Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har tagit mina hönor?  (läst 2672 gånger)

David97

• Gäst
Vad har tagit mina hönor?
« skrivet: 24 nov-11 kl 17:58 »
Mina ''hat-hönor'' har dött. Dom låg ''nergrävda'' under spånet, en hade inget huvud. Dom hade bitmärken i halsen/nacken, och det hade varit en kamp. Blod på väggar, fullt av fjädrar överallt.. Vad kan det varit? Min bonus mamma ska gå o kolla ett fönster som är provisoriskt lagat om det är uppflärpt, dom har haft dörr öppen så dom kunnat gå ut, men kan något kommit in något stort där, o sen hoppat ut på ett annat ställe? (Det gör inte så mycket att dom är döda, skulle ändå slaktas, men vore kul att vet vilket djur som gör såhär) Är dom nergravda för att bli hämtade?

Ronny

• Skåne
SV: Vad har tagit mina hönor?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-11 kl 18:07 »
Om huvudet är avbitet tyder det på ett mårddjur. Mård, iller eller mink?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 18:10 »
Men dom begraver väl inte?

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 18:30 »
En minkmassaker kan vara fruktansvärt blodig. Bor du i närheten av något vattendrag?

Steg rakt in i en sådan en gång och där var minken kvar (så länge den levde) och hade dragit in några hönor i skrymslen. Den kan nog gräva ner också för att gömma - tror jag.

« Senast ändrad: 24 nov-11 kl 18:35 av Ronny »

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 18:40 »
Vi har en mindre damm, lite små dammar runt omkring, och diken, vid vägen och i markerna.. Hur blir man av med dem? ska jag sätta en fälla med något i?

Får man skjuta dessa eller måste man släppa dem? (Vi har en erfaren jägare till granne som kan avliva isf..)

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 18:47 »
Ja, man får skjuta en mink. Gillra en tunnelfälla med en hönsnacke och sätt den vid en yttervägg i närheten av brottsplatsen. Får du en katt i fällan så är det bara att släppa ut den och göra ett nytt försök. Är det en mink kan han komma när som helst på dygnet.

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 nov-11 kl 18:55 »
Ok... Bra.. Då får jag se om jag hittar en fälla, vill inte mina andra ska få samma öde :( Vi får väl spara någon höna som får offra sin nacke..  :-X

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 19:12 »
Kolla på jaktförbundets hemsida först vilka djur du får fäll-fånga o vilka som får eller inte får dödas .
Iller dödar på det sättet oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 nov-11 kl 19:16 »
Pappa såg en iller/mård/mink i höet för ca ett halvår sen, kan de vara den som vart framme.. Blir så ledsen om den tar dom fina :/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 nov-11 kl 19:21 »
Vildiller är ganska så sällsynta så om ni kan fånga den så släpp ut den långt bort i nån skog ist för att döda den .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 nov-11 kl 19:29 »
Min brors flickvän ville ju ha en iller  ;D Ne men, får ta med den någonstans.. Får vänta på att pappa ringer..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 24 nov-11 kl 19:37 »
Fångst får ske året om vid hönsgård och inom 200m, ihjäl fällan köper du på ideverkstan, den tar hand om minken lätt, levandefångst fällor är tämligen lättbyggda, på naturvårdsverkets hemsida finns ritningar, m/butorp samt vippfällan är fångstliga, beta med fet fisk och fjädrar.
Fjäderfän och kaniner

David97

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 19:58 »
Så man får döda även iller? Menar om det är en iller, o man har en dödarfälla, så kan man inte få böter eller så, men tror ej han vi nog ska låna av har dödarfälla..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-11 kl 20:03 »
Illern finns på jakttabellen och är varken utrotningshotad, sällsynt eller fridlyst,
Fjäderfän och kaniner

David97

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 nov-11 kl 20:06 »
Ok.. Vi får se hur det blir med det, vill ha fast den innan den gör mer skada, förhoppningsvis kan jag hämta en fälla imorgon.. Men vet ej om jägaren har en mink/iller/mård fälla..

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 24 nov-11 kl 20:52 »
Så man får döda även iller? Menar om det är en iller, o man har en dödarfälla, så kan man inte få böter eller så, men tror ej han vi nog ska låna av har dödarfälla..

Du kan ju avliva illern/minken även om du först tar den i en vanlig tunnelfälla. Taskigt om du har en "dödarfälla" och nåt annat går i! Är det en mink så är det alldeles utmärkt att locka in den i fällan med en fet "sillanacke" men en hönsnacke är nog mer allround om man säger så. Det är ju höns den fått smak på! Vi vet ju inte säkert vem mördaren är.

Ek

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 nov-11 kl 22:40 »
Beklagar sorgen David. Du är säker på att det inte är farsan.. han har vart lite mysko sen han la sig till med skägg...Skulle en katt gå i fälla lär ju han bli rättglad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser