Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bihotel av trästam  (läst 2461 gånger)

kbr

• Uppland
bihotel av trästam
« skrivet: 13 jan-12 kl 09:25 »
Hej har en björk och en falsk fläder som jag tänker ta ner. Nu funderar jag om jag skulle kunna göra ett bihotel istället.

Jag tänkte om jag tar av toppen på träden och borrar en massa hål av olika storlekar i trädet och sätta en takpanna som tak.

Vad tror ni?

Mvh Karin
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 18:35 av kbr »

hustran

SV: bihotel av trästam
« Svar #1 skrivet: 22 jan-12 kl 17:25 »
Undrar om det fungerar,lever trädet så lär det ju sava till våren och allt blir genomblött.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 22 jan-12 kl 17:27 »
Alltid gynnar det några insekter. Det ska fungera men själv har jag inte lyckats. Kanske hade jag min lilla borrade stubbe för öppet.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 jan-12 kl 13:24 »
Det finns tidigare trådar som handlar om bon till solitärbin.
Här är två innehållsrika sidor:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=47209.msg369475#msg369475

http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_solitarbin.html

Det verkar som att det är ganska bra om det inte är helt nysågat virke, utan det är bättre om det har legat ett tag. Men om man gör i ordning hotellet nu under vintern och låter det sitta uppe när våren kommer, kanske du kan få några hotellgäster i alla fall. Om det inte passar dem i år kommer det säkert göra det nästa år :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Byggarmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser