Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Japanska vaktlar inomhus?  (läst 4893 gånger)

isdrake

• Skåne
Japanska vaktlar inomhus?
« skrivet: 28 mar-12 kl 16:24 »
Är det någon som har erfarenhet av att hålla japanska vaktlar inomhus? Alltså inne där du själv bor, inte i något hönshus, förråd eller liknande.

Som jag har förstått det så ska dom japanska vaktlarna lukta mycket mer höns än vad dom små kinesiska dvärgvaktlarna gör. Och så låter dom tydligen mycket. Det verkar inte som en fågel man vill ha inomhus.

Men jag är ändå nyfiken på dom (jag bor i lägenhet). Jag planerar att skaffa ett gäng kinesiska dvärgvaktlar. Men jag är sugen på att komplettera med två japanska vaktlar (hönor) för äggens skull. Japaner och kineser verkar fungera bra ihop.

Det jag skulle vilja veta är egentligen om två stycken hönor verkligen kan störa så mycket (lukt och ljud)?

petra 08

• Södermanland
SV: Japanska vaktlar inomhus?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 18:36 »
Pga förseningar med  vårt bygge av nytt vaktel/ hönshus så har jag haft mina vaktlar boendes inne hela vintern..  Visst luktar dom värre än höns, dom verkar ha blötare avföring och äter/ bajsar mer än vad en höna gör..  Om jag inte städar ur deras terrarium varannan dag så luktar det en sötsyrlig bajs doft..  Men med noggrann städning så tycker jag att det funkar..
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

isdrake

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 20:52 »
Hur många vaktlar har du då och på vilken yta?

Jag kan tänka mig mer jobb för att kunna få ägg men att byta substrat varannan dag kommer bli för jobbigt. :P I så fall nöjer jag mig mer bara kinser.

petra 08

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-12 kl 07:14 »
Godmorgon..
Terrariet är som en stor kaninbur.. jag skulle nog rekommendera då att du bara tar kineser..
Hade jag haft ett val hade jag aldrig haft dom inne!
mvh Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-12 kl 10:38 »
jag hade japanska vaktlar inne förut. Hade 5 hönor och en tupp i en stor kaninbur. Jag tyckte inte själva lukten var ett så stort problem. Däremot så dammar de rejält och allt som stog i samma rum fick en tjockt damm täcke. Å detta blev man aldrig av med hur mycke man än städade.
Så slutade med att jag gjorde av mig med dom pga det.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

isdrake

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 mar-12 kl 13:06 »
Tack för svaren. Jag kommer förvisso att ha dem i ett terrarium så det lär inte damma lika mycket som en bur men jag tror ändå jag håller mig enbart till kinser. Dom kommer bo ganska stort (1,62 kvm) så jag antar att det finns möjlighet att ett helt gäng ifall jag skulle vilja få en så pass stor mängd ägg att det är lönt att äta dem? Jag tänkte börja med 3-4 stycken. Hur många vaktlar tycker ni är lämpligt att hålla på den ytan utan att det blir för trångt för dem?

Sen undrar jag om det behövs tillstånd för att hålla japanska vaktlar om man bor i tätbebyggt område? Säg att jag skulle flytta till ett radhus eller ett villaområde och skulle vilja ha dem utomhus hela året (med tillgång till något litet "hönshus").

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
Tångräkan, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser