grad fel bör den inte visa. Jag la den lutad mot ett äggskal med "kulan" nedåt i kläckaren.

/Mats

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 31 jul-12 kl 07:33 »
Det brukar vara två graders felmarginal på dem. Det är alldeles för mycket när man kollar kläckningstemperaturen, 2 grader fel innebär katastrofalt dålig kläckning. Kolla rumstermometern mot en febertermometer, räkna ut hur mycket fel den är, och kolla sedan mot kläckaren.

The Poacher

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 31 jul-12 kl 21:06 »
Använd en vanlig hederlig febertermometer...

mohsart

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 01 aug-12 kl 09:40 »
Den visade 1 grad för kallt, vilket innebär att de 102 F jag hade enligt kläckarens termometer innebar drygt 39 C och över 40 C den sista tiden.

/Mats

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 01 aug-12 kl 09:44 »
Jättekonstigt att kläckningen var sen då. Kanske har temperaturen varit låg i början av kläckningen, och sedan hög i slutet, när du kontrollmätte den?

mohsart

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 01 aug-12 kl 12:58 »
Konstigt ja, när jag startade visade den 100 F, ca 38 C, om nu inte termometern visar olika fel beroende på tex luftfukt men det låter orimligt.
Lite märkligt att temperaturen steg från 100 F i början till 102 F, men det bör vara ovidkommande i det här avseendet.
Det enda jag kan tänka mig är att jag en gång när jag stängde av den och öppnade (som jag gjorde en gång/dygn enligt anvisningarna) glömde av det så att den stod så i ett par timmar istf 10-15 min; detta skedde ungefär halvvägs.

/Mats

Have Autism, Will Travel

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 01 aug-12 kl 21:53 »
Jo, står de kallt några timmar, så kan kläckningen bli sen, men är det inte alltför lång tid, så brukar resultatet bli bra i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser