Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blev lurad! (Fd. Lite spännande)  (läst 6089 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Lite spännande
« Svar #20 skrivet: 24 mar-12 kl 18:05 »
Nä, det är andra kullen... Emmy hade ju ungar som jag inte märkte av förrän de var två veckor... Så de är tre veckor nu! Colas föddes idag. Tittade just till dem... räknade till sex stycken, men ville inte röra dem.. Inte störa mer än nödvändigt!

Just ja, det var hon som gömde de små så väl. Grattis till nya kullen! Inga bäbisar här än.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 25 mar-12 kl 20:43 »
 :-\ Tror inte det blir mer spännande... Fann lite lite blodspår i halmen i bolådan i morse och Confetti ser lite plattare ut i flankerna.  :-\ Men vi gör väl ett nytt försök.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Ce

« Svar #22 skrivet: 26 mar-12 kl 09:31 »
Hm, här är en nybörjare som inte förstår...

Har själv en kanin som är parad en vecka efter din och jag tycker precis som du att hon ser knölig ut om magen och lite tjockare än vanligt, men inte jättetjock - därför har jag med spännin gföljt denna tråd.

Det jag inte förstår är det lilla blodet och att du då säger att du gör nytt försök. Vad betydde då blodspåret? Kan det inte vara att  födseln satt igång, men inte avslutats? Eller menar du att hon fött ungar (eftersom hon är smalare nu)?

//Ce
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #23 skrivet: 26 mar-12 kl 15:59 »
Det förekommer att honorna äter upp ungarna i samband med födsel. Oftast första gången. Kanske beror på att instinkten säger att de ska äta upp moderkakan och det tar ungen också. En del anser att störningar av lungnet orsakar det (ex.vis rovdjur som stryker omkring mm). Därför kan man ibland bara se blodspår.

FM

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 26 mar-12 kl 16:10 »
Som Edgar skrev, dom kan äta upp sina ungar.  Kolla att inte råtttor kan ta sig in för dom äter upp dom med. Om man testar att ta en ny kull och hon äter sina ungar igen då vet jag inte om man ska fortsätta avla på en sådan hona. Jag själv skulle ej. Har kanske någon gång under alla år av uppfödning vart med om det... Mionns faktist ej så mycket möjligt att det inte hänt mig...  :-\
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 26 mar-12 kl 17:22 »
Jag har fött upp både guldhamster och dvärghamster och är medveten om detta att honor kan äta upp ungarna. :-\ (Jag har tyckt att på hamstrar så ökar problemet när en hona är äldre som förstföderska.) Men jag ger Confetti en ny chans och hoppas det går bättre nästa gång. :) Men går det galet då också så är det ingen idé att försöka igen... Det är ju liksom lite onaturligt för gnagare att inte ha fått ungar som unga. ::)
« Senast ändrad: 27 mar-12 kl 13:39 av Helena R »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Blev lurad! :D Fd. Lite spännande
« Svar #26 skrivet: 27 mar-12 kl 09:48 »
Å, jag är så glad! o:) Confetti lurade mig bara. När jag skulle fylla på vatten nyss så...  :o Vad mycket hår i buren! Och mycket blodspår! Kollade in i bolådan, massor av ryckt päls. Kände lite lätt i boet, jo, där fanns ungar! ;D

Dags för en ordentlig inspektion då... Hittade en död unge först (Confetti hade lagt den prydligt vid sidan av) men i en annan liten ordentlig hög låg fem ungar. Jag blev förvånad att de var så pass stora och utvecklade ändå. (Har aldrig sett nyfödda kaninbäbisar. Jag är ju van vid hamsterungar som föds som små feta röda larver, bara 2-4cm med pytteben.)

o:) Denna underbara bäbislycka!!!  o:)
« Senast ändrad: 27 mar-12 kl 12:45 av Helena R »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #27 skrivet: 27 mar-12 kl 09:49 »
Lugn lugn olika honor boar olika, vissa i sista sekunden ;) Vad för ras är det? Är hon förstagångare?

MVH

Och du hade så rätt... i sista sekund. ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #28 skrivet: 27 mar-12 kl 13:37 »
Jag har fött upp både guldhamster och dvärghamster och är medveten om detta att honor kan äta upp ungarna. Jag har tyckt att på hamstrar så ökar problemet när en hona är äldre som förstföderska. Men jag ger Confetti en ny chans och hoppas det går bättre nästa gång. Men går det galet då också så är det ingen idé att försöka igen... Det är ju liksom onaturligt för gnagare att inte ha fått ungar som unga.

Hehe, läste mitt eget inlägg... hoppas ingen tog det som jag var sur på nått sätt för det är jag verkligen inte. Jag borde kanske klämt in några smilesar där. Redigerar det tidigare inlägget.

FM

• Skåne
SV: Blev lurad! (Fd. Lite spännande)
« Svar #29 skrivet: 27 mar-12 kl 13:55 »
Ingen fara ibland låter man sur i det skrivna språket även om man inte är det hehe  ;) smilisarna finns juh av den anledningen så man får ett ansikte till skriften  ;D

Stort grattis till dom små liven  :-* snart är dom supersöta  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser