Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd för kläckning i maskin utan fläkt.  (läst 2339 gånger)

mia1977

• Småland
Råd för kläckning i maskin utan fläkt.
« skrivet: 02 maj-12 kl 21:38 »
Jag har lånat en gammal äggkläckningsmaskin som ser ut att komma från efterkrigstiden  ;).
Maskinen saknar fläkt och man får vända äggen, som förvaras liggande, manuellt.
Jag har hittat lite spridd information här på forumet men hoppas nu med hjälp av all samlad expertis  ;D kunna sammanställa vad man bör tänka på när det gäller kläckning i den här typen av maskiner. (Det måste väl finnas fler än jag som dras med dem???)
Så allt ni kan komma på gällande temperatur, luftfuktighet (olika vid olika tidpunkter av kläckningen?) och annat matnyttigt skulle vara ytterst tacksamt!   :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Råd för kläckning i maskin utan fläkt.
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 08:01 »
Kläckare utan fläkt ska som regel ha ca 1 grads högre temperatur. Du ska mäta temperaturen i äggets överkant och när kläckaren har stått igång oöppnad i minst 1 dygn. (Detta görs lämpligen innan man lägger in äggen  ;) )

Fuktigheten bör ligga på ca 30% från dag 1 till dag 17

På dag 18 slutar du vända äggen och höjer fuktigheten till strax över 60%. Nu får du inte öppna kläckaren mer förrän kläcket är över!!! När det börjar gå hål på äggen ökar fuktigheten av sig själv till en bit över 80%

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mia1977

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-12 kl 20:42 »
Har nu lagt in en ny omgång ägg i min gamla maskin.
Hade 50% kläckning av mina hönsägg vilket jag antar kan ses som bra med tanke på maskinen???

Vilket tror ni är viktigare: att vända äggen så ofta som möjligt eller att låta bli att öppna i tid och otid?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 22:00 »
Vänd morgon, lunch, kväll om du kan, annars morgon och kväll. Pilla inte för mycket. Det går inte att ordna så att du kan vända äggen utan att öppna kläckaren, t ex genom att luta hela kläckaren?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mia1977

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 08:32 »
Nä, det är en STOR tung klump... Så tilta hela maskinen går inte.
Däremot undrar jag om det  går att ställa in äggen i vanliga äggkartonger och sedan bara tippa på dem på samma sätt som under förvaring.
Men jag har inte vågat testa det än eftersom jag inte vet hur det funkar med kartong/ alternativt plast i maskinen. Sen blir det ju den trubbiga änden som får det varmast, eftersom jag inte har någon fläkt.

Nån som har några tankar kring det?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 10:18 »
Senaste råden är att även hönsägg mår bra av att kallna lite varje dag. Egentligen rätt logiskt då hönor lämnar redet för att äta, dricka och skita varje dag. Öppna och vänd äggen minst 2 ggr per dag och oroa dig inte så mycket  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 10:33 »
Senaste råden är att även hönsägg mår bra av att kallna lite varje dag. Egentligen rätt logiskt då hönor lämnar redet för att äta, dricka och skita varje dag. Öppna och vänd äggen minst 2 ggr per dag och oroa dig inte så mycket  ;)
Jag har också läst detta. Men mina små fläktlösa kläckare är dåliga på att stabilisera temperaturen efter att de varit öppna, så jag undviker att öppna dem för mycket.

Efter att ha varit öppna tenderar de att bli för varma först, innan de går ner till den temperatur de är inställda på. Antagligen för att temperaturen är olika på olika ställen i kläckaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johanna83

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 13 maj-12 kl 14:42 »
Även maskinen blir varm är de väl under en rätt kort stund? Äggen värms inte lika fort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser