Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge måste hönsgödseln brinna?  (läst 5020 gånger)

rosita51

• Skåne
Hur länge måste hönsgödseln brinna?
« skrivet: 22 dec-11 kl 12:30 »
Hur lång tid tar det innan man kan använda gödseln i köksträdgården? Jag har samlat allt i en varmkompost sedan i september, går den att använda till våren om jag inte lägger på mer nu? Eller ska den ligga ett helt år?
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur länge måste hönsgödseln brinna?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-11 kl 12:40 »
Omöjligt att svara på. Det beror på kol/kväve-förhållandet i gödseln, och hur välbrunnen du vill ha den.

Det går utmärkt att använda gödseln färsk, antingen som gödselvatten eller att man sprider den i landet direkt. Det gäller att inte få gödsel direkt mot plantorna, då kan de ta skada.

I en varmkompost bör gödseln vara välbrunnen efter bara 3-4 månader om kol/kväveförhållandet är bra och det är lagom fuktigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-11 kl 13:29 »
Om du ska använda gödsel i köksträdgården antar jag att du blandar ner gödslet innan du sår?.... Tänk isåfall på att lägga  ett lager sand på utan, som det lilla fröet kan gro i. Ett frö vill inte gro i en välgödslad jord, då "bränner" det rötterna. Om du gör på detta sätt kan du mer än väl även blanda ner färsk gödsel ;)

*bara ett litet tillägg till tidigare talare*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 dec-11 kl 14:48 »
Tack för era svar! Jag har inte ens tänkt på att se till att skapa balans mellan kol och kväve, så jag har nog mest gödsel och bara lite strö. Jag får kanske blanda i lite löv för att få mer kol.

Jag brukar alltid fräsa landet efter att ha tillfört gödseln på våren, men då har det varit köpt hönsgödsel i påse och den är ju välbrunnen.

Tipset med sanden i såraden är ju perfekt! Men vågar jag fortsätta att samla gödseln och sedan använda den direkt på våren, utan att den behöver "ligga till sig"? I så fall slipper jag ju hitta ett nytt ställe att samla på...
MVH Rosita zon 1

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-11 kl 16:41 »
Jajamän, det vågar du :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser