Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mala hushållsavfall  (läst 4169 gånger)

bajo0200

• Ångermanland
Mala hushållsavfall
« skrivet: 04 jun-12 kl 09:08 »
Jag har för det mesta en full hink med köksavfall i diskbänksskåpet. Jag blandar aldrig i animaliskt avfall, utan avfallet är oftast potatisskall äggskal, kaffesump fruktskal mm. Det finns avfallskvarnar där avfallet spolas ut i avloppet, men det vill jag inte utan vill själv ta hand om det malda avfallet. Jag funderar på en kompostkvarn, men där finns funderingar om det går att mala skal från frukt och grönsaker, då det mesta talas om att mala grenar från träd och buskar. Finns det någon av er som malar ert hushållsavfall och då med vad?

Tacksam för råd och tips om lämplig kvarn för ändamålet

bajo0200@hotmail.com

kurt

SV: Mala hushållsavfall
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 11:53 »
Söker du på nätet, så verkar det vara en hel del som kör hushållsavfall genom kompostkvarn. Nackdelen kan ju kanske vara att det blir mera kompakt, så man måste rör om bättre i komposten.

bajo0200

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 14:29 »
Det finns kompostkvarnar med kniv och andra har en malningsfunktion, och jag vet inte vilket som är att föredra.

Tacksam för svar

bajo0200

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 20:12 »
Hej!

Jag har bestämt för mig att de kvarnar som används för att mala till avlopp är av knivmodell. Utan att ha testat tänker jag mig att en knivmodell kan skära sönder även mjukare saker till små bitar medan en krossare inte kommer att klara sådant som är segt eller trådigt.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Aqualize

« Svar #4 skrivet: 05 jun-12 kl 00:13 »
Jag har inte sett hur en knivmodell fungerar men vad jag hört ska det väl kunna fungera till det. De med valsar, t.ex. Stiga Bio Quiet är inte alls lämpliga för hushållsavfall. Det är för grenar, gärna torra, som matas in av sig själv när man väl tryckt ner dem i maskinen.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 jun-12 kl 10:09 »
Ska du lägga det malda i komposten så kan du väl mala det tillsammans med annat, typ grova ogräs, kvistar och diverse ris så borde ju matresterna ochså följa med och blandningen borde passa bra i komposten.

Att köra bara matrester i kompostkvarnen låter som en kladdig historia!  :P

dilog

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 10:16 »
Funkar kanon om man blandar ut det som ovan nämnde. Bara att gräva ner det i rabatten direkt sen

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser