Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Panik på natten  (läst 3125 gånger)

Autumn_

• Västergötland
Panik på natten
« skrivet: 17 nov-11 kl 14:14 »
Har funderingar på att skaffa kinesiska dvärgvaktlar och ha dom i ett terrarium på 110cm långt. Tänkte även ha tygtak.

Det enda som hindrar mig lite grann är detta med att dom får så lätt panik på natten. Jag har andra fåglar hemma och om vaktlarna får panik på natten bryter hela helvetet loss. Sist mina fåglar fick panik på natten var de vingpennor som bröts och det kunde slutat väldigt illa! tycker det är jätte hemskt.

Hur vanligt är det med dessa panikflygningar hos vaklar? Och nu menar jag även om man har nattbelysning.  Hjälper det att vingklippa dom så dom inte kan flyga runt som dårar om det väl händer?

Sen eftersom jag ska ha tyg tak lär dom inte kunna slå i huvudet.

Autumn_

• Västergötland
SV: Panik på natten
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 15:42 »
Ingen som har något att komma med? :)

LåntaFjädrar

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 18:13 »
Min ena höna får lätt panik, hon slog huvudet blodig i burtaket.
Jag har löst det med belysning på natten....

Autumn_

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 19:10 »
Min ena höna får lätt panik, hon slog huvudet blodig i burtaket.
Jag har löst det med belysning på natten....

Har hon fått panik sedan du satte belysning på natten?

Autumn_

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-11 kl 16:27 »
Snälla svara någon! Behöver verkligen få veta om nattbelysning verkligen hjälper eller om det händer panikflygningar ändå

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 nov-11 kl 16:59 »
Vaktlar är nerviga. Det finns inget exakt svar på din fråga, det beror på miljön och dina fåglar. Du kan göra diverse saker för att fåglarna ska vara tryggare, och du kan vidta åtgärder för att de inte ska skada sig om de får panik. Bättre svar kommer du inte att få, eftersom beteendevetenskap är en inexakt vetenskap.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Autumn_

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 nov-11 kl 19:35 »
Men antar att det hjälper mycket med nattbelysning ändå? Är det lättare om man kläcker egna ungar från ägg och lär dom att de kan komma lite ljud på natten?

Blir dom lugnare om dom får ett hus att sova i? Eller blir det bara för mörkt då även om man har belysning på natten?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 18 nov-11 kl 19:48 »
Du får prova vad som funkar bäst för dina vaktlar. Jag har japanska. De har ingen nattbelysning, men har diverse gömställen. De är på en plats där inget annat än de själva rör sig på natten. Och de flaxar inte omkring, de sover på natten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LåntaFjädrar

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 nov-11 kl 22:32 »
Har hon fått panik sedan du satte belysning på natten?
Nä, det är lugnt på natten nu.

Autumn_

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 nov-11 kl 10:52 »
Okej! då finns det ändå hopp :)

Går det att ha dom i ett rum man kan går in i på natten? Hundar som rör sig mm. eller är de tillräckligt för att göra dom rädda? Är de japanska inte lika lättskrämda?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 19 nov-11 kl 11:22 »
Jag har fått uppfattningen att japanska är mindre rädda. Men de luktar väsentligt mer, man kan inte ha dem inne i bostaden, inte ens om man städar flera gånger i veckan. Och de dammar väldigt.

Autumn_

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 19 nov-11 kl 17:12 »
Jag har fått uppfattningen att japanska är mindre rädda. Men de luktar väsentligt mer, man kan inte ha dem inne i bostaden, inte ens om man städar flera gånger i veckan. Och de dammar väldigt.

Åh! Okej. Ja då är det kanske inte så lämpligt. Vet at de finns några harlekin (rätta mig gärna) vaktlar som ska vara väldigt små också.
Vet du något om dom?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 19 nov-11 kl 17:14 »
Har bara läst om dem. Vet att det finns några här på alternativ som har sådana. De är nog trevliga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare
Elayabgäv, Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser