Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45375 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #120 skrivet: 28 feb-12 kl 09:45 »
Eller så räknar man så här en hona ger 10 ungar som ger 10 kg kött då behövs det 8 honor per person för att ersätta allt kött

Vi är tre i familjen och skull behöva 24 kaninhonor och en hane men då skulle vi inte äta annat kött alls  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

kbh

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 28 feb-12 kl 09:49 »
Eller så räknar man så här en hona ger 10 ungar som ger 10 kg kött då behövs det 8 honor per person för att ersätta allt kött

Vi är tre i familjen och skull behöva 24 kaninhonor och en hane men då skulle vi inte äta annat kött alls  ;)
Räknar du då bara en kull om året då? brukligt är väll två eller tre kullar .
« Senast ändrad: 28 feb-12 kl 10:00 av Dbs »

Existens?

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 28 feb-12 kl 09:52 »

72 miljoner avelshonor alltså :)  Många kaniner blir det... :D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #123 skrivet: 28 feb-12 kl 10:12 »
Dbs jag räknade två kullar med fem överlevande ungar gången, ska man räkna pruduktion ska man räkna lågt  o:)

om man kan få tretio kilo per hona /år så räcker det med 8 honor för oss tre  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 28 feb-12 kl 10:16 »
24 honor * 4 kullar * 8 ungar * 1.5 kg / 3 personer / 365 dagar = drygt ett kilo kött per person och dag. Ganska mycket. Men jag tycker liksom Ex att vi redan kommit fram till att sådan uppfödning inte är bättre än någon annan köttproduktion.

redan

• Uppland
« Svar #125 skrivet: 28 feb-12 kl 12:28 »
Många har möjlighet att ha ett par kaniner / familj själva. Sedan hänger det ju lite på vad kaninen äter.
Jag hadde ett par kaniner i en hage, ingen grävde sig ut, ingen hoppade över, inga rovdjur tog sig in och kaninerna åt mest gräs, vattenskott (pinnar), grönsaker, "ogräs från landet", löv, frukt m.m. Hagen var ca 100kvm.

kbh

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 28 feb-12 kl 12:39 »
Dbs jag räknade två kullar med fem överlevande ungar gången, ska man räkna pruduktion ska man räkna lågt  o:)

om man kan få tretio kilo per hona /år så räcker det med 8 honor för oss tre  :D
Oki   Ja så det ska man :)

Birgit

« Svar #127 skrivet: 28 feb-12 kl 13:12 »
Utan att ha läst hela tråden vill jag påpeka att kanin absolut är ett bra köttval OM man inte köper en massa pellets och spannmål åt dem. De ska främst födas upp på gräs och växter i närområdet, utan att ingripa på människoföda, för då blir kaninen också en miljöbelastning.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #128 skrivet: 28 feb-12 kl 15:19 »
Precis, det bästa med kanin är ju att dom är otroliga GROVfoderomvandlare. Man behöver inte ge dom människomat när man har dom till självhushållning.
//Lina

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #129 skrivet: 28 feb-12 kl 22:59 »
På sina håll i Sydamerika har de ju marsvinen springande kring benen hemma, till mat alltså. Där bryr dom sig nog inte om grovfoder, metanproduktion etc.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #130 skrivet: 29 feb-12 kl 07:47 »
så om jag vill ha kanin på tallriken.....

Funkar ensilage bra?
kan jag ge havre? (har bra tillgång på detta nämligen :p)
Kan dom bo ute hela året?
Köper jag en hona och en hane eller hur börjar man?
hur svårt är det att slakta dom små söta djuren?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 29 feb-12 kl 07:51 »
så om jag vill ha kanin på tallriken.....

Funkar ensilage bra?
kan jag ge havre? (har bra tillgång på detta nämligen :p)
Kan dom bo ute hela året?
Köper jag en hona och en hane eller hur börjar man?
hur svårt är det att slakta dom små söta djuren?

Ja, ja, ja, ja samt inte svårt.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #132 skrivet: 29 feb-12 kl 08:28 »
Ja, ja, ja, ja samt inte svårt.

JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tack :)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #133 skrivet: 29 feb-12 kl 12:54 »
Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men jag inbillar mig att kaninuppfödning tar mer tid i anspråk än att föda upp exempelvis kycklingar. Jag tänker utfodring, städning etc.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #134 skrivet: 29 feb-12 kl 13:17 »
Varför skulle det? Snarare mindre iom att kaninbajs inte luktar och kisslukt slipper man om man städar några ggr i veckan. Samt att kaniners huvudföda är växtlighet. 80-90% hö, resten grönsakr/frukt/kvistar. Vill man göda upp dom snabbt eller äger klassiska köttraser behövs kraftfoder, men fortfarande bara "veganskt" sådant. Kaniner behöver i motsats till gris och höns inte äta människomat (spannmål och kött/soya).

Kaniner kan man ha inomhus utan att det blir tokäckligt. Höns.... Usch. Kaniner kan bo utomhus även i -30.
//Lina

Existens?

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 29 feb-12 kl 13:38 »
Självklart är det mindre arbete och tidsåtgång i att föda upp 20 000 kycklingar i en omgång, än att föda upp motsvarande mängd kaniner.
Hade det inte varit så, så hade vi inte haft det förhållande vi nu har mellan kanin-  respektive kycklinguppfödning.

Birgit

« Svar #136 skrivet: 29 feb-12 kl 14:09 »
Citera
Kaniner behöver i motsats till gris och höns inte äta människomat (spannmål och kött/soya).

Dessa djur behöver det inte heller om man utnyttjar de resurser som finns i närområdet. Det är en modern föreställning att alla djur "måste" gödas med kraftfoder.
Både grisar och höns älskar att "beta" på sommaren t.ex. Dessutom kan man spara frukt/bärrester, diverse fröbärande växter, nässlor m.m. till vintern. Grisar äter gärna ensilage på vintern t.ex.
Men man får tänka lite på egen hand för att komma på lösningarna. Förr gick ju även grisarna på "skogen" och åt ollon m.m. och de användes på soptippar för att "städa" efter oss människor.

Gille

• -
« Svar #137 skrivet: 29 feb-12 kl 16:43 »
Självklart är det mindre arbete och tidsåtgång i att föda upp 20 000 kycklingar i en omgång, än att föda upp motsvarande mängd kaniner.
Hade det inte varit så, så hade vi inte haft det förhållande vi nu har mellan kanin-  respektive kycklinguppfödning.
Kycklingfabriker är vidriga, minst sagt.
Och att det inte finns större uppfödningar av kanin i sverige beror nog inte på hur man kan rationalisera arbetet utan på mycket annat. Och varför ska man egentligen jämföra ena köttdjuret med ett annat? Alla har sina fördelar och behöver inte ersättas av en annan.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Birgit

« Svar #138 skrivet: 29 feb-12 kl 17:21 »
Håller helt med Gille. För man måste inte massproducera vare sig grisar eller höns och man kan massproducera kaniner under vidriga förhållanden med.
Det viktiga är att köttet man äter är producerat på ett miljövänligt och etiskt sätt.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 29 feb-12 kl 18:25 »
Det fina med kaniner tycker jag är att de går ypperligt att hålla småskaligt, även om man inte äger en massa mark! Och alla dessa jämförelser om kraftfoder/kg kött, de känns liksom... Tja. En stor anledning att hålla kaniner är ju att komma bort från detta med storskalighet.

För, ärligt talat. Hur mycket av den storskaliga djurhållningen är särskilt djurvänlig? Allt för ofta handlar det allt för mycket om pengar och rationalisering.. Om jag inte minns helt galet så lade Kimma upp bilder från storskalig kaninuppfödning från holland, och den såg inte allt för kul ut... :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (1 dolda)
peterm, Karlsdotter, Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser