Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smakkombinationer med hög märklighet  (läst 31083 gånger)

evamarta

• Skåne
SV: Smakkombinationer med hög märklighet
« Svar #100 skrivet: 27 maj-12 kl 09:27 »

Och den här då!

Vaniljglass med salta jordnötter och kola-sås.

Det här var bästa receptboken, ju!  :D
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 09:35 av evamarta »
evamarta@live.se
0767-933525

Misse

• nr 9424
« Svar #101 skrivet: 27 maj-12 kl 09:32 »
När man går till en typ korvtjorre och tar en mjukglass med jordgubbssylt i så är det märkligt gott ned Gurkmajonäs i, men bara om den är av väldigt bra kvalitet.
En av de mest positivt överraskande smak-kombinationer som jag har varit med om, väntade mig att det skulle vara lite äckligt.  Pröva!!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #102 skrivet: 27 maj-12 kl 09:52 »
Frukt och salt, kanske kombinationen är till för att täcka saltbehovet i varma länder.

Vi har hos iranska vänner fått en måltidsdryck bestående av vattenutspädd saltad youghurt.

Ulric skrev om plejskavicka. Jag har nu funderat på vad det kan vara, men kommer inte till något troligt. ?

Vid ett sommararbete 1969, så blev vi unga pojkar informerade av en arbetskamrat, enherre i 60-årsåldern, dels om kvinnor från det lätta gardet, dels om sprit. Jag minns en passus och jag citerar:

"Mycket har jag druckit och mycket har jag smakat, men det värsta är Ödåkra akvavit blandat med sur mjölk"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 27 maj-12 kl 10:28 »
Ulric skrev om plejskavicka. Jag har nu funderat på vad det kan vara, men kommer inte till något troligt. ?

Juggepannbiff som brukar serveras med rösti.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #104 skrivet: 27 maj-12 kl 10:37 »
Riktigt äckligt är kombon purjo, rödbeta, vitpeppar och lite vinäger. Det går inte att föreställa sig graden av vidrighet, blir helt fel i hela en själv.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #105 skrivet: 27 maj-12 kl 11:34 »
Vinägerchips urk!
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 27 maj-12 kl 11:42 »
Ur "Bokhandlaren som slutade bada" Fritiof Nilsson Piraten (1937) En av hans tjusiga formuleringar.

Aha, har inte läst den, bara sett filmen som blev.

När de lägger räksalladssmörj på korv med bröd. Blir bara kvalmigt.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 27 maj-12 kl 11:48 »
Vinägerchips urk!

NEEEEEJ!!!! Det är ju jättegott!!!!

Favoritkombokryddning av kött är vitlök, färsk ingefära och massor av soja. Fast det är ju en klassiker...

Broberg

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 27 maj-12 kl 11:51 »
Där sa du något. Vitlök saboterar ju precis allt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #109 skrivet: 27 maj-12 kl 13:22 »
Vi har hos iranska vänner fått en måltidsdryck bestående av vattenutspädd saltad youghurt.
"Mycket har jag druckit och mycket har jag smakat, men det värsta är Ödåkra akvavit blandat med sur mjölk"
Yoghurten med salt och vatten har haft pressad vilök i sig när jag fått den.
Okryddat brännvin ska det va till filen(sur mjölk)!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #110 skrivet: 27 maj-12 kl 15:15 »
En gång i tiden när jag åt mjölkprodukter hade jag som vana att lämna filpaketet framme. Ibland med en droppe från förra filpaketet ihälld. Då och då blev filen rutten och smakade vidrigt men två gånger av tre hände något annat (nån form av syrning?) som gjorde att filen blev surare och stabbigare än vanlig fil och smaken var - i mitt tycke - fantastisk. Så, för att inte bryta mot trådrubriken allt för mycket: Skämd filmjölk i vanlig filmjölk + tid = gott!

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #111 skrivet: 27 maj-12 kl 15:23 »
cola med en kula vaniljglass i tycker många ser äckligt ut och låter äckligt. åt/drack jag för första gången i bulgarien, smakar faktiskt gott på sommaren, när det är riktigt varmt. något för de som älskar cola vanilj (jag t ex).  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #112 skrivet: 27 maj-12 kl 16:18 »
När jag en gång i tiden åkte tåg i Pakistan, blev jag bjuden på skivat päron med peppar, av en gammal dam. Det var lite svårt att få skivorna i sig, utan att verka oartig  :P

En god kombo - stuvad svamp med salta jordnötter i! Supergott till tex pasta  :)
Landsflykting i storstan...

LimJans

• Dalarna
« Svar #113 skrivet: 27 maj-12 kl 21:06 »
När jag en gång i tiden åkte tåg i Pakistan, blev jag bjuden på skivat päron med peppar, av en gammal dam. Det var lite svårt att få skivorna i sig, utan att verka oartig  :P

En god kombo - stuvad svamp med salta jordnötter i! Supergott till tex pasta  :)

Jag brukar steka tunna päronskivor i smör och krydda med lite grovmalen svartpeppar och flytande honung på. Vaniljglass är gott till :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 27 maj-12 kl 21:28 »
Räkost på korv med bröd :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #115 skrivet: 27 maj-12 kl 23:51 »
När jag var liten åt jag alltid kaviar på mackan. Kaviar var likt smör, det skulle alltid vara på. Så en smörgås kunde se ut såhär:
Smör, kaviar och ost.. Eller Smör, kaviar och skinka.. eller smör, kaviar och salami. Ja ni förstår. Blev väl en hel del olika smakkombinationer, men som jag minns det var det gott. :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

hajens

• Skåne
« Svar #116 skrivet: 28 maj-12 kl 10:21 »
cola med en kula vaniljglass i tycker många ser äckligt ut och låter äckligt. åt/drack jag för första gången i bulgarien, smakar faktiskt gott på sommaren, när det är riktigt varmt. något för de som älskar cola vanilj (jag t ex).  ;D

en klassisk "Cola Float".

själv har jag druckit sprizzer genom snorkeln på en fullpackad lokalbuss i grekland, (ja, jag hade cyklopet på också)
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

evamarta

• Skåne
« Svar #117 skrivet: 28 maj-12 kl 11:14 »

själv har jag druckit sprizzer genom snorkeln på en fullpackad lokalbuss i grekland, (ja, jag hade cyklopet på också)

I am sorry but I am swedish.  ::)

evamarta@live.se
0767-933525

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #118 skrivet: 28 maj-12 kl 11:41 »
Inget att sörja över!  Tvärtom!  Fram för inlagd sill, surströmming, fil med ingefära, kaffeost ...  Sånt som ytlänningar inte förstår!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

markusahelge

• Västergötland
« Svar #119 skrivet: 28 maj-12 kl 11:49 »
Smakkombinationer med hög märklighet! Ja, i vissa fall är det ju bara för andra som det kan te sig märkligt! Jag är uppfödd på blodpudding med hemmagjord jordgubbsylt... Inget märkligt med det, eller hur?

Till jul åt min farfar alltid risgrynsgröt med julmust till, istället för mjölk! Det tyckte jag var lite märkligt, och imponerande, när jag var liten. Nu gör jag likadant själv varje jul och skänker en varm tanke till hans minne...  :)
Aspirerande månskensbonde på 55 ha skogsmark i sjuhärads utkant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser