Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajs i reden!  (läst 5212 gånger)

Ulvstorp

• Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
Bajs i reden!
« skrivet: 29 feb-12 kl 08:19 »
Varför bajsar mina höns i rederna? Hur gör jag för att få bort det? Jag använder spån!

Neiklot

• Gäst
SV: Bajs i reden!
« Svar #1 skrivet: 29 feb-12 kl 08:28 »

1: För att en fågel skiter där den är, dom tänker sig inte för utan det bara kommer.

2: Tag en skyffel, spade eller något annat lämpligt föremål och lyft bort skiten.

Jag slänger hönsgödsel för sig, prima gödsel till grönsakslandet!

Använder också spån (och halm/hö) i redena men detta slänger jag försig, det tar evigheter inte träfiber bryts ner något vettigt. :)

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 feb-12 kl 08:37 »
Jag det har jag förstått att de inte kan träna att skita på ett ställe! Men hade för mig att de inte gjorde i från sig i reden!

Jag städar varje dag i redena! Vill ju inte ha bajs på äggen. Det är ju inte bara en som bajsar utan på natten sitter de 3-4st i samma rede! Även om de har pinnar att sitta på!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 09:06 »
Jag har fått för mig att unghönor som väntar på att få börja värpa, gärna sover i redena "i-fall-att" det skulle komma nått ägg på natten. ;D När de väl börjat värpa så slutar de att sova i redena"så-småning-om".
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 09:56 »
Stäng redena på natten, så att hönsen lär sig att sitta på sittpinnarna, det minskar problemet rejält. De brukar inte bajsa när de är i redena för att värpa, de bajsar däremot alltid där de sover.

Kanske kan du täcka redena med en filt, en skiva eller liknande, som är lätt att ta bort på morgonen och sätta dit på kvällen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 feb-12 kl 11:27 »
Tack för tipset!!

Det stämmer att det är unghönsen som sitter / sover i redena! Gärna på varandra! Nu har alla börja värpa så då får jag hoppas på att de avtar nu då!

Vi har gjort så ibland att vi har satt upp hönsen på pinnarna för natten är det fel??
 De sitter ju oftast kvar på morgonen när jag öppnar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 29 feb-12 kl 11:30 »
Sätt upp dem på pinnarna, om de inte själva fattar. De brukar lära sig snabbt.

En bajsbräda under sittpinnarna underlättar, då behöver man bara städa den, resten kan man städa mer sällan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 feb-12 kl 11:48 »
Bajs ränna har vi! Då gör jag så jag sätter upp den på kvällen!
Tack för hjälpen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare (1 dolda)
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser