Hur tvätta kläder off grid?

Startat av torpjens, 22 Feb-12 kl 18:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

torbjorn

Och hur hade du tänkt dig att en som bor offgrid ska hålla en elbil laddad?

kretslopp

Medan man jobbar, sen fins det ju offentliga laddare. V2l brukar ge 3000vatt, 240volt växelström.
kretslopp

torbjorn

Förvisso, men man kan nog räkna med att den som har ställt in sig på att bo offgrid, inte heller vill vara beroende av elnätet för att hålla en bil igång.

Skogsvilde

Man tar en balja/hink eller vad som finns till hands, slår i varmt vatten och något som tar bort ytspänningen och knådar kläderna så smutsen släpper.
Sedan sköljer man i rikligt med vatten.

Kläder som "bara" använts och kanske luktar lite behöver inte tvättas utan de hänger man helt enkelt ut på vädring.
Då luktar dom enormt gott efter någon dag eller två.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

Citat från: kretslopp skrivet 04 Aug-26 kl 10:12Om du har en elbil med v2l så kan du ta ut elström till det du behöver även tvätt.
Har du provat?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Berberis

Citat från: Skogsvilde skrivet 04 Aug-26 kl 17:39Man tar en balja/hink eller vad som finns till hands, slår i varmt vatten och något som tar bort ytspänningen och knådar kläderna så smutsen släpper.
Sedan sköljer man i rikligt med vatten.

Kläder som "bara" använts och kanske luktar lite behöver inte tvättas utan de hänger man helt enkelt ut på vädring.
Då luktar dom enormt gott efter någon dag eller två.
Ja, det är det mest realistiska. Det som inte en maskin gör, får en människa göra för hand. Det är ett tungt och svettigt arbete.

Jag har under en period i mitt liv tvättat allt för hand:
Den tvätt som tålde kokning, lades i en gryta med vatten och tvättmedel. Långsam uppvärmning. Så snart det kokade upp, stängde jag av värmen och lät det stå ca en halvtimme. (Köket fylldes förstås med ånga.) Sen lyfte jag ur tvättgodset, men sparade vattnet till fler plagg.
Ner med tvättgodset i en annan balja. Gnugga energiskt, helst på tvättbräda. Därefter sköljningar och urvridningar. Klart för torkning.
Förtsättning: den tvätt som inte tål kokning, t.ex. skjortor, långbyxor, sockor, hamnar nu i grytan med det ännu varma vattnet och bearbetas - helst på tvättbräda; kragar gärna med borste. Skölj och vrid ur.
Och så vidare. Min mor tvättade på detta sätt, på 1950-talet och även senare. När jag bara hyrde en enkel bostad (med toa och tvättställ), fick jag göra likadant. De andra flickorna som bodde där, tog med sig sin tvätt när de åkte hem till sina mödrar över helgerna, men det var för långt bort till min egen mor.

von tratt

CitatJag har under en period i mitt liv tvättat allt för hand:

Det har inte jag; stämmer det som jag tror att det är vridningen som är tyngst?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Mårten Falk

Jag lever utan el sedan ett och ett halvt år tillbaka.
Jag har en vattentank på 25 liter på bastuaggregatet så samtidigt som jag bastar värmer jag vatten som jag tvättar kläder i då jag har stortvätt (lakan, långbyxor etc). Om jag bara tvättar underkläder och t-shirts värmer jag en 5-liters kastrull på vedspisen.
Kläderna får ligga i varmt vatten med såpa en stund, sedan knådar jag och till sist sköljer jag med ett par omgångar kallt vatten.
Inte särskilt svårt...

Skogsvilde

Citat från: Mårten Falk skrivet 06 Aug-26 kl 07:47Jag lever utan el sedan ett och ett halvt år tillbaka.
Jag har en vattentank på 25 liter på bastuaggregatet så samtidigt som jag bastar värmer jag vatten som jag tvättar kläder i då jag har stortvätt (lakan, långbyxor etc). Om jag bara tvättar underkläder och t-shirts värmer jag en 5-liters kastrull på vedspisen.
Kläderna får ligga i varmt vatten med såpa en stund, sedan knådar jag och till sist sköljer jag med ett par omgångar kallt vatten.
Inte särskilt svårt...

Det handlar mer om att skapa en fungerande rutin och göra tid för det.
Men inte nödvändigtvis.

Mårten Falk

Ja, men det gäller väl städning diskning, tandborstning och bad också? Jag ser inte handtvätt som något annorlunda än annan hygien. Dessutom spar man så mycket pengar då man slipper elräkning att man inte behöver jobba särskilt mycket, och då har man hur mycket tid som helst att ägna åt tvätt (jag estimerar att jag ägnat cirka två timmar i månaden åt tvätt så inte tar det så himla mycket tid).

Skogsvilde

Citat från: Mårten Falk skrivet 06 Aug-26 kl 18:50Ja, men det gäller väl städning diskning, tandborstning och bad också? Jag ser inte handtvätt som något annorlunda än annan hygien. Dessutom spar man så mycket pengar då man slipper elräkning att man inte behöver jobba särskilt mycket, och då har man hur mycket tid som helst att ägna åt tvätt (jag estimerar att jag ägnat cirka två timmar i månaden åt tvätt så inte tar det så himla mycket tid).

Givetvis gäller det alla rutiner.
Men nu är ämnet tvätt.
Det har generellt varit ett väldigt tungt jobb och oftast ett kvinnogöra.
Förr var dessutom familjerna väldigt ofta betydligt större än i dag.

Vi är två i hushållet och med ett rejält lager underkläder och att man kanske använder Ttröjor några dagar innan tvätt så blir det inte så ofta vi kör tvättmaskinen.
Jag som går hemma har inga större behov av mycket fräscha kläder utan kan skrota i arbetsbyxor tills dom går att ställa av på bron.
Vår låga tvätt frekvens hänger också ihop med att vi har dåligt med vatten.
Men inte nödvändigtvis.

Mårten Falk

Citat från: Skogsvilde skrivet 06 Aug-26 kl 20:55Det har generellt varit ett väldigt tungt jobb och oftast ett kvinnogöra.
Förr var dessutom familjerna väldigt ofta betydligt större än i dag.
Ja, det är sant. Men jag ser det problemet som ett jämställdhetsproblem, inte ett tvättproblem.
 Jag kan bara berätta om mina erfarenheter av att jag inte tycker att det varit så hemskt jobbigt att tvätta för hand. Det är förstås jobbigare om man har en massa blöjor att tvätta (vi hade tygblöjor åt vår dotter då hon var liten, då fick vi köra tvättmaskinen nästan dagligen).

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

397 Gäster, 2 användare
Uvlunge, Aftonfly