Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg med tvillingar  (läst 4462 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Ägg med tvillingar
« skrivet: 25 mar-12 kl 23:06 »
Har just konstaterat att i ett av äggen i kläckarn, finns det två levande foster :D Jag förstår ju dock, att detta kanske inte går vägen...har någon annan lyckats få fram två levande kycklingar ur samma ägg, eller tar den ena tvillingen över ::)

Sirpa

• -
SV: Ägg med tvillingar
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 01:26 »
Här finns berättelser om tvillingar i ägg:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=40863.0  :)
« Senast ändrad: 26 mar-12 kl 11:07 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 01:36 »
Har just konstaterat att i ett av äggen i kläckarn, finns det två levande foster :D Jag förstår ju dock, att detta kanske inte går vägen...har någon annan lyckats få fram två levande kycklingar ur samma ägg, eller tar den ena tvillingen över ::)
Det finns folk som lyckats få fram 2 kycklingar. Men man får ofta hjälpa till att picka upp skalet med typ en pincett/kniv (Försiktigt!). kan typ jämnföras med ett kejsarsnitt. Haha. Men först ska man se om tvillingarna klarar det själv.

Ofta så tar tyvärr den ena kycklingar över och endast den ena överlever.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Kawachi

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 10:38 »
Tack för svar och länk :)
Som jag misstänkte, det kan bli vissa problem...men så länge det är liv i det får det stanna i kläckarn :D

galdur

• -
« Svar #4 skrivet: 26 mar-12 kl 10:51 »
Oj vad spännande! Hoppas det går vägen! Håll oss uppdaterade!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 mar-12 kl 14:44 »
Förstår faktiskt inte vad det är som är så roligt och spännande med detta. Som många har skrivit tidigare så är det sällan eller aldrig som man får fram bra kycklingar på detta sätt. Jag hade definitivt avbrutit ruvningen och gett äggen till mina grisar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 mar-12 kl 15:33 »
Oj vad spännande! Hoppas det går vägen! Håll oss uppdaterade!
Instämmer!  (Om det går galet, så kan ju Ronnys förslag tas fram, men varför gå händelsena i förväg?  Kläckaren drar väl sin ström i vilket fall som helst?  Vad är fel med att försöka?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 26 mar-12 kl 18:02 »
Här finns inga grisar, så ägget stannar där det är ;) Om jag ser att det inte utvecklas som det ska tar jag naturligtvis bort det. Det har ju trots allt gått bra ibland, så varför inte ge dom en chans?  En annan har väl lite speciella partiska åsikter vad det gäller tvillingar kanske- tvillingmamma som man är :-*

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 23:39 »
Om det går galet, så kan ju Ronnys förslag tas fram, men varför gå händelsena i förväg?  Kläckaren drar väl sin ström i vilket fall som helst?  Vad är fel med att försöka?

Därför att det näst intill alltid leder till minst den enes död! Även om det är kycklingar så är det liv man startar. Då tycker jag man skall avbryta om man vet att det är så där en chans på hundra att det skall gå lyckligt.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 27 mar-12 kl 10:06 »
Jag hade också avbrutit ett sånt ägg... men jag blir så ledsen när nånting dör, även om det "bara" är en krukväxt, en liten kyckling eller nåt annat som för många är relativt "obetydligt" så det hade og ärligt talat varit mest för min egen skull.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

shelale

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 mar-12 kl 10:25 »
Varför ska man avbryta bara för att? Klart att man ska ge ett försök. Om det blir den starkaste överlever so what? Om man slänger dem nu så är det ändå så att båda två dör. varför inte hoppas på att båda två överlever? Men kanske bara en klarar sig eller ingen? då skulle det ändå ha blivit samma resultat ändå.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 27 mar-12 kl 10:40 »
Varför ska man avbryta bara för att? Klart att man ska ge ett försök. Om det blir den starkaste överlever so what? Om man slänger dem nu så är det ändå så att båda två dör. varför inte hoppas på att båda två överlever? Men kanske bara en klarar sig eller ingen? då skulle det ändå ha blivit samma resultat ändå.
Man avbryter inte bara för att. Det kan vara klokt att kasta ägget, eftersom det kan förstöra alla de andra, om ena eller båda kycklingarna dör, ägget ruttnar och exploderar i kläckaren. Om det händer kan bakterierna gå in i de andra äggen, och alla kycklingfostrena riskerar att dö.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 27 mar-12 kl 16:53 »
Men inte ruttnar väl ett ägg så fort?  Kawachi lyser ju sina ägg då och då - i annat fall hade hon inte upptäckt tvillingarna!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 27 mar-12 kl 17:13 »
Men inte ruttnar väl ett ägg så fort?  Kawachi lyser ju sina ägg då och då - i annat fall hade hon inte upptäckt tvillingarna!
Tyvärr kan det gå väldigt fort. Temperaturen i kläckaren är ju idealisk för bakterietillväxt. Det kan gå på bara några dagar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 27 mar-12 kl 17:15 »
Kawachi, hur ofta lyser du äggen?

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 27 mar-12 kl 23:37 »
Kawachi, hur ofta lyser du äggen?

Kan vi inte bara konstatera att det finns flera bra anledningar till att inte experimentera med dubbelägg i kläckaren?

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 28 mar-12 kl 10:20 »
Klart man ska vänta å se hur det går. Ett startat liv ska ha en chans att få leva är min åsikt.

För oss människor så håller man konstant kontroll med ultraljud när man får ett tvillingbesked och eftersom Kawachi är tvilling förälder är det ju självklart att hon vet att hon lär lysa tvillingägget ofta som är kycklingarnas motsvarande till ultraljud.

Ja det är många risker för de små. Men varför inte ge dom en chans till att få leva.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 28 mar-12 kl 10:30 »
Håller med Lurpa

Kawachi

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 30 mar-12 kl 22:49 »
Har idag avlägsnat ägget, då utvecklingen har stannat av totalt och det inte längre finns tecken till liv :-\

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 31 mar-12 kl 09:16 »
Jaha, så var det med det.  Hoppas övriga ägg kläcks och Du får glädjen av många fina dunbollar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare
Robin Alsing, PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser