Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När de kommer...  (läst 962 gånger)

DaisyMalone

• Västergötland
När de kommer...
« skrivet: 10 jun-12 kl 11:26 »
Har fyra Brahmahöns och en tupp, i hönshus, samt hönsgård.
Har ett par hönor som ruvar på ett antal ägg ihop.... Funderar på vad jag gör härnäst.

.Måste jag "isolera" hönan och kycklingar då de kommer, i någon liten inhägnad? Varför i så fall? Eller kan de bo ihop med en gång med alla?
.Vad ger jag dem att äta?
.Dricker de ur vanlig vattenautomat?

Tacksam för era erfarna svar!
Välsignelser/Daisy
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

Annamax

• Övriga världen
SV: När de kommer...
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 12:05 »
Jag har mina hönsmammor och kycklingar kvar med de andra, mammn skyddar dem om någon skulle få för sig något. Jag tycker det är bäst om de fårvara kvar i gruppen, känns som att det är lättare än att isolera dem för att sedan åter igen introducera höns och lycklingar i gruppen.

Vattnet däremot har jag en lite mindre vattenautomat för kycklingar, samt ett litet fodertråg som inte hönsen kommer in i:) Du kan ju ta en plastback och skära ur en bit högst upp och ställa upp och ner över mat och vatten, så bara kycklingarna kommer in i den lilla öppningen:)

Anna

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: När de kommer...
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 12:26 »
En höna här hackade ihjäl sina egna kycklingar så det är allt lite lotteri. Just nu ruvar "mördarhönan", hon är bra på det. Sen får jag försöka va med vid förlossningen, eller ge äggen till de andra två hönorna som ska kläcka runt den 20:e.
Det har skrivits spaltmetrar så använd sökfunktionen!

Här finns en annan tråd i ämnet med en del svar.

[url=http://www.alternativ.nu/index.php?topic=129030.0]
« Senast ändrad: 10 jun-12 kl 12:29 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser