Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om vaktlar!  (läst 6984 gånger)

David97

• Gäst
Frågor om vaktlar!
« skrivet: 04 dec-11 kl 21:39 »
Hej!
Jag vill/ska köpa vaktlar (Om pappa tillåter) och har några frågor.

1. Vilken ras ska man ha? Vill ha en kobinations-ras (En ras som lägger bra med ägg, o har fint, gott o mycket kött! (Även om en vaktel är så liten, så vill jag ha ganska bra med kött)
2. Hur stort utrymme ska dom ha? Jag har en kaninbur på (?) vet inte hur stor den är.. Men ska mäta nästa gång jag är hos pappa, jag kan förlänga den om det behövs.. Men om jag gissar, så är den nog ungefär, L: 1.5-2m B: 50-60cm H: 50-60cm..

Det var nog allt för nu.. Kommer jag på någon fråga, så skriver jag den :D

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Frågor om vaktlar!
« Svar #1 skrivet: 05 dec-11 kl 06:32 »
hej,

kul att du är sugen på vaktlar!! Jag har japanska och de är duktigt på äggläggning. Jag får typ 100gr kött per djur och det är mest file så man slippa ta ur de.

Jag har haft franska men det var inget för mig då de växte för fort enligt mitt tycke och blev nästan som broilers. En del blev för tunga för sina ben och kunde inte gå. Det kändes inte ok.

Buren du nämner passar till 10-15 djur.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 dec-11 kl 21:43 »
Hej! Jag gillar alla fjäderfän  :-[ Men vaktlar har jag velat ha, men har vart lite mycket med hönorna.. Men nu ska jag ha det (Om pappa tillåter) Jag väljer japansk just för att är ganska många nära mej som har det..

Oj.. Ganska mycket med 100g för en sån liten ;D

USCH! Vill verkligen inte ha franska då!

OJ! 10-15 jag som tänkte mej ca 5 i den buren.. Men då blir det roligare !

Nu kom jag på mer frågor!

1. Hur mycket äter en vaktel?? Tänkte köpa en kyckling-foderautomat.. (1-2 kilo)
2. Vad äter vaktlar?? Kan dom äta värpfoder som hönorna har?? (Dom får värp multi från svenska foder)
3. Vatten?? Kan man ha en kyckling vattenutomat, (1-2 liter) eller druknar dom i det?? Borde dom inte göra..?

Nu kommer jag inte på mer!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 06 dec-11 kl 07:18 »
hej,

mina vaktlar får vanligt värpfoder, det är dock viktigt att bitarna är inte för stora.

De har en 1 liters vattenautomat och maten får de i en skål. De äter inte så mycket så det är
kanske inte så bra med en stor mat behållare.

Bebisvaktlar är sljälvmordsbenägna men när de blir 3-4 veckor brukar det går bra med ett valigt vattenautomat.

Lycka Till

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-11 kl 07:43 »
Finns många vakteluppfödare här.
flera svar till David.
Du kan nog läsa mycket om vaktlar på tidigare trådar också.
Hedemorahöns

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 dec-11 kl 19:44 »
Hej! är inte 10-15 japaner mycket i den buren?? Tycker det verkar ganska mycket..
Ok. Får tänka på att inte ha för mycket mat, o vattenautomat blir nog en enliters..
Till kycklingar får jag väl h ett tefat med sten i.. Eller vad kan man annars ha?

Finns många vakteluppfödare här.
flera svar till David.
Du kan nog läsa mycket om vaktlar på tidigare trådar också.

Hehe.. att jag skapar en egen tråd, är att jag är lite lat o inte orkar kolla igenom!  :-[ Men ska nog kolla lite!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 06 dec-11 kl 19:54 »
Jag använder en vattenautomat till undulater till mina vaktelkycklingar. Den har som en smal läpp framtill, en avlång skål på ca 0,5 * 1 cm, där hittills inga kycklingar lyckats dränka sig. De blir våta och kalla om man har ett tefat med stenar och vatten i.

Jag har franska vaktlar (fläskvaktlar), och japanska. Har inte haft några som helst problem med benen på någon av grupperna, utom problem som de fötts med, någon enstaka vaktel kläcks ibland med sneda fötter, antagligen har mina kläckare inte tillräckligt exakt temperatur.

De får startfoder som kycklingar och när de börjat värpa så blandar jag i lite värpkoncentrat som jag mal i en mandelkvarn eftersom bitarna annars är för stora.

I ett så stort utrymme kan du utan problem ha 10-15 japaner. Titta i tidigare trådar kring inredning i buren osv, de gillar att kunna gömma sig lite, och behöver sand/torvbad. Och glöm inte snäckskal när de börjar värpa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 dec-11 kl 20:14 »
Hej! Går det bra med en kanin vattenflaska?

Jag har tänkt att kläcka dem med höns kycklingar (Lägger i dem någon dag senare!) Men ska man låta dom kycklingarna också ha en sådan?

Eftersom dom ska vara med höns-kycklingar, så får dom samma mat, sen får vi väl mala maten ute.. Men ska man ha en sådan till duvor, eller vad ska man ha?

Jag har redan inredningen i huvudet! ska göra grottor, ha granris i ett hörn, krukor m.m! :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 06 dec-11 kl 21:22 »
En tallrik med stenar är väldigt ohygienisk, så jag använder inte sådan till kycklingar heller. Det är bra att ha kycklingar och vaktelkycklingar tillsammans, så lär sig vaktlarna snabbare och bättre att äta och dricka.

Startfoder är ju samma som man ger till kycklingar, så det är ju inget problem. När vaktlarna börjar värpa, vid ca 8 v ålder, så ska de ju sedan länge vara skilda från sina kycklingsyskon.

En sådan till duvor, vad menar du?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 dec-11 kl 21:30 »
En sådan här:

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=11

Eller funkar denna bättre?? Tänkte just tt det är för småfåglar:

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=511

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 06 dec-11 kl 21:38 »
Inte den för småfåglar i alla fall, den är till för just småfåglar, dvs vilda trädlevande fåglar. Vaktlar är marklevande och gillar inte att sitta på pinnar.

Den andra verkar väldigt stor, ska du kläcka typ 50 åt gången?

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 dec-11 kl 21:42 »
Hrrm.. Jag har en maskin som tar 20-24 hönsägg, o vaktelägg är ju så småååååå.. Men om det kan vara runt 10-15 där, hur många ägg ska jag lägga i? 20.. Hur bra kläck blir det (Kom på att jag ska nog köpa vuxna djur om några veckor, om jag får för pappa), men sen ska jag kläcka.. O då blir det ju olika, om det finns förfrågan, m.m.. :) Men själv ska jag nog ha 10, sen blir det nog utökning, med större utrymme m.m  ::)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 06 dec-11 kl 21:47 »
Har du inte vändare i maskinen? Vaktelägg är rätt ömtåliga, och det är viktigt att de vänds försiktigt, men gärna ofta.

Kläckningen på vktlelägg är tyvärr ofta dålig på skickade ägg, men även på egna ägg så kan den vara dålig. Och ofta dör ett par i början också. Man kan räkna med 50-70% kläckning, max om man har tur.

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 dec-11 kl 21:51 »
Självklart! Den är helautomatisk :D (Behöver bara starta o ge den vatten i en bägare, tror den heter, king suro 20..)

Är dom fullvuxna vid 8-9 v.? Så tupparna är slaktfärdiga..?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 06 dec-11 kl 22:01 »
Ja, men tupparna är mindre än hönorna.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 06 dec-11 kl 22:02 »
Hej! Går det bra med en kanin vattenflaska?

Jag har tänkt att kläcka dem med höns kycklingar (Lägger i dem någon dag senare!) Men ska man låta dom kycklingarna också ha en sådan?

Eftersom dom ska vara med höns-kycklingar, så får dom samma mat, sen får vi väl mala maten ute.. Men ska man ha en sådan till duvor, eller vad ska man ha?

Jag har redan inredningen i huvudet! ska göra grottor, ha granris i ett hörn, krukor m.m! :)
JAg använder kaninvattenflaska till vaktelkycklingar det funkar kanon. Men man bör ha en flaska på ca 10-15 kycklingar så att alla kommer till att dricka.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 dec-11 kl 22:03 »
Ok.. Vad blir slutvikten på en japan-tupp?

David97

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 dec-11 kl 15:59 »
Så! Nu har jag mätt buren, (Tycker jag hade bra ögonmått ::)) så här var den:

L: 140cm
B: 70cm
H: 50cm

Lite frågor nu också:

1.Hur många vaktlar tror ni det kan vara där i utan fara?
2. Ska vaktlar ha sitt-/nattpinne?
3. Vad ska dom ha för mat? Kan dom ha samma som hönorna? (Värp Multi) Fast jag får väl krossa den, eller ska dom ha sk. ''värp-pulver'' (Värp foder pulveriserat)
4. Ska dom ha en foderautomt (Kyckling. 1 liter) eller ska dom ha en skål (Kan ha frågat detta tidigre) äter dom upp en liter mat på några dar? eller ska man köpa en en-liters automat, men inte fylla på fullt?
5. Vattenautomat? En liter där också?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 10 dec-11 kl 17:28 »
Så! Nu har jag mätt buren, (Tycker jag hade bra ögonmått ::)) så här var den:

L: 140cm
B: 70cm
H: 50cm

Lite frågor nu också:

1.Hur många vaktlar tror ni det kan vara där i utan fara? Jag har en bur som är marginellt större än din. I den kan man lätt ha ca 15 vaktlar. Håller du dig till färre än 15 så har dom inte trångt.
2. Ska vaktlar ha sitt-/nattpinne? Nej. Vaktlar är marklevande och vill inte ha pinne. Däremot kan man inreda med någon sten, rot eller liknande. Mina vaktlar gillar ibland att hoppa upp på något och kolla utsikten  ;)
3. Vad ska dom ha för mat? Kan dom ha samma som hönorna? (Värp Multi) Fast jag får väl krossa den, eller ska dom ha sk. ''värp-pulver'' (Värp foder pulveriserat). Ska du ha japaner kan du ge de vuxna djuren värpfoder med kalk i när dom väl börjar värpa. Mina vuxna äter det som det är. när dom är små och växer behöver dom lite mer proteinrikt foder. Antingen kalkonstart eller så ger man kycklingstart + hårdkokt äggula.
4. Ska dom ha en foderautomt (Kyckling. 1 liter) eller ska dom ha en skål (Kan ha frågat detta tidigre) äter dom upp en liter mat på några dar? eller ska man köpa en en-liters automat, men inte fylla på fullt?Mina vaktlar som bor i grupper på 4-6 djur äter ca 2 liter i veckan. Jag har kycklingautomater som man hänger och som rymmer ca 1 liter.
5. Vattenautomat? En liter där också?En vaktel dricker knappt ½dl/dag när det inte är varmt så hur stor vattenautomat du behöver beror ju på hur många vaktlar du ska ha. Till vuxna vaktlar funkar en vattenautomat fint.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 dec-11 kl 17:38 »
1. Vad bra! Då blir det nog 10 hönor! Hur många tuppar ska jag ha? Kan jag ha 2 tuppr, eller dödar dom varandra?
2. Ok! Jag ska inreda med naturen! (Granris, lite sten m.m)
3. Jag ska ha Japaner, då en som bor väldigt nära ska sälja det runt jul, så då behöver jag inte krossa det?
Kalk får dom från snäckskal.
4. Då ska jag köpa en foderautomat för en liter!
5. Om jag ska ha 11-12 (Med tupp) Går det bra med en liter? (Byter ganska ofta, då vi har mycket järn i vattnet)

Till kycklingarna ska jag ha en kanin-vattenflaska, hur lätt lär sej dom dricka ur den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser