Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda min salta potatisgratäng!  (läst 16088 gånger)

LimJans

• Dalarna
Rädda min salta potatisgratäng!
« skrivet: 14 jan-12 kl 11:06 »
Ja, den blev inte hyper-dyper-salt, bara irriterande salt och jag är saltkänslig. Använde örtsalt och det brukar ju inte bli lika salt som vanligt salt så jag använde lite mer... tydligen.  :-[

Gratängen består av potatis, lite morot, smör, grädde, vitlök, svartpeppar och ja, salt.

Kan jag rädda det som är kvar av gratängen på nåt vis? Synd på så god och fin mat.

Existens?

• Gäst
SV: Rädda min salta potatisgratäng!
« Svar #1 skrivet: 14 jan-12 kl 11:16 »
Den är alltså tillagad?

Då blir det ju knöligt  ( ! ) att dryga ut den och göra mer.. kör i lite mer grädde och värm på den igen kanske.
Sen kan man ju lägga i några råa potatisar som får suga åt sig saltet..men om det funkar i en gratäng vetefan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 14 jan-12 kl 11:17 »
Mer mjölk/grädde späder effektivt ut saltsmaken. Får det inte plats, gör mer potatisgratäng, och blanda hälften av den nya och hälften av den gamla, och gratinera. Den nya gör du då naturligtvis utan salt, så att saltnivån sedan kan bli lagom. Den extra färdiga potatisgratängen kan sedan frysas och användas en dag man inte har tid/lust att lägga så mycket tid på matlagningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-12 kl 20:05 »
Litet sent kanske, men en burk naturell keso ovanpå är inte fel. Dock innehåller även den salt förståss, men mildare blir det. Persilja eller krusmynta förtar saltsmaken något också. Ett alternativ är att grovriva rödbetor och ha i ugnen en stund till.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jan-12 kl 20:54 »
Nej!  Lägg i stället energin på att göra en ny.  Inga dyrbara ingredienser ju.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jan-12 kl 21:10 »
Späd den och servera som soppa.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #6 skrivet: 26 jan-12 kl 12:00 »
Här ska du få ett bra tipps!
Jag har använt mig av de och en kompis till mig har gjrot så med gott resultat.

Om man får för mycket sallt så tar man till socker.
Det tar bort saltsmaken.
Skulle det vara tvärt om dvs för mycket socker då tar man till salt.

Mängden salt och socker är ju kvar i maten, det blir inte neutraliserat,,,, som som man vet är det inte bra för hälsan.
Men det smakar gott och man behöver inte kasta bort maten.
Och en gång sådär gör ju säker inget.
Många skulle va fega om dom bara våga.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 12:47 »
Är den bara lite för salt så hade jag hällt på mer grädde och kört den i ugnen en stund till, det hade blivit en krämigare/blaskigare gratäng, men god. :)

Jag gillar inte tipset om att hälla i socker. Tycker inte alls det balanserar upp saltet, snarare smakar hela rätten sötsalt och det gillar jag inte. Men man är ju olika, så för en del personer kan det nog vara ett toppenknep.

Moster

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-12 kl 12:54 »
Lägg till något surt säger jag! Liksom med förslaget att sött tar ut salt så gör surt det, fast bättre och kanske nyttigare om man vill vara sån  ;) . Ett klassiskt tips är ju att om man tycker att ett vin är för surt (och inte har möjlighet att byta bort det typ på en bjudning) så kan man salta på maten man har till, då känns vinet mindre surt, och man tänker inte på att maten är särskilt salt. Så att kombinera med ett syrligt vin eller syrlig äppelmust till potatisgratängen, eller kanske syrade morötter el dyl tror jag kan vara ett bra sätt. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser