Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första ankkläckning! Behöver hjälp och tips tack! :)  (läst 15315 gånger)

carrrrrooooo

• Södermanland
Hej!
Ja som rubriken säger så ska jag snart (när mina ägg hamnar i brevlådan) kläcka mina första ankägg. Jag har sen tidigare bara kläckt hönsägg och vaktelägg.

Jag har en helautomatisk maskinkläckare med fläkt.

Jag har läst i flera trådar här där andra har kläckt ankägg tillsammans med hönsägg och verkar få ett bra resultat, nu undrar jag om ni då har valt hönsens temperatur och fuktighet eller ankornas temp och fukt? För jag ska nämligen köpa ett gäng hönsägg oxå tänkte jag som jag vill stoppa i kläckaren samtidigt, är detta möjligt?

När har ni slutat att vända ankäggen, alltså på vilket dygn?

Vad har ni haft för temperatur på kläckaren till era ankägg när ni har en maskin med fläkt?, kan 37,5 bli bra?

Och vad har ni haft för fuktighet till era ankägg, ruvningen och vid kläckningen?

Ursäkta för många frågor, men tänkte höra lite med er och era personliga åsikter angående vad ni har lyckats bäst med än att bara stirra sig blind på fakta sidor.

jag ska kläcka fram Pekingankor. Och är även intresserad att putta in ett gäng orpingtonhönsägg.

Hoppas att jag nu får många bra svar som kan hjälp mig med min kläckning :)

Gärna övriga tips är även dom av intresse!

;D :D
Ha en underbar dag! :)
// Carro

carrrrrooooo

• Södermanland
SV: Min första ankkläckning! Behöver hjälp och tips tack! :)
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 09:11 »
Ingen?  :-\
// Carro

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 10:34 »
Okey, tack för tipset jag får tänka på det till nästa gång :) Jag får vänta och se om det är någon mer som svarar. får nämligen hem mina ankägg nästa vecka.. Så hoppas att någon kan hjälpa mig innan dess :D
// Carro

GöranC

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 16:35 »
Vet inte om det här är rätt sätt men så gjorde vi...

Ank- och höns-äggen placerades i kläckaren samma dag med temp och fuktighet för kycklingar.
När kycklingarna kläckts färdigt så ökade vi luftfuktigheten men behöll samma temeratur.

Vi stoppade den automatiska vändningen dag 18 och gick då över till manuell vändning av ankäggen, två ggr/dag.
När kycklingarna var framme så startade vi den automatiska vändningen igen.
Ällingarna började picka hål på skalet samma dag som vi hade tänkt stänga av den automatiska vändningen, så det blev till och med under kläckningen som vi stängde av.

Vi fick 6 av 9 kycklingar och 8 av 8 ällingar.

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 17:42 »
Tack för ett mycket bra svar! :) Det var precis så jag hade tänkt att göra efter mycket sökande på nätet i väntan på att jag skulle få något svar på mitt inlägg... Då kör jag på det sättet och testar med det :)

Vad hade du för temp och fukt?? Jag hade tänkt att ha 37,7 i temp och 45 % fukt under ruvningen och när kycklingarna ska kläckas hade jag tänkt att öka fukten till 65 % och ev sänka temp till 37 grader.. sen när ällingarna ska kläckas att då höja till 70 % fukt och ha samma temp (37) vad tror du om det??
// Carro

Martin-77

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-12 kl 18:28 »
Sitter med samma grubblerier med den skillnaden att det är Mignon och Hedemoraägg...

Lösningen som jag klurade ut var att jag börjar med Mingnonäggen och lägger i Hedemoraäggen 7 dar senare, vilket borde innebära ungefärligt samtidig kläckning... Detta skulle lösa problemet med att de inte skall vändas de sista dagarna. Verkar som att 37,5 grader och 45% luftfuktighet i början och 37 grader och 65 % fukt som avslutning borde fungera för både höns och ankor.
Finns säkert många vägar om än målet är det samma.........
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
« Svar #6 skrivet: 10 jun-12 kl 22:32 »
Tack för ett mycket bra svar! :) Det var precis så jag hade tänkt att göra efter mycket sökande på nätet i väntan på att jag skulle få något svar på mitt inlägg... Då kör jag på det sättet och testar med det :)

Vad hade du för temp och fukt?? Jag hade tänkt att ha 37,7 i temp och 45 % fukt under ruvningen och när kycklingarna ska kläckas hade jag tänkt att öka fukten till 65 % och ev sänka temp till 37 grader.. sen när ällingarna ska kläckas att då höja till 70 % fukt och ha samma temp (37) vad tror du om det??

Hejsan. Jag svarar på detta åt min man som var göran som svarade först :) Vi labbade aldrig med tempen. Den fick vara densamma hela tiden ca 37,5-37,7 ungefär. Kycklingarna torkade i kläckaren nån/några tim o sen togs dom ut o sattes i bur med värmelampa (ca 37 grader under den vid burgolvet) Sen när alla kycklingar var ute, så höjde vi luftfuktigheten genom att lägga in blöt handduk under äggtråget till ca 70-80%( vi fuktade handduken i varmvatten för att inte dra ner tempen. Vi sprayade även äggen med ljummet vatten ett par ggr om dan. 70-78% luftfuktighet hade vi tills ällingarna kläcktes. Så strunta i temperaturen, men öka luftfuktigheten när du tagit ut kycklingarna.

Vi fick hjälpa både kycklingar o hälften av alla ällingar ur äggen. Men var försiktig. Om du bryter loss en liten bit ägg o det kommer lite blod, avbryt direkt. Det räcker om det blir lite lite rött, avbryt. Dom kan förblöda. Men om det tar mer än ett dygn så tycker jag att man kan hjälpa till. De sista ällingarna tog 2 dygn innan dom var ute o dom hade aldrig klarat sig utan min hjälp. En del tycker inte man ska pilla o hjälpa till, men om jag inte gjort det hade vi inte fått 6 av9 kycklingar o 8 av 8 ällingar. Men man måste vara extremt försiktigt just för att dom lätt förblöder annars. och man får inte göra det för tidigt.

Du får ha lite is i magen o se om dom klarar sig själva. Men jag har förstått av andra att vi hade väldigt hög levandefödsel. Men jag kan säga som så att minst 2 kycklingar o 4 ankungar hade varit döda utan min hjälp..För jag tror inte dom klarat sig ut själva. Sista ankungen hade inte lyckats göra mer än ett hål på nästan två dygn. Men när jag började bryta loss äggskal efter ett dygn så kom det blod, så därför tog det ytterligare ett dygn för jag tog det varligt. Grejen är att hinnan torkar o blir jättehård så därför blir det ännu svårare för dom att ta sig ut. Men alla våra "babysar" mår jättefint idag och har vuxit till sig rejält :) Hoppas det går bra för dig!

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 16:03 »
#6 Nu gjorde du det svårt för mig  ;) Hmm ditt tips lät ju smidigt oxå att man får alla kläckta under samma dag.. Hmm undra vad som är bäst?, att lägga i samtidigt eller få dom kläckta samtidigt?
Jag har en helautomatisk maskin som t.om pumpar in vatten själv när det behövs mer fukt, jag kommer inte hålla på och spraya äggen.
Men åhh vad svårt det blev, men jag tror jag lägger in alla samtidigt så kan jag höja ytterligare på fukten på slutet när det bara är ankägg kvar så att inte kycklingarna drunknar, och så att ankorna kan ta sig ut smidigt. Tack för ditt svar :)

#7 tack för ditt svar igen :)
// Carro

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
« Svar #8 skrivet: 11 jun-12 kl 17:53 »
#6 Nu gjorde du det svårt för mig  ;) Hmm ditt tips lät ju smidigt oxå att man får alla kläckta under samma dag.. Hmm undra vad som är bäst?, att lägga i samtidigt eller få dom kläckta samtidigt?
Jag har en helautomatisk maskin som t.om pumpar in vatten själv när det behövs mer fukt, jag kommer inte hålla på och spraya äggen.
Men åhh vad svårt det blev, men jag tror jag lägger in alla samtidigt så kan jag höja ytterligare på fukten på slutet när det bara är ankägg kvar så att inte kycklingarna drunknar, och så att ankorna kan ta sig ut smidigt. Tack för ditt svar :)

#7 tack för ditt svar igen :)

Det är så vi kommer göra i fortsättningen. Det är en test nu med de 3 ankäggen vi har inne ihop med hönsen. För vi tänkte inte riktigt på det där med fukten i slutet...nu kommer vi ju inte kunna höja till ultimat fukt för ankungarna eftersom vi då riskterar dränka hönsen. Så det är ju en chansning. o allra enklast att lägga in alla samtidigt faktiskt o få ankungarna 1 v senare. Bra med helautomatisk maskin, då kan du ju bara luta dit tillbaka o njuta skådespelet när dom kläcks helt enkelt :)

Martin-77

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-12 kl 19:25 »
Jo, får väl se hur det går...

Börjat nedräkningen :D
Samlar kraft...........

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 15 jun-12 kl 17:22 »
Jag har oxå börjat nedräkningen nu :) Dag 3 idag.

Jag har 45 % fukt och 37.5 grader varmt. Får se om det blir något, hade lite problem med kläckaren dom första 2 dagarna då fukten pendlade väldigt mycket mellan 39 %- 50 % Så jag hoppas att dom inte hann ta skada av det :) Men nu är det åtgärdat det vara bara en slang som det var fel på. Nu pendlar den bara mellan 44-46 % Så nu är jag nöjd! :) Dag 18 kommer jag höja fukten till 65 %.

Men jag har inte klurat ut hur jag ska göra med vändningen av ankäggen dom sista dagarna, för jag vill inte hålla på och öppna kläckaren så att tempen rasar där inne. så ifrån dag 18 tills att ankorna kläcks kan man låta ankäggen ligga stilla? Eller tar dom skada av det?

Hur många dagar ska egentligen ankägg vändas innan man ska låta dom vara? eller ska jag ha vändningen på när kycklingarna kläcks?

Jag har en kläckare som vänder jätte lite åt gången flera gånger i timmen, så det kanske är bättre att göra så? fast då måste jag ifs ha mellanväggarna i satta så att inte äggen går sönder, så då kanske dom små kycklingarna kan ta skada av det?

Nu blev det många frågor igen  :-\

// Carro

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-12 kl 21:28 »
Min särbo bad mig kläcka ankägg åt honom och jag kan ingenting om ankor. Hur länge ska de ruvas? När kan man se spindlar i äggen?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Martin-77

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 22 jun-12 kl 14:43 »
Kan inte så mycket om spindlar;) men ruvningstid för ankor sägs vara 28 dar, med undantaget Myskankor som har ca 32 dar om jag minns rätt...
Samlar kraft...........

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 22 jun-12 kl 15:16 »
Tack! Nu lyste jag äggen igår då de ruvats en vecka och då såg jag stora "spindlar" i en del av äggen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Martin-77

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 24 jun-12 kl 19:46 »
Skall nog ta och lysa mina ägg jag oxå. En vecka har de legat ikläckaren nu så är väl dags?

Se om jag oxå har lite "spindlar"  ;)
Samlar kraft...........

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 25 jun-12 kl 10:56 »
Mina lever oxå :)

Men nu undrar jag hur ni hade gjort, jag har ju hönsägg tillsammans med ankorna och enligt hönsäggen ska jag sluta att vända den 30 Juni alltså på lördag kväll, men klarar ankäggen att ligga stilla ett par dagar extra?
// Carro

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 25 jun-12 kl 11:10 »
Så länge det inte är hålslag i äggen så går det bra att öppna snabbt och vända de äggen som har senare kläckning.

Det är bäst att ha en maskin för ruvning och en annan för de sista 3 dagarna så kan man lägga i ägg kontinuerligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 25 jun-12 kl 19:10 »
Nu ska jag väl till att svära i kykan men jag ska ändå berätta att jag inte kunnat hålla mig från att öppna min kläckare och titta efter även efter hålslag. Jag har en sprayflaska vid kläckaren och sprayar några duschar när jag stänger igen.

Jag VET att man inte BÖR göra så men jag har ju varit så förtvivlat nyfiken. Jag har en Covatutto 54 som saknar hygrometer så jag har alltså varit lyckligt ovetande om fukthalten utan bara hällt lite vatten på botten av kläckaren när det är dags att höja fukthalten.

På det här sättet (med klåfingriga korta stunder då jag öppnat) har jag kläckt fram två ankkullar med sammanlagt 27 ällingar. Ingen har dött eller haft svårigheter i samband med kläckningen. Jag menar inte att uppmana till klåfingrighet utan bara säga att det är inte så förbenat känsligt om man skulle behöva (eller vilja) öppna. Jag har visserligen bara haft kläckaren några månader och bara gjort 3 kläckningar i den men min (mycket begränsade) erfarenhet är att ägg, och kycklingarna i dem, inte är så känsliga. Därmed inte sagt att man inte ska försöka få optimala förhållanden när man kan.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 10 jul-12 kl 17:21 »
Nu ska det kläckas inom ett par dagar. Undrar hur jag ska sköta om ankungarna de första dagarna?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 10 jul-12 kl 19:12 »
Ungefär som med kycklingar. Värmelamp/värmetak, vatten de inte kan bli blöta av (ja, man ska skydda ällingar som inte har mamma från väta de första veckorna, dunet är inte vattentätt) och startfoder.

De slabbar med vattnet redan från början, så man får rengöra ofta om det inte ska bli ohälsosam bakterietillväxt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser