Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i hink  (läst 21358 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Odla i hink
« Svar #20 skrivet: 14 dec-11 kl 17:11 »
Jag odlar körsbärstomater i vanliga 10-liters plastspannar. Har dem på verandan när det är lite dåligt väder, men sätter ut i solen när det är varmt. Ett par pinnar i som stöd.

Något som verkar kul (fast jag kan vara partisk) är att odla upp-och-ner. Då gör man ett hål i botten på spannen och planterar där. Sedan hänger man upp och vattnar uppifrån. Det skall tydligen fungera fint, och man behöver ju då inte heller binda upp exempelvis tomater. De SKALL hänga neråt.

http://tinyurl.com/odla-upp-och-ner

Man sparar ju utrymme också. Kan hänga från nocken i ett växthus, om man har tillräcklig takhöjd.

Ja det är faktiskt kul  ;D

Jag ska testa med chili och tiny tim (tomat) nästa sommar och kanske nån krydda !

Jason's Upside Down Garden 09 - 10
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 dec-11 kl 17:25 »
Inte grönsaker man jag odlade tobaksplantor i stora hinkar, men nu då jag har heltidsjobb sålde jag dem.... hinner inte med alla mina projekt
Tobak går fett bort då ja sluta röka för 10årsedan .

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 dec-11 kl 17:26 »
Spännande  :D
Jag odlar körsbärstomater i vanliga 10-liters plastspannar. Har dem på verandan när det är lite dåligt väder, men sätter ut i solen när det är varmt. Ett par pinnar i som stöd.

Något som verkar kul (fast jag kan vara partisk) är att odla upp-och-ner. Då gör man ett hål i botten på spannen och planterar där. Sedan hänger man upp och vattnar uppifrån. Det skall tydligen fungera fint, och man behöver ju då inte heller binda upp exempelvis tomater. De SKALL hänga neråt.

http://tinyurl.com/odla-upp-och-ner

Man sparar ju utrymme också. Kan hänga från nocken i ett växthus, om man har tillräcklig takhöjd.
Ja det är faktiskt kul  ;D

Jag ska testa med chili och tiny tim (tomat) nästa sommar och kanske nån krydda !

Jason's Upside Down Garden 09 - 10

karsan

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 14 dec-11 kl 17:29 »
Jag odlar i 12- och 20-liters hinkar, mest på balkongen.  På sommaren blir det massor av hinkar där.  Bra att de går att flytta.  Potatis får börja inomhus (med extraljus), åker sen ut när det blir varmare, täcker över eller flyttar in vid frostnätter. Potatisskörd i maj eller tidig juni (fast för det mesta högst ett halvt kg per hink), sedan blir det t.ex. brysselkål eller rödbetor i hinken.  Eller sallad.  Men sen måste jorden bytas, helt genomvävd av rötter.  Just nu har jag en grönkålsplanta kvar som ska dekorera julskinkan. 

Mycket jox med hinkar blir det, bära upp och ner, balkongen är på övervåningen, och där finns bra sol. Tomater blir förresten extra bra med direktsol, men inte så stora plantor. Jag har jordgubbar där i flera hinkar också, de får bo nergrävda  i trädgården under vintern, annars fryser de ihjäl.  På balkongen är de ifred för rådjur, höns och de flesta sniglar - dock ej trastar och skator.  Men nät funkar. Fast en gång tror jag en ekorre mumsade på savojkål - fast det odlar inte längre.

Förresten är det bäst att ta in jord till vårens odlingar nu innan tjälen kommer.  Många saker mår bra att gro inne rumstemperatur,  rädisor och spenat tex och kan sedan flytta ut i vårsolen på balkongen när de kommer upp, medans  trädgården är full av snö. Jag har förresten en drivbänk på balkongen mars-maj, med hinkar i.

Vattningen är lite trixig. Mina köpta odlingshinkar har hål så där 5 cm upp på sidan.  Tanken är ju att det ska bildas ett vattenförråd under, men i praktiken tycks vattnet rinna ut genom hålen när det är torrt i jorden utan att gå ner i tomrummet. Lösningen är att ha hinkarna i ett babybadkar och fylla på så det det sörplar in utifrån. Ibland får hinkarna turas om badkaren. Risken är att plantorna dränks när det kommer mycket regn.  För det mesta måste man alltså vattna flitigt, men i vissa lägen får man ägna sig åt avvattning. 

Det är bekvämare att odla på friland - fast för mig går vissa grejer bättre i balkonghink - just för att solen kommer dit extra bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser