Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att hitta batterier och sopor på sin mark  (läst 6769 gånger)

jsax

• Gäst
Att hitta batterier och sopor på sin mark
« skrivet: 21 maj-12 kl 10:06 »
Jag har nyligen köpt en fastighet och kommer flytta dit om ca en månad. I helgen tittade jag lite i en av flera gamla sophögar runt gården och hitta snabbt ett gäng rostande batterier, 20-30 år gamla.

Är det någon som vet vad detta innebär? Hur farligt är det med tanke på tungmetaller, och vems ansvar är det att rensa upp?

Jag har hittat detsamma på vårt gamla sommarställe så det kan inte var särsklit ovanligt.

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: Att hitta batterier och sopor på sin mark
« Svar #1 skrivet: 21 maj-12 kl 10:21 »
Hej! Tyvär var det ju så förr att man grävde ner "skiten" så var den borta.   Själv går jag här och plockar glas i massor över hela tomten  >:(
särkilt nu på våren, då kryper det upp ur marken både här och där.... inte kul när man har både barn och djur.
Vet inte hur du ska gå till väga med baterier dock... kontakta miljö ansvarig i din kommun kanske :-\

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 maj-12 kl 10:45 »
Tidigare ägaren till mitt ställe verkar ha drivit svart bilverkstad. Bland löven strax bakom stugan hittade jag bland annat flera dussin gamla rostiga oljefilter, enligt ännu läsbara artikelnummer till volvo B18 och liknande årsmodeller. Vart han gjorde av spilloljan vill jag helst inte veta. Det finns även en massa gamla glasflaskor och liknande i nästan varenda skreva uppe i berget. Jag städar efter hand, men det är ofta småbitar så en del får försvinna ner i myllan. Glas är ju trots allt inte giftigt i alla fall.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 22:44 »
Jag har nyligen köpt en fastighet och kommer flytta dit om ca en månad. I helgen tittade jag lite i en av flera gamla sophögar runt gården och hitta snabbt ett gäng rostande batterier, 20-30 år gamla.

Är det någon som vet vad detta innebär? Hur farligt är det med tanke på tungmetaller, och vems ansvar är det att rensa upp?

Jag har hittat detsamma på vårt gamla sommarställe så det kan inte var särsklit ovanligt.

Vad är det för slags batterier? Bilbatterier? Vanliga små runda torrbatterier? Någon annan sort?

Vanliga gamla torrbatterier är inte särskilt miljöfarliga, men däremot ska man passa sig för alkaliska batterier tillverkade före ca 1990, de kan innehålla stora mängder tungmetaller. Å andra sidan var alkaliska batterier på den tiden så dyra att de var ganska sällsynta bland "vanligt folk".
De otrevligaste sorterna är väl dels laddbara småbatterier av äldre typ (nickel-kadmium, Ni-Cd) och dels kvicksilverbatterier (vissa knappcellsbatterier som användes i hörapparater, klockor mm förr i tiden).
Bilbatterier och andra blyackumulatorer kan ju sprida svavelsyra och blysalter omkring sig, men har de legat i många år kan man nog räkna med att det som har kommit ut ur dem är väl urlakat och inte längre så farligt.

På min tomt har det funnits åtminstone två privata sophögar, och förra ägaren hade ytterligare några stycken en bit in i skogen. Jag har inte hittat några direkt otrevliga saker, men mycket glas- och porslinskross, bildäck, plåtburkar mm.

Spillolja bryts till större delen ned av jordbakterier på några år (gissa varför det är så frodig växtlighet bakom gamla bilverkstäder?). Men det farliga med den är att spillolja som har använts i äldre bilmotorer kan innehålla tungmetaller, detta för att glidlagren förr i tiden tillverkades av blyhaltiga legeringar och partiklar som nöts bort från lagren finns i spillolja och oljefilter. På den tiden bensinen var blyad kom nog en del av det blyet ner i smörjoljan också.
Under 70- och 80-talen försvann dock de blyhaltiga lagermetallerna och ersattes av legeringar baserade på aluminium. En del tennbronser kan också förekomma.
En del växellådsoljor är otrevliga pga svavelhaltiga tillsatser, men det brukar kännas tydligt på lukten, även många år efteråt, om någon har hällt ut sådana oljor.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-12 kl 23:03 »
När snön smälte efter vinter spolade smältvattnet bort en del jord och grus och jag insåg att jag var ägaren till gamla bilbatteri, bikupor, kylskåp och en smutsig heltäckningsmatta. Husets gamla ägare är död så jag brukar plocka upp den skit som jag hittar. Jag hittade en nedgrävd plog förra veckan som jag körde till tippen
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 07:19 »
Ja du, jsax, så där ser det ut överallt. I princip utan undantag. Har du ont av det får du röja upp själv. Är det mycket kanske det går att sälja endel som skrot?
Vad gäller batterier ska du främst passa dig för uppladdningsbara batterier som tidigare nämnts, gamla engångsbatterier brukar inte vara så värst farliga, men lämna in dem till återvinningscentralen ändå.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

jsax

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 14:07 »
Vad är det för slags batterier? Bilbatterier? Vanliga små runda torrbatterier? Någon annan sort?
Tack för utförligt svar. De jag hittat är cylindriska mindre batterier, men jag kan inte säga vilken typ - dom är så nedbrutna. Jag antar att jag får gräva upp hela tippen i alla fall och undersöka de jag hittar.

Jag ringde till en miljöförvaltning (inte min egen) och frågade, och dom sa att det inte var farligt om det inte var väldiga mängder, samt att det inte fanns några speciella regler om vad som skulle bli av tippen. Min oro var väl egentligen att jag aldrig får ha får runt den eller att jag genast måste betala för sanering. Så var alltså inte fallet.

På den ljusa sidan har min bättre hälft funnit flera vackra gamla glasflaskor i blå och gröna nyanser.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 feb-13 kl 17:01 »
Du som markägare har även köpt miljöproblemet.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 mar-13 kl 07:52 »
Ibland får man en massa på köpet, och en del är ju svårt att se.

Jag har också hittat en liten soptipp på min tomt som mest består av kattsand, vilket tydligen är toppen enligt brännässlorna.

Då jag köpte huset när det låg snö så var det lite svårt att gå en promenad och kolla läget. En gammal husvagn såg jag till att den förre ägaren skulle ta bort snarast men i en snödriva på tomten hittade jag några gamla motorer till jordfräsar och annat skrot men dessa gick enkelt att bli av med när väl snön försvunnit.

Köper man i befintligt skick så får man vara beredd på överraskningar, positiva som negativa.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 01 mar-13 kl 17:46 »
Vasa81: "Du som markägare har även köpt miljöproblemet."

Är du säker? Låter väldigt märkligt då man inte har möjlighet att gräva i backen innan man köper ett ställe.

Säger inte att TS ska häva köpet eller åtala säljaren/dödsboet men tycker att man borde ha rätt att få ersättning eller kunna häva köpet om man hittar en miljöfarlig tipp som kostar multum att sanera.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 mar-13 kl 18:12 »
Finns inte en tidigare ägare att stämma för den då kända miljöskadan, men inte informerade miljöskadan. Måste man hitta när det senast var känt. Dessa ägarare har ofta dött/konkurs.

Oftast innebär miljöskadan inget problem. Dock föreligger det spridnings risk till grundvatten/grannar, är man som vetande ägare ansvarig, och vid misstanke om spridningsrisk skyldig att sanera.

Det finns statliga stöd att söka, för sanering, men dessa är endast för extrem fallen.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 02 mar-13 kl 18:32 »
Vasa81: "Du som markägare har även köpt miljöproblemet."
Är du säker? Låter väldigt märkligt då man inte har möjlighet att gräva i backen innan man köper ett ställe.
Säger inte att TS ska häva köpet eller åtala säljaren/dödsboet men tycker att man borde ha rätt att få ersättning eller kunna häva köpet om man hittar en miljöfarlig tipp som kostar multum att sanera.
Amen snälla? Ditt nick tyder på att du bor på landet, och då vill jag tipsa dig om att du framåt vårkanten när snön är borta går runt kring din egen gård samt även grannarnas och inspekterar. Kan lova att på i princip alla ställen där det bott folk finns en eller flera små privata sophögar, ofta bakom någon avskild bod eller på/i ett stenröse. Då finge du möe att göra om du skulle råda alla dessa gårdsägare att stämma tidigare boende, samt härja om ersättning och sanering ;D .
En gammal skräphög som sakta rostar bort är ingenting att bli varken förvånad eller upprörd över. Är skräpet till besvär för exempelvis betesdjur och om det finns mycket trasigt glas kan en ju köra grejerna till återvinningscentralen.

Det en absolut ska undersöka före ett markköp är att det inte finns något verkligt förorenat område på marken. Länsstyrelserna har inventerat alla gamla industritomter, sågverk, bensinmackar och andra giftkällor, och de har hittat ungefär 80 000 allvarligt förorenade områden i landet. Dessa ska en se upp för att köpa, men alla sådana uppgifter är offentliga, och det är bara att fråga sin länsstyrelse om ens tilltänkta mark finns med som inventeringsobjekt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 02 mar-13 kl 18:38 »
Att inte hitta batterier och sopor på sin mark skulle vara sensationellt.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-13 kl 19:04 »
Amen snälla? Ditt nick tyder på att du bor på landet, och då vill jag tipsa dig om att du framåt vårkanten när snön är borta går runt kring din egen gård samt även grannarnas och inspekterar. Kan lova att på i princip alla ställen där det bott folk finns en eller flera små privata sophögar, ofta bakom någon avskild bod eller på/i ett stenröse. Då finge du möe att göra om du skulle råda alla dessa gårdsägare att stämma tidigare boende, samt härja om ersättning och sanering ;D .
En gammal skräphög som sakta rostar bort är ingenting att bli varken förvånad eller upprörd över. Är skräpet till besvär för exempelvis betesdjur och om det finns mycket trasigt glas kan en ju köra grejerna till återvinningscentralen.

Det en absolut ska undersöka före ett markköp är att det inte finns något verkligt förorenat område på marken. Länsstyrelserna har inventerat alla gamla industritomter, sågverk, bensinmackar och andra giftkällor, och de har hittat ungefär 80 000 allvarligt förorenade områden i landet. Dessa ska en se upp för att köpa, men alla sådana uppgifter är offentliga, och det är bara att fråga sin länsstyrelse om ens tilltänkta mark finns med som inventeringsobjekt.

Japp de flesta fastigheter finns det nergrävda sop högar på. Farligt, näää.

Sedan finns det extrema fall där man upptäcker riktigt otrevliga gräjer. Nergrävda gräjer som börjar läcka.

Värkligheten är en sak, juridiken en annan. :-)

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 mar-13 kl 20:47 »
Att inte hitta batterier och sopor på sin mark skulle vara sensationellt.
Nästan lite oroväckande.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 02 mar-13 kl 20:49 »
Instämmer.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 02 mar-13 kl 21:23 »
När jag flyttade till stället där jag bor hade jag ett personbilssläp som var 4,10 x 2,30. Jag tror, utan överdrift, att jag kört 20+ vändor (högt lastat) till tippen  med sådant jag plockat på markerna härikring. Gamla däck, bilbatterier, tomfat, en kökkenmödding som jag fick ta hjälp av en grävare för att få bort, järnrör, bilinredningar, maskindelar, en gammal hydrofor, ett par pumpar och en elmotor modell större. Allt detta var sånt jag hittade utomhus... Ska nog inte gå in på allt jag kört bort från ladan...

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 02 mar-13 kl 22:33 »
Jisses.

Jag har inga moderna fynd, däremot litet annat. Vid ett av mina ställen (ligger vid trädgränsen, men klassad skog) så har jag också hittat litet smått och gott i snåren. En släde från tidiga 1700-talet, en annan släde från 1800-talet, karolinerknappar, dinosauriesvansar och skellettet av ett stort kattdjur som Nordiska Riksmuseet inte kunde identifiera. Sen så finns där två stora gropar, ena delvis övertäckt av rötter, som visade sig vara medeltida fångstgropar. Längst nere på bottnen var det en som gjorde utgrävningar som hittade en hel massa småföremål från förr.

Precis utanför tomtgränsen däremot, var det någon som behagade skrota en gammal traktor. Den stod där bra många år.  :-[  Då var det tur att man hade utedass, för slamtömmarnas slang räckte inte runt traktorn och in till brunnen  >:D

MvH
Christina G

Sågaren

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 02 mar-13 kl 22:41 »
är det inte för mycket källsortera och lämna på återvinningsstation det gjorde jag exakt som sades tidigare i tråden så har inte vi människor varit särskilt miljömedvetna förr, man grävde ner skräpet eller kastade det under lador och hus som man alltid gjort. och tänkte inte på att nya material krävde nya metoder.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 03 mar-13 kl 11:33 »
Sant. Har själv aldrig kastat nåt modernt på "tippen" här som andra använder till sånt som naturen inte kan ta om hand lika lätt som gamla träredskap eller uttjänta läderkängor exempelvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser