Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastnätstelefon - leverantörer  (läst 5148 gånger)

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Fastnätstelefon - leverantörer
« skrivet: 18 dec-11 kl 01:46 »
Har nu snurrat runt på nätet och försökt klura ut hur telefoneriet funkar i sverige nu...

Har bott utomlands i 12,5år, och hade aldrig egen telefon innan jag flyttade ut, för den delen.

Hur gör man? Jag flyttar till ett hus där det har funnits fastnätstelefon förut, fast innan den digitalaeran. Kan man fortfarande använda denna ledning, om den är hel osv?

Hur tar jag reda på vilka leverantörer jag kan använda mig av i så fall? Har de olika nummer - skulle helst vilja ha det gamla numret om det inte är upptaget.

Finns det överhuvudtaget internet via telefonlinje numera? Kan det betala sig försvara sig jf med mobilt internet? (Bor ett par hundra meter från en stor jvl mast så täckning är där...).

Känner mig helt lost, det finns så många olika företag och... ja, hjälp gärna! :)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

pålle

• Gäst
SV: Fastnätstelefon - leverantörer
« Svar #1 skrivet: 18 dec-11 kl 08:28 »
Är det någon i de att betala för det då det kommer inom snar framtid att läggas ner vad ja för stått.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 18 dec-11 kl 08:29 »
Har nu snurrat runt på nätet och försökt klura ut hur telefoneriet funkar i sverige nu...

Har bott utomlands i 12,5år, och hade aldrig egen telefon innan jag flyttade ut, för den delen.

Hur gör man? Jag flyttar till ett hus där det har funnits fastnätstelefon förut, fast innan den digitalaeran. Kan man fortfarande använda denna ledning, om den är hel osv?

Hur tar jag reda på vilka leverantörer jag kan använda mig av i så fall? Har de olika nummer - skulle helst vilja ha det gamla numret om det inte är upptaget.

Finns det överhuvudtaget internet via telefonlinje numera? Kan det betala sig försvara sig jf med mobilt internet? (Bor ett par hundra meter från en stor jvl mast så täckning är där...).

Känner mig helt lost, det finns så många olika företag och... ja, hjälp gärna! :)

Om det finns teleledning och jack i huset så borde det väl bara vara att koppla in sig. Men jag tror det kostar en bra slant att skaffa nytt abonnemang.

Jag har ADSL, internet via det fasta nätet, mest för att mobiltäckningen här är kass. Telia, mycket pålitligt. Fast nät är säkert och bra, om man nu inte bor i slutet av en ledning som ska rivas - sånt händer. Men det kostar i och med att det är en fast avgift varje månad. Själva ringandet kostar inte så fasligt.

Jag har fast av dessa anledningar:

* det fanns redan i huset
 * driftsäkert, ytterst få störningar. Enda längre avbrottet var Gudrun. Men telefonen kom tillbaka före strömmen.
 * dålig mobiltäckning
 * vi är flera personer i huset och det är praktiskt att ha ett nummer som man når "hemma" med, i synnerhet för barnen och deras kompisar/föräldrar

Vi har Telia på alla mobiler också, mest för att de har bäst täckning här ute i bushen (kontrollerat med empiriska studier, inte utifrån täckningskartor  ;)). I övrigt håller jag med om att det är en djungel därute...

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #3 skrivet: 18 dec-11 kl 08:36 »
Jag använder Telia(gamla Televerket) det funkar bäst i min glesbyggd.
När vi hade Tele 2 tog det en evighet att hjälp vid kabelfel etc, påstods att eftersom Telia ägde nätet lagade de till sina kunder först.
Om du kan få internet via fastnätet och inte har för långt till en telestation så borde det va bättre men ska du ha mobilinternet borde du pröva det systemet på plats innan du bestämmer dej för täckningen varierar stort(även om alla företag påstår att de har täckning där du bor).
Börja med med att ringa Telia och fråga vad de kan leverera :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 08:45 »
Här  är det usel mobiltäckning. Det enda som fungerar är telia.
Vill gärna ta bort den fasta och bara ha mobila
men det går inte. :-\
Hedemorahöns

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-11 kl 08:54 »
Har mobilt i både telefon och Internet mobilt Internet fungerar bra med Nett1 mobilen är det sämre med så det spelar ingen roll om det är Telia eller något annat det ät tyvärr lika illa  .

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 dec-11 kl 08:59 »
Vi har bara mobiltele och mobilt bredband.

I stugan (där vi bodde förut, torpet) är det draget med ledningar men den gick ju sönder efter gudrun och efter att ha suttit i telekö 80min och blivit omkopplad till höger och vänster så sket jag i det.

(Annars är det rätt lätt att skarva ihop dom själv!)
När vi flyttade hit tänkte vi också skaffa fast tele men då kunde dom inte lokalisera vilket hus det va!
(Telia : Sveriges minst kompetenta kundservice)

Men funkar det bara som det ska så är det ju en bra lösning tycker jag. :)

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 dec-11 kl 09:04 »
Vi har fast telefon genom tele2, och de gånger det varit fel på fasta nätet har vi fått telefonen tillbaka före teliaskunder (våra grannar).
Mobiltäckningen här är usel därav att vi har en fast telefon.
Bredband har vi mobilt via net1, fungerar helt otroligt bra.
Mobiltelefoner via Telia, de har överlägset bäst teckning.

Om du vill ha tillbaka "husets" fasta nr behöver du veta vem som bott där innan så de kan söka på det.
När vi kopplade in fast här så visste de inte ens vilken station huset var kopplat till så en tekniker kom ut och satte en dosa på sladden och sen åkte han runt och skickade signaler från olika stationer och så fick jag säga till när det lät i dosan=rätt station.
Kostade inte ett smack på den tiden iaf, 11 år sedan.
Däremot om det inte finns en ledning in till huset så kostar det, och det rejält.
Att bara öppna ett abonemang kostar på sin höjd nåra hundra, om ens det.

Tele2 har dessutom inga långa telefonköer som t.ex Telia. Alltid väldigt trevliga och ringer upp igen för o kolla att allt fungerar.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 dec-11 kl 09:07 »
Sen beror det ju på hur man använder det också, för det fasta nätet har sina fasta nätavgifter. Var det enda vi betalde sista tiden för det ringdes ändå bara på mobilerna. Internätet som de kunde leverera på fasta nätet var segare än trådlöst också, men sånt är nog olika.

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 dec-11 kl 09:11 »
Sen beror det ju på hur man använder det också, för det fasta nätet har sina fasta nätavgifter. Var det enda vi betalde sista tiden för det ringdes ändå bara på mobilerna. Internätet som de kunde leverera på fasta nätet var segare än trådlöst också, men sånt är nog olika.

Ja, fördelen med mobil är ju att du kan ha kontantkort.
Likaså på med mobilt bredband..

Fast det är väldigt ostabilt med täckning.
När vi först flyttade upp hit (Februari i år) hade vi 3G i 2-3veckor, sen blåste det och efter det så är det 'bara' vanligt..
Så allt från några mb/s till 56kb...
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 09:14 av Neiklot »

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 18 dec-11 kl 10:18 »
Vi har Telia som fasttelefoni-leverantör, det funkar bra. När Telia-killen ringde och undrade vilket hus det var, sa jag att vi tyvärr inte hade något husnummer uppsatt för det var nymålat och vi hade inte hunnit skruva dit siffran, men jag bekrev hur man åkte. "Vilken färg är det på huset?" undrade han. "ehmm... Rött med vita knutar". Paus. "Jaha...Det kanske de andra också har?" :D Skojar du? Alla hus är röda med vita knutar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 18 dec-11 kl 11:43 »
Fasta funkar bra och likaså datorn.
men vi skulle spara pengar på att ha mobilt telefonledes.
Hedemorahöns

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 dec-11 kl 11:46 »
Fasta funkar bra och likaså datorn.
men vi skulle spara pengar på att ha mobilt telefonledes.
Ja så resonera ja med  hur gick besparingen ?:)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 18 dec-11 kl 15:46 »
Blir inga besparingar eftersom vi dels måste ha Telia + den fasta kvar  :(
Hedemorahöns

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 18 dec-11 kl 22:59 »
Måste inflika något vagt relaterat.
Husen strax brevid mitt är nybyggda och när när han som byggde dem skulle koppla in (fast) telefon till dem så fick han en offert på 150.000 kr för två hus.
Jag fick inte ens någon offert trots att jag bad om det.

Har Tre på mobil och mobilt-bredband, fastnummer till telefonen så folk slipper mobilräkning när de ringer mig.
Tidigare var suporten (vilken tyvärr jag behövde kontakta flera gånger innan allt fungerade) väldigt dålig och personalen verkade okunnig och nonchalant, detta har nu blivit mycket bättre vilket är skönt då det fortfarande är lite småstrul ibland.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 18 dec-11 kl 23:17 »
Om fast telelina finns dragen till huset så kan man välja att bara ta ADSL(om din station är utbyggd) och IP-telefoni. För mig är det billigaste och bästa lösningen.
Jag betalar bara för ADSL-uppkopplingen, min ADSL-leverantör står för den fasta avgiften på telelinjen(som jag vill minnas är 70-80:-/mån.). Och så kostar IP-telefonin dryga hundralappen i månaden, och då ringer vi ganska mycket på den eftersom mobiltäckning inte finns.
IP-telefonin fungerar riktigt bra, i höstas var resten av byn utan telefoni i nästan en vecka, jag märkte inte ens av det tack vare att jag hade telefonin över internet.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 18 dec-11 kl 23:21 »
Den sista tiden jag hade fast abonnemang, insåg jag att de enda som ringde på den telefonen var telefonförsäljare och min mamma  ::)
Alla kompisar osv hade bättre pris till mobilen...

Flyttade och har nu bara mobil. Fungerar utmärkt och telefon/internet räkningarna har minskat plus att min mamma plötsligt använder sin mobil  :)

I djungeln av telefonföretag, försök välja ett som släkt och vänner också har, för oftast ringer du gratis/riktigt billigt inom samma operatör.
Halebop använder Telias nät och fungerar överallt utom hos Vilse, tror jag, ha ha  :P

(Förövrigt har jag haft strul med både Telia och Tele2, angående fungerande telefonnät, service och fakturor. Båda företagen har dock varit rätt generösa med kompensation, när jag klagat).
Landsflykting i storstan...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 19 dec-11 kl 07:15 »
Måste inflika något vagt relaterat.
Husen strax brevid mitt är nybyggda och när när han som byggde dem skulle koppla in (fast) telefon till dem så fick han en offert på 150.000 kr för två hus.
Jag fick inte ens någon offert trots att jag bad om det.

Jag kan bara bekräfta dina uppgifter. Min arbetsgivare har försökt få beställa fast telefoni till en elnätsstation, men Telia vet inte längre ens hur dom skriver en offert på det. Vi har inte lyckats få en på 2år och då är detta nästan mitt i stan. En granne till min bror som byggt nytt hus begärde offert från Telia, de skulle ha över 100.000:- för att koppla in honom på stolpen som stod på hans egen tomt. Gräva till huset osv skulle han göra själv. Så Telia gör allt vad de kan för att slippa nya Fast-telefoni kunder.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 19 dec-11 kl 22:36 »
Tack för alla svar! Nu har jag lite mer på fötterna.

Jag har levt utan fastnät här i Danmark i alla 12,5 år jag bott här, förutom just sista halvåret. Då pajade mobilerna i kavalkad, 5 stk på mindre än ett år, helt vansinnigt, och jag tröttnade helt och levde utan.

Och det var SÅÅÅÅ skönt.

Allt avtalades skriftligt - genom mail eller FB eller annat forum, och dessa avtaler kunde man inte bara göra om en halvtimma hit eller dit, 'on the fly'. Och folk kunde inte få tag på mig med det samma, hela den där 'instantly available' pressen var borta. Folk tyckte det var MEGA irriterande. Jag fick mersmak!

Jag ska ha mobil också, men eftersom jag gärna skulle vilja ha det där gamla numret, och har upplevt ostadigt internet på adressen vill jag kolla upp om det går, i alla fall.

Tack tack jag får ringa telia och höra. Tre har jag här i danmark, det har väl funkat ok egentligen.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

andtol

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 dec-11 kl 21:06 »
Tack tack jag får ringa telia och höra. Tre har jag här i danmark, det har väl funkat ok egentligen.

Tre funkar bra här i Sverige också. Och du kan ha ditt gamla vanliga hemtelefonnummer till en Tre-mobil. (Det är nog redan sagt, men jag kunde inte låta bli. :) )

Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser