Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter mineraler som "godis"?  (läst 3453 gånger)

Halte

• Gäst
Äter mineraler som "godis"?
« skrivet: 04 dec-11 kl 22:25 »
Mina tackor, 12 stycken, äter upp sin mineralbalja på 1-2 veckor.. Brukar de sätta i sig sådana mängder? Den förra flocken jag hade tittade knappt åt mineralbalojorna och baggarna (5 stycken) äter heller knappt något alls av sin mineralbalja. De är ju inte så billiga de där ineralerna och att köpa 3 stycken i månaden är ju en ganska avsevärd kostnad.

Kan det vara så att de äter för att de tycker det är gott eller har de en hiskelig mineralbrist av någon anledning? Kan tillägga att jag ger dem inget pellets, bara hö, och kornkross strax innan lammning och fram till betessläpp.

vallhunden

• Västergötland
SV: Äter mineraler som "godis"?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-11 kl 11:04 »
Jag har också råkat ut för att de äter mineralbaljorna som "godis". Det är då de små tvättfaten som bara slinker ner över natt... ;D :o
Mineralbrist i all ära, men jag tror att det kan bli för mycket av det goda :o
Om man köper de större hinkarna, så äter de inte lika hejdlöst!! Det är inte så mycket melass i dom, är lite hårdare dessutom. svårare att hetsäta!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-11 kl 11:28 »
Jag har fem får och dom har gnagade i sig en balja på 10 Kg på mindre än en månad.Nu har dom knappast slickat i den nya baljan.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 05 dec-11 kl 11:32 »
Jag håller med vallhunden: de stora baljorna äts mindre begärligt.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 dec-11 kl 14:20 »
Ok.. Så då kanske man kan lugna sig lite med mineralerna nu då och så köpa en större balja?
Jag var rädd att de hade någon form av mineralbrist så jag har köpt mineraler för 800 kronor den senaste månaden..

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 05 dec-11 kl 14:30 »
Skönt att höra att fler har godishysteriska får. Jag har också tolv tackor och en bagge och mineralbaljorna försvinner direkt. Jag har stått och studerat dem hur de bryter loss stora bitar som de vällustigt knaprar i sig. Nu får de minsann ingen på ett tag och då får det bli den stora baljan då, dyrt, suck. :-\
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Birgit

« Svar #6 skrivet: 05 dec-11 kl 14:47 »
Melassen tillsätts ju bara för att göra mineralerna smakligare. Ett försäljningsknep. Får som behöver mineraler äter dem utan melass. Vräker de i sig har de sockerbegär.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 05 dec-11 kl 16:55 »
då får det bli den stora baljan då, dyrt, suck. :-\

Det blir garanterat billigare i längden ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 05 dec-11 kl 17:12 »
Jag ger alltid lösmineral. Någon period har de ätit ganska mycket av det och då har jag tänkt att de kanske hade brist på något. Det brukar bara vara kortare perioder men sedan brukar de under långa tider äta mindre, det verkar mera normalt. Någon gång på sommaren har jag försökt med melassmineralerna men mina tackor äter inte alls av det.
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 05 dec-11 kl 17:17 »
Ja, det där känns igen!  ;D

1. Melass har inte i mineralet att göra.  I övrigt har jag fått rådet att ge fri tillgång på OLIKA sorter, så fixar djuren själva att kombinera ihop vad de behöver.

2. Detta resulterade i att mina får VRÄKTE i sig foderkalk under högdräktigheten, resten av året märkte jag ingen åtgång alls på den varan.  Likadant med "betesbaljorna" (finns de fortfarande?).  Det gick en i månaden (till 20 - 30 djur) så länge det fanns gräs att beta.  Så fort hö/ensilage stod på matsedeln, fick betesbaljorna vara i fred.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #10 skrivet: 05 dec-11 kl 17:39 »
Jag har samma erfarenhet av hästar. En i stallet köpte en mineralbalja till fyra hästar och den tog slut på knappt två veckor.
Jag var redan innan skeptisk till idén och inte blev det bättre när jag förstod att det var massor med melass i, så klart hästarna smaskade i sig.  :P

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 dec-11 kl 22:09 »
Tackar för bra tips! Skönt att slippa behöva pytsa ut 800 spänn i månaden om det nu är melass-brist som det beror på,, :)

Får bli "lösmineraler" istället samt foderkalk, kalkbrist vill jag inte att de ska få..

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 05 dec-11 kl 22:18 »
Jag har/hade en tacka som var galen i mineralerna, hon var lite tunn när jag köpte henne i höst men nu så är det som hon är mätt på mineraler....hon har nog ätit en halv balja själv på 2½ månad  :o
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Sönnergård

• Halland
« Svar #13 skrivet: 08 dec-11 kl 18:22 »
Har fåren tillgång till salt? Ibland kan saltsuget göra att de äter för mycket mineraler. Se till att de har en saltsten som sitter på ett bra ställe och är ren.
Håller annars med om att lösmineraler är det bästa, bara man kan skydda från regn. Så fort det blir blött så äter de inte det. Inne i stallet gäller det att inte ställa mineralerna bredvid vattenkaret för då blir de blöta direkt.
Uppfödare av hälsokontrollerade renrasiga finullsfår.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #14 skrivet: 10 dec-11 kl 09:27 »
Mina får åt också upp mineralbaljorna i ett nafs. Numer ger jag lösa mineraler som jag häller i de tomma mineralbaljorna, häller i lite vatten o rör om så allt är kladdigt, låter stå o torka i pannrummet och då får man en mineralkaka som dom kan slicka i sig av. Anledningen att jag provade göra så här var för att jag hade inget bra ställe att ha lösmineralerna på och hällde jag det lösa i de tomma baljorna o då klev alltid de på dem o så låg mineralerna på backen.... Nu funkar det jättebra o fåren äter mer vid behov än vräker i sig de söta melassbaljorna.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Halte

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 dec-11 kl 14:56 »
Mina får åt också upp mineralbaljorna i ett nafs. Numer ger jag lösa mineraler som jag häller i de tomma mineralbaljorna, häller i lite vatten o rör om så allt är kladdigt, låter stå o torka i pannrummet och då får man en mineralkaka som dom kan slicka i sig av. Anledningen att jag provade göra så här var för att jag hade inget bra ställe att ha lösmineralerna på och hällde jag det lösa i de tomma baljorna o då klev alltid de på dem o så låg mineralerna på backen.... Nu funkar det jättebra o fåren äter mer vid behov än vräker i sig de söta melassbaljorna.
Smart!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #16 skrivet: 10 dec-11 kl 15:04 »

Ska jag också prova :D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser