Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kanin  (läst 4571 gånger)

tito88

• Småland
Sjuk kanin
« skrivet: 17 maj-12 kl 08:44 »
Hejsan,

jag hoppas att ni kan hjälpa mig? Jag har köpt en ung kanin och pga foderbyte har det fått ett tjock mage. Vi har haft det hos några andra men ingen kunde säga vad det är eller framförallt vad man kan göra att hjälpa dom. De kaninerna dog ju till slut. Har ni någon ide?

Vore jätte tacksam för ett svar.

hälsning Tina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Sjuk kanin
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 09:31 »
Enbart hö och vatten!

Bajsar han något?
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 09:31 »
Enbart hö och vatten!

Bajsar han något?
//Lina

tito88

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 10:29 »
Tack för svaret. Han bajsar ju, men han har nästan slutad äter och dricka. Får ge vatten med en spruta flera gånger om dagen. Han kommer iaf att dö närmaste dagar om jag inte hitta något som hjälper.

sisel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 13:01 »
Massera magen medsols och, om du har möjlighet att få tag på Critical Care, ge honom det uppblandat med vatten (med spruta direkt i munnen).

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 13:11 »
Oavsett det är en matkanin eller kelkanin ska den inte behöva självdö. Har du dessutom haft samma problem med andra kaniner och vet att det slutar med döden, varför tar du inte bort kaninen direkt då ? Du måste ju inse att den lider ?  Är det en kelkanin, ta den till veterinär NU. Matkaniner antar jag att man slaktar själv. Vilket som, att" laborera" med olika huskurer som uppenbarligen inte fungerar, resulterar i att du orsakar djuret onödigt lidande.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 15:35 »
Förstoppning går att bota med rätt vård.

Men om flera hade dött? Kan det vara mögligt hö?
//Lina

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 18:13 »
Kan ju va dåligt hö. För mkt pellets oxå!
Vad är det för ras hur, hur gammal, hur mkt pellets har den fått?
sen finns det ju många andra orsaker, vill du veta exakt är det bara att skicka in till sva eller om du vet någon slaktare typ som kan gå in å kika.
Svullen mage tyder ju på att tarmarna e uppblåsta(gaser) pga tarmstörning, förstoppning.
Ge vatten i mindre mängder ofta å massera magen försiktigt. Se till så kaninen rör på sig. Fodra med bara garanterat bra hö, ingen pellets.

När jag köper in nya djur ger jag bara hö dom första dagarna just för att tarmen ska hålla så bra balans det går i samand med stressen som kommer vid flytt.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Marielle

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 20:10 »
Tack för svaret. Han bajsar ju, men han har nästan slutad äter och dricka. Får ge vatten med en spruta flera gånger om dagen. Han kommer iaf att dö närmaste dagar om jag inte hitta något som hjälper.

Förstoppning går att bota med rätt vård.

Men om flera hade dött? Kan det vara mögligt hö?

Ts skriver att " han kommer iaf att dö de närmaste dagarna". Jag tolkar det som att kaninen är riktigt illa däran, speciellt som det hänt förut, med andra kaniner. Klart att förstoppning går att bota, om det nu helt säkert är det, men uppenbarligen mår kaninen riktigt dåligt och behöver vård omgående. Alla är vi olika, men jag skulle inte vänta på döden så att säga.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 20:49 »
Ja en kanin med magproblem dör lätt. Men veterinären gör inget mer än det man kan göra hemma :-). Vatten är prio 1. Sen rörelse/massage. Olja oralt och analt kan hjälpa.
Höpulver (critical care) om kaninen matvägrar. Locka med favoritgrönsaken.

Och så vidare och så vidare.

Dumt att avliva en kanin bara pga förstoppning, som i sin tur kan bero på felutfodring/dåligt foder.

Ts skriver att " han kommer iaf att dö de närmaste dagarna". Jag tolkar det som att kaninen är riktigt illa däran, speciellt som det hänt förut, med andra kaniner. Klart att förstoppning går att bota, om det nu helt säkert är det, men uppenbarligen mår kaninen riktigt dåligt och behöver vård omgående. Alla är vi olika, men jag skulle inte vänta på döden så att säga.
//Lina

Marielle

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 17 maj-12 kl 23:38 »
Ja en kanin med magproblem dör lätt. Men veterinären gör inget mer än det man kan göra hemma :-). Vatten är prio 1. Sen rörelse/massage. Olja oralt och analt kan hjälpa.
Höpulver (critical care) om kaninen matvägrar. Locka med favoritgrönsaken.

Och så vidare och så vidare.

Dumt att avliva en kanin bara pga förstoppning, som i sin tur kan bero på felutfodring/dåligt foder.

Håller absolut med om att det är dumt att avliva en sjuk kanin, så vida den inte lider !
Det jag reagerade mest på var att det uppenbarligen hänt förut..... JAG skulle definitivt se överr fodret om detta drabbade mig. Eller kanske kolla upp uppfödaren av dessa djur ? Kan vara många orsaker, omöjliga att avgöra såhär..... Hoppas bara det slipper drabba ännu fler kaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 17 maj-12 kl 23:48 »
Vet Ts att det kommer att dö för att det har hänt tidigare i liknande situationer verkar det onödigt att hålla på ..

som det verkar onödigt att köpa fler kaniner och ha/fodra det på samma sätt eftersom erfarenhet finns att uppenbarligen en del inte klara fodret/stressen/burplatsen osv.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 18 maj-12 kl 00:40 »
Att flera har dött är ju beklagligt men kan ju bero på att inga rutiner har ändrats och inga räddningsförsök gjorts?

Varför avliva, köpa nya och ha kvar samma rutiner?

Bättre att fråga och lära sig :-).
//Lina

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 maj-12 kl 09:40 »
Ibland är det på misstagen man lär sig -  tråkigt för både djuren och oss. Kanske är det både rutiner och inköpsställe av djur som behöver bytas. Foderbyte ska ske försiktigt och gradvis. Hos mig har nya djur bara fått hö och vatten flera dagar, därefter introduceras nytt foder i liten mängd - om de alls ska ha något annat.

Marielle

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 20 maj-12 kl 13:28 »
Ts, hur har det gått ?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #15 skrivet: 20 maj-12 kl 21:43 »
Från Lantmannens bok II 1946:

"Trumsjuka uppkommer lätt särskilt hos unga kaniner, som ätit fruset, vått eller unket grönfoder. Buken sväller upp på grund av jäsningen och djuret kunna kvävas. Behandling måste komma snabbt. Om djuret sätt i kraftig rörelse kan gasen avgå. Man kan också ge spenvarm komjölk tillsatt med lika mycket rovolja eller några droppar terpentinolja  ::) "

Alba

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 25 maj-12 kl 15:11 »
Har kaninen gaser är det akut bråttom att bestämma sig för något. Det är ett mycket smärtsamt tillstånd och leder obehandlat till döden. Kaniner det gått så långt för sitter still och kan även gnissla med tänderna. De tappar kropssvärmen och har helt slutat äta och bajsa. Det går att häva, men jag skulle säga att man behöver erfaren veterinärhjälp. Om inte annat för att få i den vätska på ett effektivt sätt. Minifom som är avsett för spädbarn med gaser kan hjälpa, men jag kan inte råda om dos (det var för länge sedan jag hade en kanin som fick gaser).

Har kaninen "endast" slutat äta är det också ett allvarligt tillstånd. Som sagt, vätska, hö, vilket grönsak som helst som den vill äta men helst inte söta (typ morot) Critical Care. Rörelse är mycket viktigt för att kaninens tarmar ska fungera. Det är en bra hjälp att kunna se vilken typ av avföring som kommer ut, och hur mycket. Så anpassa buren så att du kan kolla. 
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
torpare2, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser