Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslaget till ny djurskyddslag  (läst 40265 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #40 skrivet: 01 dec-11 kl 19:47 »
Så du  menar att skk:s avelsstrategi inte gett hundar med problem att andas? Varför är  dessa kennler då godkända av skk?

Jag är så enormt tacksam att min bana inom hundavel  började med  kunskaper inom genetik som  inte  betalades av skk.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 01 dec-11 kl 19:55 »
De dog ut för att staten förbjöd avelshingstar under en viss mankhöjd. Vilket medförde att små hingstar kastrerades och de ston som var kvar av dessa två gamla lantrastyper i fortsättningen betäcktes av stora hingstar.
Vilket är i princip det samma som staten vill införa nu på katter som går fria utomhus.
Linderödssvinet dog nästan ut pga det statliga galtbesiktiningstvånget.

Jag känner till detta. Det var en styrning från statens sida eftersom man ville följa häst-trenden i övriga Europa. Intressant att man nu är ute efter att sätta alla huskatter i samma situation! Det är inget jag känner till.
Står detta att finna i samma lagförslag som vi diskuterar nu? Alltså exakt vilka katter som får lov att avlas på?`Var hittar jag informationen om exakt vilka egenskaper dessa avelskatter måste ha? Kommer jag bli utsatt för statlig styrning nästa gång jag ska para någon av mina katter? Vem ska jag höra av mig till? Vilka blanketter ska jag fylla i? Jag förstår inte riktigt hur de ska kunna kontrollera mig? Obs, retoriska frågor.

Det finns dock en viktig skillnad mellan linderödssvin, lantrashästar och bonnkatter som gör att jag finner dina liknelser högst tveksamma: Med de två förstnämnda djurslagen har det aldrig funnits ett utbrett problem med lösspringande och inavlade kolonier som betraktats som skadedjur och där man därför avlivat helt friska djur enbart pga att de var oönskade.

Jag tror helt enkelt inte att staten bryr sig om katt-avel överhuvudtaget.

Grönavågen: det där om att naturen är expert på avel... Så naivt att dra in sådana floskler i ett samtal som detta med lösspringande katter - ett djur som inte ens är en naturlig del av svensk fauna. Djuren har det inte bra i det vilda. Det är husdjur vi talar om, och då är det inte längre "naturen" som har ansvaret. Det är vi människor.

Citat från skyddsjaktivast.se

"Vildkatt
Fakta: Vilda katter tillhör inte den naturliga faunan i Sverige och de katter som förekommer vilt i naturen är förvildade tamkatter. Uppskattningsvis finns det i Sverige cirka 100 000 ”vildkatter”. De klarar sig dåligt på egen hand och lider förutom av hunger, av köld, skador och sjukdomar. Katter blir könsmogna före 1-års ålder, de kan föda mellan 1-7 ungar per kull och få 2-3 kullar per år.
Skadeverkningar: Miljökontoret får under vår- och sommartid ofta in klagomål på katter som uträttar sina behov i trädgårdar och sandlådor, krafsar i rabatter samt smutsar ner bilar. Det förekommer även anmälningar om förvildade katter som är magra och i dåligt skick och som ibland attackerar tamkatter och sprider loppor till dessa. Katten kan vara värd för den mikroskopiska parasiten toxoplasma, som sprids till människor genom kattens avföring. De flesta människor som drabbas av parasiten märker inte av några symtom. Toxoplasmos kan dock skada människofoster, varför gravida kvinnor bör undvika ställen där det finns kattavföring."

Ursäktar mig för att detta blev OT. Nu slutar jag diskutera detta, och hoppas att de flesta har vett nog att inse att kastrering för katter är en bra grej som gör att katterna får det bättre! Som inser att katter, precis som hundar hästar och andra husdjur, förtjänar ett hyggligt liv där de får tillsyn och skötsel och slipper bära fram kattungar var fjärde månad på löpande band för att deras ägare är för lata för att kastrera dem och där friska djur inte ska behöva bli avlivade för att de är herrelösa.
Och till er som undrar varför man ska föda upp katter överhuvudtaget när det finns så mycket herrelösa katter kommer här en jättebra länk som jag tycker att alla bör läsa!

http://emmisibirier.bloggagratis.se/2011/11/11/6643028-varfor-foda-upp-katter/

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 01 dec-11 kl 20:05 »
Det är förmodligen så att en lag som säger att alla utekatter ska kastreras höjer kattens värde (om inte annat får väl kattuppfödarna sälja fler raskatter, så deras ekonomi blir bättre ;)).
 Men, hur ska man kontrollera att lagen efterföljs, och vad kommer det att kosta?
Ska man fånga utegående honkatter och ta hormonprov för att kolla att dom fått P-piller ???
För mig är lagar som i princip kommer att bli omöjliga att kolla att dom efterföljs onödiga.
Mvh
Charlotte

Det finns många lagar som är svåra att kontrollera... ska vi legalisera våldtäkt med samma argument?
Och, detta handlar inte om raskattsuppfödares ekonomi. Att höja huskatters status ger inte raskattuppfödare mer pengar, de får sålt sina kattungar oavsett huskatternas värde. Men det ger däremot huskatterna ett bättre, friskare och lyckligare liv.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #43 skrivet: 01 dec-11 kl 20:51 »
Om SKK kommer på tal, måste även jag skriva i tråden.  SKK har aktivt förstört många bruksegenskaper genom sin galna avel på endast utseende.  Och nu ska tydligen katterna gå samma väg.  Endast arier raskatter får finnas!   >:D >:( :o

Linderödssvinet dog nästan ut pga det statliga galtbesiktiningstvånget.
Och visst var det nästan samma med baggar?
Betäcka små honor med stora hanar -> risk för stora foster -> risk för svåra förlossningar.  Inget vidare djurskydd ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 01 dec-11 kl 21:00 »
Om SKK kommer på tal, måste även jag skriva i tråden.  SKK har aktivt förstört många bruksegenskaper genom sin galna avel på endast utseende.  Och nu ska tydligen katterna gå samma väg.  Endast arier raskatter får finnas!   >:D >:( :o
Betäcka små honor med stora hanar -> risk för stora foster -> risk för svåra förlossningar.  Inget vidare djurskydd ...

Jag förstår inte var ni fått detta ifrån? En raskatt är ingenting annat än en katt med härstamningsbevis. Menar du att det är meningen att alla katter måste ha en stamtavla i detta förslag? Är inte jag som uppfödare fri att para min katthona med vilket katt jag vill?
I dagsläget kan jag låta para min katt med grannens bondkatt, låta henne föda fram blandrasungar, som jag sedan låter bli att registrera i Sverak, och säljer på Blocket. Kommer detta förfarande att bli olagligt i och med detta förslag?

Det är väl inte så att märkning av katt alltid går hand i hand med ett härstamningsbevis, eller?

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 01 dec-11 kl 21:04 »
Ja vist är det så att skk har vare en drivande faktor i förstörelsen av många raser  men man får gå till baka 30 -40 för att förstå det .

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #46 skrivet: 01 dec-11 kl 21:21 »

Ibland bara älskar jag dig trollmor...... :-*

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #47 skrivet: 01 dec-11 kl 21:27 »
Va?  Bara ibland?  ...    :-* själv!

(Resten av denna inbördes beundran lär vi få ta i PM!!!  ;) )

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 01 dec-11 kl 21:39 »
SKK:s vara eller icke vara hör ju inte hit för fem öre... ::)

En chipmärkning av katt kostar ca 400kr. En kastrering av hankatt runt 450kr och en honkatt drygt 700kr, ofta får man mängdrabatt på vårkanten hos många djurkliniker. Chipmärkningen innebär att kattens namn samt kattens ägare förs in i ett register hos SKK för att man ska kunna finna ägare till bortsprungen eller påkörd katt. Registrering kostar ca 130kr per katt. Totalt ca 1000kr för en hankatt och 1250kr för honkatten.

Är detta så mycket att bråka om?  ???

(...eller har jag missat nåt elementärt i denna diskussionen som innebär att alla huskatter kommer utrotas om detta blir regel?)
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 21:41 av Hippievagnen »

Gronavagen

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 01 dec-11 kl 21:44 »

En chipmärkning av katt kostar ca 400kr. En kastrering av hankatt runt 450kr och en honkatt drygt 700kr, ofta får man mängdrabatt på vårkanten hos många djurkliniker. Chipmärkningen innebär att kattens namn samt kattens ägare förs in i ett register hos SKK för att man ska kunna finna ägare till bortsprungen eller påkörd katt. Registrering kostar ca 130kr per katt. Totalt ca 1000kr för en hankatt och 1250kr för honkatten.

(...eller har jag missat nåt elementärt i denna diskussionen som innebär att alla huskatter kommer utrotas om detta blir regel?)

Och du har fortfarande inte verkligen lyssnat. :-\

Ek

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 01 dec-11 kl 22:06 »

Ja du har missat något elementärt ,att jag själv kan avgöra om jag vill märka kastrera . Det behöver varken myndigheter eller självutnämda experter avgöra åt mig. Det här landet blir mer och mer likt gammla östtyskland.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 01 dec-11 kl 22:16 »
Och du har fortfarande inte verkligen lyssnat. :-\

hmm.. jag försöker verkligen förstå hur du tänker. Det vore lite enklare om inte allt var höljt i ett dunkel. Jag förstår ärligt talat inte kopplingen SKK - regler om kastrering o märkning av utekatter.

En katthona kan lätt producera upp till 28 nya katter per år. Antalet kan stiga i en rasande takt om man inte skjuter bort överskottet - alt. kastrerar sina utekatter. Jag röstar därför för det senare alternativet eftersom jag inte tycker det förstnämnda är etiskt försvarbart. Alls. Vad jag kan utläsa så tycker du att man kan skicka ut en jägare för att döda överskottet. (som enligt uppgift är ca100.000st "vildkatter", något som du beskriver som ett "marginellt" problem) Återigen har inte SKK nåt med detta att göra. Man är fri att avla på sin huskatt så mycket man vill, med vad man vill, bara man låter bli att släppa ut den utomhus.

Jag kan också utläsa av ditt inlägg att du tycker att detta är ett stadsproblem - som inte existerar på landsbygden. (vilket ju självklart inte stämmer, det finns massor av herrelösa strykarkatter runtom på landet också, kanske till och med fler? i stan är det ju vanligare med innekatter, på landet har man dem utomhus)

Att id-märkning ses som ett problem förstår jag inte. Det kommer knappast utrota en hel kattstam - det kostar 400 spänn. Är inte katten värd det, så vetefan om man ska skaffa katt alls.

Men som sagt, jag kanske är heeeelt ute o cyklar och har missat statens hemliga kupp tillsammans med Sverak och SKK där de ska införa nån ny national-kattras på agendan, stänga ner alla katthem, och förbjuda allt som inte är rasrent, allting under det fördunklande namnet "djurskydd". Låt oss isåfall lyncha dem tillsammans och bränna upp alla stamtavlor på ett riktigt häxbål. Jag kommer gladeligen släppa ut mina fertila raskatter och låta dem para sig hejvilt med alla skogens djur, och sen får naturen ha sin gång där bara den starkaste överlever, överskottet kan vi skjuta, grilla och äta, i den ordningen. :) (och sen gör vi samma sak med alla hundar! och hästar! och kor! och grisar! jippi!)

förlåt. nu skenade fantasin iväg lite. :)  :-*

siken

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 01 dec-11 kl 22:16 »
Jag hoppar högt när jag läser vad Hippievagnen skriver:
"//Det finns ingen homogen ras "bondkatten". Den kallas så vitt jag vet "huskatt" och är väldigt heterogen som ras. Den innehåller säkerligen rester av så många olika raser och katt-typer att den knappt kan kallas för en egen "ras". generna är för diversifierade. Denna katt kan alltså härstamma från många olika världsdelar, inte bara Sverige.//"

Det var just den åsikten som utrotade smålands-gotlands-kon, dvs pga variationen i utseende så fick den inte betraktas som ras på utställningar, och blev bl.a. därför utkonkurrerad av importerade raser. Även den svenska lanthönan försvann på det sättet (även om ett mindre antal ganska inavlade stammar räddats på senare tid). Listan på lantraser som utrotats med det argumentet Hippievagnen använder kan göras lång, inte bara i Sverige, utan i många länder världen över.

Hippievagnen använder ordet heterogen, inom lantraskretsar kallas det variation. Det är variationen som gör lantrasen. Hade alla sett ut enligt en standard hade det inte varit någon lantras, då hade det varit en standardiserad utsällningsras, som t.ex. siames. Det är väl ingen längre som påstår att islandshästen inte är en ras, trots att den är väldigt heterogen, dvs nästan alla kända färganlag finns inom den rasen (undantaget är väl bara den tigrerade färgen). Den är en ras, med variation i utseende. Precis som den svenska bonnkatten. Och hade alla raskattsavlare hållit reda på sina utställningskatter, så hade vi sluppit inkorsning i bonnkatten också.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 01 dec-11 kl 22:21 »
Ja du har missat något elementärt ,att jag själv kan avgöra om jag vill märka kastrera . Det behöver varken myndigheter eller självutnämda experter avgöra åt mig. Det här landet blir mer och mer likt gammla östtyskland.

hade folk haft vett nog att ta ansvar för sina katter och kastrera dom så hade inte vi haft ett så stort problem med lösspringande katter som vi har idag, och vi hade nog inte haft behov av denna lagstiftning. men då folk inte tar ansvar för sina djur så blir det ju tvunget med sånt här "förtryck" som lagar och sånt där. Onödigt kan tyckas.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 01 dec-11 kl 22:24 »
Jag hoppar högt när jag läser vad Hippievagnen skriver:
"//Det finns ingen homogen ras "bondkatten". Den kallas så vitt jag vet "huskatt" och är väldigt heterogen som ras. Den innehåller säkerligen rester av så många olika raser och katt-typer att den knappt kan kallas för en egen "ras". generna är för diversifierade. Denna katt kan alltså härstamma från många olika världsdelar, inte bara Sverige.//"

Det var just den åsikten som utrotade smålands-gotlands-kon, dvs pga variationen i utseende så fick den inte betraktas som ras på utställningar, och blev bl.a. därför utkonkurrerad av importerade raser. Även den svenska lanthönan försvann på det sättet (även om ett mindre antal ganska inavlade stammar räddats på senare tid). Listan på lantraser som utrotats med det argumentet Hippievagnen använder kan göras lång, inte bara i Sverige, utan i många länder världen över.

Hippievagnen använder ordet heterogen, inom lantraskretsar kallas det variation. Det är variationen som gör lantrasen. Hade alla sett ut enligt en standard hade det inte varit någon lantras, då hade det varit en standardiserad utsällningsras, som t.ex. siames. Det är väl ingen längre som påstår att islandshästen inte är en ras, trots att den är väldigt heterogen, dvs nästan alla kända färganlag finns inom den rasen (undantaget är väl bara den tigrerade färgen). Den är en ras, med variation i utseende. Precis som den svenska bonnkatten. Och hade alla raskattsavlare hållit reda på sina utställningskatter, så hade vi sluppit inkorsning i bonnkatten också.

jag väntade på den  ;)
Jag var ute på hal is när jag skrev detta... I sanningens namn så är nog raskatten jag själv föder upp ÄNNU mer varierad genetiskt. Det är också en bondkatt. Fast från Ryssland. Och eftersom jag anser det viktigt att värna den, så har jag inget emot de som vill värna den svenska huskatten.
Så, förlåt om jag nu upprört känslor gällande denna gamla hederliga bondkatt.  :-[

Starstone

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 01 dec-11 kl 22:37 »
De katter jag har inne är två honor och två hanar, som är kastrerade ( våren - 11 ) har slutat jaga möss, De vill inte heller gärna gå ut längre. Ute finns 4 hanar som håller gården rått och musfri. Ok de har ett farofyllt liv, vi bor nära en stor väg med mycket trafik,det finns mycket räv i skogarna runt om och någon försvinnner varje år, men är den naturliga miljön för en katt att bara vara inne  ??? alla djur ska ju enl. den nya lagen ha rätt till ett naturligt beteende och det är för en katt att komma ut i så fall. Jag är inte förtjust i råttgift från Anticimex kan tilläggas för jag är rädd om mina andra djur också och en olycka kan hända.
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 22:44 av Starstone »
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

pålle

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 01 dec-11 kl 22:42 »
De katter jag har två honor och två hanar inne, som är kastrerade ( våren - 11 ) har slutat jaga möss, De vill inte heller gärna gå ut längre. Ute finns 4 hanar som håller gården rått och musfri. Ok de har ett farofyllt liv, Vi bor nära en stor väg med mycket trafik, finns mycket räv i skogarna runt om, men är den naturliga miljön för en katt att bara vara inne  ??? Jag är inte förjtust i råttgift från Anticimex kan tilläggas för jag är rädd om mina andra djur och en olycka kan hända.
Märkliga katter du har ja har i alla år haft kastrerade katter  och dom har all jag att både möss råttor  och till å med vuxna harar har fällts  om än sällan   

Gronavagen

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 01 dec-11 kl 22:45 »
Men varför ska jag   avla på en katt  som jag inte vet kan jaga möss?

???

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 01 dec-11 kl 22:50 »
Men varför ska jag   avla på en katt  som jag inte vet kan jaga möss?

???
Dom duger kanske i stan då :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #59 skrivet: 01 dec-11 kl 22:52 »
De katter jag har två honor och två hanar inne, som är kastrerade ( våren - 11 ) har slutat jaga möss, De vill inte heller gärna gå ut längre. Ute finns 4 hanar som håller gården rått och musfri.

Då kan jag säga med bestämdhet att det handlar om individer. Har själv kastrerade och undrar ibland om mina katte två honor en han har något förråd dom hämtar i någon stans med råtter och möss. Det ligger också döda "färdiglekta men ej tuggade" ibland på gården. Kastrerade honor jagar bäst  ;)
                 Förlåt OT  MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
läderfiffi, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser