Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta kompost på vintern?  (läst 8908 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Starta kompost på vintern?
« skrivet: 10 nov-11 kl 13:19 »
Jag och mannen har precis flyttat till vår gård och vill hemskt gärna komma igång och kompostera vårt hushållsavfall. Men vi är rätt gröna, höhö, på det mesta och behöver lite komposthjälp! Jag hade nog tänkt att vi skulle ha enklast möjliga kompost, fyra galler och något sorts "täcke" runt på vintern, men känner nu att det kanske inte är ett alternativ nu när vi vill dra igång komposten i kylan. Måste vi köpa/bygga en isolerad kompost eller hur sjutton gör vi? Väntar tills värmen börjar komma tillbaka?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Starta kompost på vintern?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 14:09 »
Det enklaste är att köpa en isolerad kompost. Fyra plastbitar som sätts ihop med clips. En kompost av fyra galler kommer att bli en foderhäck för ohyra.

kurt

« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 14:13 »
Hushållsavfall skall komposteras i en tät isolerad behållare så att inga gnagare kan komma in. Vare sig man köper en färdig, eller bygger en egen, så är det bara att ställa den inomhus tills den kommit i gång ordentligt, och sedan flytta ut den.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #3 skrivet: 10 nov-11 kl 14:22 »
Jag har använt en blå regntunna som jag borrade flera små lufthål i. Till lock har jag ett tungt trälock, jag har lindat in själva tunnan med en tunn skumgummimadrass. För att få fart på komposten så här på höstkanten så kan man blanda i lite stallgödsel.
Jag startade upp min kompost för några år sedan i oktober, och det dröjde inte länge förrens det var ordentligt varmt i den!
Jättefin kompostjord blir det! :P

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 nov-11 kl 14:31 »
Jag har använt en blå regntunna som jag borrade flera små lufthål i. Till lock har jag ett tungt trälock, jag har lindat in själva tunnan med en tunn skumgummimadrass. För att få fart på komposten så här på höstkanten så kan man blanda i lite stallgödsel.
Jag startade upp min kompost för några år sedan i oktober, och det dröjde inte länge förrens det var ordentligt varmt i den!
Jättefin kompostjord blir det! :P

På 200liter? Måste vara tung att vända för att tippa ut all jord sen.  ::)
Annars fungerar det ganska bra antar jag eftersom den är så tät och av plast?  :)

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #5 skrivet: 10 nov-11 kl 14:35 »
På 200liter? Måste vara tung att vända för att tippa ut all jord sen.  ::)
Annars fungerar det ganska bra antar jag eftersom den är så tät och av plast?  :)

Jag vet inte hur många liter den är på....
Men ja den är lite bänglig att tömma, det är väl nackdelen! :-[

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #6 skrivet: 10 nov-11 kl 14:36 »
Regntunna har vi ju hemma så det kanske vore nåt... Och stallgödsel och pannrummet som uppstart. Toppen, tack för tips! Med fem katter som patrullerar gården är jag inte överdriver oroad för skadedjur men det är klart att tätare måste vara bättre oavsett :) Kanske kan man skära av botten på regntunnan och sätta den på en skiva av något slag? Så blir den lättare att tömma tänker jag...

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 10 nov-11 kl 15:09 »
Regntunna har vi ju hemma så det kanske vore nåt... Och stallgödsel och pannrummet som uppstart. Toppen, tack för tips! Med fem katter som patrullerar gården är jag inte överdriver oroad för skadedjur men det är klart att tätare måste vara bättre oavsett :) Kanske kan man skära av botten på regntunnan och sätta den på en skiva av något slag? Så blir den lättare att tömma tänker jag...
Ska du kompostera köttrester och dylikt behöver du en täckt tunna med gallerbotten om du inte vill ha råttor och möss springande i och runt den. Med bara växtdelar och dylikt rens från hushållet kan du kompostera mer öppet men för att få igång förmultningen så här års behövs kanske lite någorlunda obrunnen gödsel och en täckt behållare för att få lite värme i starten, tror jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

JOW

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 nov-11 kl 16:02 »
Som Christelle säger så funkar allt vegetarisk utmärkt i en vanlig öppen kompost. Mitt råd är att bygga den stor och kraftig redan från början om man har plats. Tre fack var och ett med en storlek som rymmer en säsongs "avfall". Då kan den ligga till sig två år innan den grävs ur. Då är garanterat allt förmultnat (utom grenar såklart). Hos oss är facken ca 1,6 meter åt alla håll vilket ger ca 4 kubik. Det funkar bra för allt ogräs, rester från trädgårdsland och hushållsavfall. Löv lägger vi direkt på trädgårdslandet som täckning i vinter. Till våren blir det täckning mellan raderna i potatislandet.

Komposten byggs bäst (tycker jag) genom att slå ned jordankare i hörnen och sedan använda 3-tums stolpar. Då blir det stadigt. Sidorna byggs med liggande plank (ca 120x25) på tre sidor med ett par cm mellanrum. Ev. tryckat om man inte tror att det vaver gift till komposten...

Om man vill ha en prydligare framsida så passar det att göra en front med samma plank men sätta dem i ett spår och ha skruv som distanser. De blir då lätta att plocka bort då man gräver ut komposten.

Självklart kan ni bygga komposten redan nu och slänga i det ni vill. Förmultningen kommer igång tids nog...

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #9 skrivet: 10 nov-11 kl 16:40 »
Vi äter inte industrikött så det blir inte mycket såna rester :) Låter klokt att bygga ordentligt från början, det måste ju dessutom bli mer fart på den om den är större! Men som start nu innan vi kommit i ordning känns en tunna lagom hanterbar. Vi har inte riktigt "möblerat" klart ute på gården så var komposten ska stå får vi känna oss fram till under våren.Vi har typ tio kubik rutten ved och dubbelt så mycket gammal skit från ladugården som ska eldas upp först... Men tack för bygganvisning, JOW! Återkommer hit när det blir dags att plocka fram hammaren.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #10 skrivet: 11 nov-11 kl 21:12 »
Nu är komposten startad! En stor blå regntunna fick 20 centimeterstora hål och nu bor det ett par hinkar stallgödsel och lite hushållsavfall i den!  ;D Den bor i pannrummet sålänge så får den flytta ut när den kommit igång. Spännande!!

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 11 nov-11 kl 21:27 »
Nu är komposten startad! En stor blå regntunna fick 20 centimeterstora hål och nu bor det ett par hinkar stallgödsel och lite hushållsavfall i den!  ;D Den bor i pannrummet sålänge så får den flytta ut när den kommit igång. Spännande!!
8) Härligt

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #12 skrivet: 27 nov-11 kl 16:07 »
Nu har komposten flyttat ut och står i lä vid husväggen. Den började lukta så den fick flytta ;) Men nu när vi kollar ner i den är det lite mögel och massor av daggmaskar! Jättesmå och ganska små har samlats uppe vid locket. Ska de vara där? Jag vet ju att maskar är bra men ska de inte vara... i komposten? I botten är det ett lager hästbajs och sen har vi öst på med hushållsavfall (inget kött som sagt). Idag la jag på ett lager jord från åkern. Bör jag göra något mer? Hur vet jag om det komposteras? Är lite nervös för att det bara ligger och ruttnar liksom, det känns som jag missat nåt... Vad säger ni?

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 nov-11 kl 16:11 »
Nu har komposten flyttat ut och står i lä vid husväggen. Den började lukta så den fick flytta ;) Men nu när vi kollar ner i den är det lite mögel och massor av daggmaskar! Jättesmå och ganska små har samlats uppe vid locket. Ska de vara där? Jag vet ju att maskar är bra men ska de inte vara... i komposten? I botten är det ett lager hästbajs och sen har vi öst på med hushållsavfall (inget kött som sagt). Idag la jag på ett lager jord från åkern. Bör jag göra något mer? Hur vet jag om det komposteras? Är lite nervös för att det bara ligger och ruttnar liksom, det känns som jag missat nåt... Vad säger ni?

det är ju ingen raketforskning!  8)
maskarna ska du vara glad för. inom ämnet, vill vi alla ha mask.  ::)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 27 nov-11 kl 16:36 »
Förra året startade jag  en isolerad kompost i slutet av septemberenligt konstens alla regler men den kom inte igång ordentligt så när det blev riktigt kallt så frös den, men sen kom den igång på våren och har sedan dess funkat bra.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #15 skrivet: 27 nov-11 kl 20:20 »
det är ju ingen raketforskning!  8)
maskarna ska du vara glad för. inom ämnet, vill vi alla ha mask.  ::)

Jag vet att maskar är bra, som jag skrev, men jag fattar inte varför de inte är i själva komposten utan hänger vid locket? Det är ju säkert en halvmeter ner till kompostmaterialet från där de är liksom.

Jenny, okej, vad bra! Då ska jag kanske bara ha is i magen (höhö) även om det blir kallt, och räkna med att den tar sig till våren om inte förr.

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 27 nov-11 kl 20:30 »
Jag vet att maskar är bra, som jag skrev, men jag fattar inte varför de inte är i själva komposten utan hänger vid locket? Det är ju säkert en halvmeter ner till kompostmaterialet från där de är liksom.

Jenny, okej, vad bra! Då ska jag kanske bara ha is i magen (höhö) även om det blir kallt, och räkna med att den tar sig till våren om inte förr.
Maskarna rör sig lite upp och ner på insidan av kompostbingen. Inget att bry sig om var rädd om dom, de sköter bara sitt jobb  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 27 nov-11 kl 20:41 »

Syrebrist? Du kanske har för få eller felplacerade ventilationshål? Eller materialet kanske är för blött och kompakt.
Borra gärna hål i botten, så kan masken gå i och ur, som det passar den. Om tunnan står på marken vill säga.

JOW

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 nov-11 kl 20:42 »
I en varmkompost är det bra att strössla i sågspån varje gång man slänger i hushållsrester. Ger bättre ph och minskar risken för att det ska bli för kladdigt.
Givetvis måste lakvattnet kunna rinna ur.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #19 skrivet: 28 nov-11 kl 20:16 »
Anders, kanske för få hål... Ska göra fler. Komposten står på marken nu och kommer nog fortsätta göra det även om den får flytta runt lite till våren, så hål i botten får det bli!

Sågspån, check. Duger stallströ? Det har vi stående här i alla fall. Lakvattnet kommer nog inte ut... någonstans. Imorgon blir det borren igen, med andra ord.

Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser