Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solrosfrön??  (läst 15621 gånger)

lusen2008

• Uppland
solrosfrön??
« skrivet: 02 dec-11 kl 21:27 »
ser hela tiden solrosfrön på olika affärer, är de nå man kan ge kaniner? man ser ju de i dom där blandningarna på affären, så farligt kan de ju inte vara.. 

ja som har dåligt med plats att förvara hö köper på granngården, hur bra är de hö´t ??  står delikatess hö, 119kr för 110L..  han lever inte enbart på hö, utan får kvistar och blad, granris, morötter, lite frukt, nån torkad brödbit ibland med.. lite 4kornskross som gott ibland.. han verkar noralviktig & har jättefin päls..  när vi rensade ut massa sly i sommras så tog ja in de i uthuset så de har torkat, så de får han lite av med..   han är en gotlandskanin på 6mån..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: solrosfrön??
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 21:40 »
Kan du inte hitta någon bonde eller hästägare som du kan köpa enstaka balar från? Hö bör kosta 1-3 kr per kg beroende på tillgång och kvalitet. Man kan inte mäta hö i liter, det beror ju helt på hur man packar det. Men 119 kr för 110 l är väldigt dyrt.

Solrosfrön är fett, det är inte något en kanin behöver. Några enstaka solrosfrön som godis är ingen fara, men de bör inte äta några större mängder. Kaniner bör heller inte äta sockerrik mat i större mängder, så frukt är godis som de bara bör få små mängder av. Även morötter är för söta, kaniner bör inte få särskilt mycket morötter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 21:48 »
När vi hade kaniner, innan dom blev tagna av grannens hundar  >:( Så gav vi dem, hö (Pappa bor på bondgård, så vi tog med några 25 kilo säckar (Höns-mat säckar) med hö i då o då, sen fick dom kanin/marsvins pellets, morgon kväll, ca 2-3 matskedar (Våra kaniner skulle inte ha mer, jag hade en löwen (Lejonhuvad) och min syster en dvärg vädur.. Som fick lite mycket mat när den var liten, så den blev lätt överviktig, men ack så gosig! Hon kom när man ropade! :D Skulle gärna ha ett par kaniner o föda upp.. Men får ej, nu när dom blir tagna av hundar.. (När dom är hos pappa, vilket dom är när vi är ute o reser)!

lusen2008

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-11 kl 02:58 »
okej, då kan ja lägga solrosfrön bakom mig.. bra att ja fråga så slipper ja tänka på de mer..  :)  han får inte frukt varje dag, och oftast bara skal eller rester från dottern, men just nu vill hon mest ha mandariner, så blir inte nå till han då.. morötter får han väl 3 små-mellan i veckan kanske..

hö´n från grangården står de är lätt pressat.. ca 4kg kanske.. köpte i panik ett pressat paket på ica en gång, men de va ju bara damm, men då tog de slut å granngården hann stänga,de fick han ha över spånet i bodelen bara, dög inte till annat..... tjaa, en bekant har häst,kanske skulle höra med henne då.. (dottern skulle ju jubla över att åka dit å köpa,för då kan hon hälsa på hsten,och kanse få rida lite.. 3år och tokig i hästar -åalla andra djur hon träffat..
skulle vilja ha nån tunna med lock å förvara de i, så de inte kommer in fukt.. kanske skulle stjäla royal canin tunnan från hundarna.. har inget tak där han bor så de lär va nå med lock..  har haft de i en 5L hink med lock nu, men de går ju inte i mkt där, två påfyllningar bara..   

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 05 dec-11 kl 07:38 »
Spån får man ju gratis från snickerierna , hö kan du ju köpa hos varje hästägare el bonde .
Vart bor du?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

MorAnna

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-11 kl 12:18 »
Till spånförvaring har jag ett gäng ungefär som http://www.gerdmans.se/shop/product/M76961/Avfallsbeh%C3%A5llare+PWS.html?article=513908&article=513909&article=513910&js=true (troligen den minsta de hade när jag shoppade för c:a 10 år sen). Väldigt praktiskt att hämta spån i från sågen, och hjul så att man bara rullar den vart man ska ha den. Ett lock som sluter tätt (men kan behöva "låsas" på något sätt om den ska stå ute i vinden, kanske).

lusen2008

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 dec-11 kl 23:26 »
bor en bit utanför gävle, rätt nära tierp med...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 06 dec-11 kl 02:27 »
Jag använder inte spån. För dammigt och inte bra för varken min eller kaninernas hälsa (ammoniak bildas otroligt fort i spån jämfört med torv, hampa eller träpellets). Och sågspån är väl superdammigt?! Skulle inte använda ens om jag fick det gratis. Sållat kutterspån (det man köper i butik) är ju sållat av en anledning, dammet... Det är inte alls nyttigt att andas in.

Höannonser finns på blocket.se, du kan också prova att ringa runt till ridskolorna i ditt område. Inför nästa år kan det vara smart att förboka från en höbonde så att du är säker på att du har bra hö tillgängligt hela året.
//Lina

lusen2008

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 07 dec-11 kl 01:14 »
tack för länkarna, en ja har ingenstans att förvara så mkt hö..
 strö  tycker ja är billig på granngården, och inte alls så dammig.. han kissar i ett hörn, men vill inte kissa i låda, bajsar över hela buren..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 07 dec-11 kl 08:03 »
Kommer du överens med en snäll bonde så kan du nog köpa ditt hö där, men hämta en bal åt gången. Och en bal kan du lätt förvara i t ex en hundmatstunna, eller i en sådan där stor plastlåda för återvinning som man kan köpa på IKEA.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 07 dec-11 kl 08:57 »
Kolla med andra alternativare i din närhet , många har hästar o då hö oxå .
Solrosfrön använder vi när det är riktigt kallt till alla djur , kaniner , höns , hästar mm mm
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lusen2008

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 dec-11 kl 16:30 »
ja, ja ska höra ed en bekant som har häst, om inte annat kanske hon vet nån annan med hästar ja kan köpa lite av..  och ska kika på ikeas hemsida..

okej, ja tycker redan synd o han nu när de är typ 2minus, haha..  men släppte lös han och dottern i släpkärran som står i garaget idag, oisolert men liite varmare än ute.. så fick han röra sig lite och samtidigt träffa sin lillmatte..  ;D  blir nog en stoor betesbur i sommar så hon kan sitta där inne hos han då med..

Maria C S

• Småland
« Svar #14 skrivet: 08 dec-11 kl 16:55 »
Samla tunna med lock är lagom !
Så finns det plats för höbalen att öppna upp sig och det blir lättare att ta hö ur den !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

lusen2008

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 08 dec-11 kl 21:25 »
tack så mkt för hjälpen, blir nog ikea i helgen, om vädret tillåter..  så slipper ja ha hö i hallen.. haha..

David97

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 dec-11 kl 21:35 »
Väldigt få bönder jag vet pressar småbaler.. Om dom gör det, så är det halm.. Om man ska ha små-baler, så är det en ridskola man ska gå till. Men som jag skrev högre upp, så går det jätte bra, att köpa ''lösvikt'' köpa några fång åt gången.. En sådan 25-kilos säck (Blev ju långt ifrån 25 kilo) räckte i 1-2 veckor, beroende på årstid!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 08 dec-11 kl 21:41 »
Var tror du ridskolorna köper sitt hö från  ;D ;D? Givetvis finns det bönder som pressar i småbalar, främst mindre gårdar brukar pressa i småbalar. Men man kan såklart köpa från ridskolor också. Eller så köper man från samma bönder som de köper från.

Maria C S

• Småland
« Svar #18 skrivet: 08 dec-11 kl 21:46 »
Ja det är lite olika beroende på var man bor !
En bonde som har åkrar och häst folk och små djur ägare runt sig gör småbal !
I uppland tror jag det är en heldel bönder som gör småbal !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

David97

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 dec-11 kl 22:04 »
Beror på vilka ridskolor! Endel pressar säkert själva (Då tänker jag sådana lite mer på landbygden) Men bonden som gör det, gör det nog bara för dom ska ha ;) sen finns det ju stionära pressar (Tror jag) som man lassar i massa hö så pressas det.. Sådan kanske ridskola ha.. Varför dom skulle ha det förstår jag inte men ;) Ska tvinga pappa ta fram våran gamla håedbals press, så hönorna kan roa sej lite :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, pow, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser