Varför vill du undvika baljväxter? Har det med allergi att göra? Är det du säker på att allergenerna inte förstörs i omvandlingen till fågelkött - eftersom du talar om tupp? Soja, baljväxt, har en för växtriket unikt fördelaktig sammansättning av aminosyror som ju protein består av - det är därför soja ingår i nästan allt kommersiellt djurfoder.
Det finns vissa frön som innehåller en hel del protein utan att vara baljväxter, hampa och solrosfrö t.ex. Annars är det ju daggmaskar, småsniglar och insekter som är naturliga proteinkällor för höns. Men det blir svårt på vintern i Sverige.
Det har med allergi att göra och jag inte alls säker på om allergenerna förstörs, det är därför jag är så frågvis

Jag är som tur var inte allergisk men min sambo är allergisk mot:
Ägg, fisk och skadjur, alla sorters nötter och baljväxter...
Baljväxer dör han inte av så det är det lilla men han får utslag och man kan ibland undra vad en gris eller kyckling ätit och om det är det som påverkar att han iband tillsynes helt utan orsak blossar upp i utslag. Och sen tar det tid att få ner huden till ett (för honom) normaltillstånd. Det är dock aldrig bra.
Då har jag funderat på att om hönsen får baljväxter, hur många dagar skulle det i så fall ta på ren säd innan slakt för att det skulle va ur systemet.