Jag odlar i 12- och 20-liters hinkar, mest på balkongen. På sommaren blir det massor av hinkar där. Bra att de går att flytta. Potatis får börja inomhus (med extraljus), åker sen ut när det blir varmare, täcker över eller flyttar in vid frostnätter. Potatisskörd i maj eller tidig juni (fast för det mesta högst ett halvt kg per hink), sedan blir det t.ex. brysselkål eller rödbetor i hinken. Eller sallad. Men sen måste jorden bytas, helt genomvävd av rötter. Just nu har jag en grönkålsplanta kvar som ska dekorera julskinkan.
Mycket jox med hinkar blir det, bära upp och ner, balkongen är på övervåningen, och där finns bra sol. Tomater blir förresten extra bra med direktsol, men inte så stora plantor. Jag har jordgubbar där i flera hinkar också, de får bo nergrävda i trädgården under vintern, annars fryser de ihjäl. På balkongen är de ifred för rådjur, höns och de flesta sniglar - dock ej trastar och skator. Men nät funkar. Fast en gång tror jag en ekorre mumsade på savojkål - fast det odlar inte längre.
Förresten är det bäst att ta in jord till vårens odlingar nu innan tjälen kommer. Många saker mår bra att gro inne rumstemperatur, rädisor och spenat tex och kan sedan flytta ut i vårsolen på balkongen när de kommer upp, medans trädgården är full av snö. Jag har förresten en drivbänk på balkongen mars-maj, med hinkar i.
Vattningen är lite trixig. Mina köpta odlingshinkar har hål så där 5 cm upp på sidan. Tanken är ju att det ska bildas ett vattenförråd under, men i praktiken tycks vattnet rinna ut genom hålen när det är torrt i jorden utan att gå ner i tomrummet. Lösningen är att ha hinkarna i ett babybadkar och fylla på så det det sörplar in utifrån. Ibland får hinkarna turas om badkaren. Risken är att plantorna dränks när det kommer mycket regn. För det mesta måste man alltså vattna flitigt, men i vissa lägen får man ägna sig åt avvattning.
Det är bekvämare att odla på friland - fast för mig går vissa grejer bättre i balkonghink - just för att solen kommer dit extra bra.