Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  träckprov, hur högt EPG för att avmaska?  (läst 8294 gånger)

sarbe453

• Östergötland
träckprov, hur högt EPG för att avmaska?
« skrivet: 03 maj-12 kl 20:22 »
Har nu fått svar på vårens träckprov. 100 EPG av Trichostrongylida men inga stora magmaskar som förra våren, hurra!!!

Hur brukar ni andra göra, vad för råd har ni fått om gräns för att avmaska? 100 EPG är vad jag förstått lågt antal?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

zeina66

• Värmland
SV: träckprov, hur högt EPG för att avmaska?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 20:27 »
Hej
Fick svar igår fr Vidilab och epg låg på 0 hos tackorna :D och 50 hos baggarna,jag ringde veterinären på labbet;han sa att det är så lågt att jag ej ska avmaska. Har du ej fått något nummer att ringa om du har frågor?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 20:35 »
Jo, jag har hans telefonnummer men har inte fått tag på honom så jag tänkte höra med er på forumet om ni redan fått svar från någon kunnig person så behöver jag ju inte ringa själv  :-[

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 21:21 »
Vi hade 550 på ena provet och 250 på andra. Fårhälsoveterinären sa att det var lite gränsfall men om jag ville så skulle hon skicka mask medel. Jag tyckte det var bäst så nu har jag avmaskat 51 tackor, tog 45 minuter  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 09:32 »
Man kan också ringa Fårhälsovården och tala med jouren, de har telefontid hela förmiddagen. Det kan vara bra att höra sig för om Stora Magmasken, man kanske kan behöva avmaska en gång extra eftersom det KAN finnas någon mask kvar trots att ingen kommit med i provet.
Åsenfår, hundar och katter

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-12 kl 11:58 »
Har nu fått tag på veterinären på vidilab, mycket sympatisk människa! Hans råd var följande: 100 EPG är mycket lågt och parasiterna är de "vanliga ofarliga" som djuren utvecklar immunitet mot. Därför behöver man inte avmaska mot dessa. Om de stiger till bortåt 1000 EPG kan de bli ett problem för djuren och då bör man överväga avmaskning. Om antalet stiger till ca 500 är det ett tecken på störd balans hos besättningen och då får man fundera på varför läget är som det är och göra åtgärder, kanske i form av annat än avmaskning.

Vad det gäller avmaskning en extra gång mot stora magmasken så tyckte han det var olämpligt att göra så. Då vet man inte vad man gör eller mot vad tyckte han. Man ska inte avmaska för säkerhetsskull utan följa upp provet med ytterligare träckprov i så fall, lämpligen vid avskiljning av lamm.

Hoppas någon fick någon nytta av dessa råd, det är dock fortfarande intressant att höra om ni andra fått andra råd och i så fall vad.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 04 maj-12 kl 19:25 »
Det är de råd, som vanligen brukar ges. Det är bra att avmaska lammen efter avskiljningen eftersom lammen är mer mottagliga än de äldre. Ta ett träckprov på lammen ca två veckor efter att de har skilts från tackorna. Då är bästa möjligheten att få veta om fåren verkligen har parasiter.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, imlo, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser